ترافلاپس چیست و چه تأثیری در توان پردازشی کنسول های بازی دارد؟

ترافلاپس چیست و چه تأثیری در توان پردازشی کنسول های بازی دارد؟
فهرست مطالب
جزئیات و اشتراک گذاری
آیدا فیروزی 1401/05/07
آموزش
آیدا فیروزی 1401/05/07
آموزش

امروزه استفاده از کنسول های بازی بسیار رواج پیدا کرده است و اکثر افراد به دنبال لذت بردن از این سرگرمی ها و بازی های جدید هستند. در حال حاضر دستگاه های مختلفی برای بازی های کامپیوتری طراحی شده اند که کنسول های ساخت پلی استیشن و مایکروسافت از محبوب ترین آن ها هستند. اگر با این کنسول ها کار کرده باشید، احتمالا کلمه ترافلاپس را شنیده اید و این سؤال برایتان پیش آمده که این کلمه چه معنا و مفهومی دارد و نقش آن در کنسول بازی و گیمینگ چیست؟ برای دریافت پاسخ این سؤال ها در ادامه این مقاله از مهر سرمستان همراه ما باشید تا به شما توضیح دهیم که ترافلاپس چیست و چه تأثیری در گیمینگ دارد.

ترافلاپس چیست؟

کلمه FLOPS مخفف عبارت Floating Point Operation per Second به معنای عملیات ممیز شناور بر ثانیه است. ممیز شناور که به آن ممیز دودویی نیز می گویند برای نمایش اعداد حقیقی مثبت یا منفی استفاده می شود. در این روش که طبق استاندارد جهانی صورت می گیرد اعداد به واسطه یک سری رقم ثابت معنی دار به نمایش گذاشته می شوند و با استفاده از توان، مقیاس آن ها گرفته می شود.

پایه همه این توان ها نیز که به واسطه آن ها مقیاس گرفته می شود، مضربی از عدد 2 است.

در این روش ممیز می تواند به صورت شناور بین همه ارقام قرار گیرد. به نوعی ممیز، درک رایانه از نماد علمی است. معمولا برنامه نویسان و محققان برای این که اعداد بزرگ را به راحتی محاسبه کنند آن ها را به وسیله ممیز شناور به عددهای کوچک تر تبدیل کرده و بعد محاسبات لازم را انجام می دهند.

معنای ترافلاپس

ترافلاپس به طور مستقیم به توانایی یک پردازنده برای محاسبه یک تریلیون عملیات نقطه شناور در ثانیه اشاره دارد و به نوعی می توان آن را یک اندازه گیری ریاضی مستقیم در عملیات کامپیوتری دانست. به عنوان مثال مایکروسافت به تازگی کنسول بازی سری ایکس خود را معرفی کرد و گفت که ترافلاپس آن برابر با 12 است. این صحبت به این معنا است که کنسول جدید می تواند در هر ثانیه 12 تریلیون نقطه شناور را محاسبه کند. در واقع این قدرت افزوده شده به این کنسول بازی نرخ فریم، ری تریسینگ و وضوح بالاتر را ممکن می سازد. اگر بخواهیم به صورت دقیق تر و واضح تر توضیح دهیم که ترافلاپس چیست باید بگوییم که ترا به معنای عدد تریلیون بوده و فلاپس به معنی عملیات ممیز شناور در هر ثانیه است.
تعداد عملیاتی که کنسول های بازی در هر ثانیه انجام می دهند، نشان دهنده قدرت پردازش دستگاه ساخته شده است. بنابراین مایکروسافت با طراحی و تولید این کنسول بازی جدید با ترافلاپس 12 جهش بسیار بزرگی نسبت به نسل های قبلی و همچنین رقبای خود داشته است.

ترافلاپس بالا چه تأثیری در توان پردازشی کنسول های بازی دارد؟

کنسول های بازی که با ترافلاپس دو رقمی طراحی می شوند، به کاربران این امکان را می دهند تا بازی های مورد علاقه شان را خیلی سریع تر و روان تر از چیزی که تاکنون شاهد بوده اند اجرا کنند. همچنین امکان اجرای بازی ها با نرخ فریم بسیار بالاتری را برای گیمرها فراهم می سازند؛ در نتیجه این دسته از افراد برای اجرای بازی های اکشن با صحنه های سریع مشکلی نخواهند داشت.
مایکروسافت هنگام معرفی کنسول بازی سری X خود گفت که این کنسول می تواند 60 فریم روی رزولوشن 8K و تا 120 فریم روی رزولوشن 4K داشته باشد. کنسول بازی و دستگاهی که قابلیت اجرای رندرهای بازی با چنین نرخ فریم و کیفیتی را ارائه دهد بی شک از سخت افزار بسیار توانمندی برخوردار است. علاوه بر این ها این قدرت ویژه به بازی سازان و استودیوهای بازی سازی نیز این امکان را می دهد تا از قابلیت های بسیار قدرتمندی همچون ری تریسینگ در بازی های خود استفاده کنند. ری تریسینگ تکنولوژی رندرینگ بسیار پیشرفته ای است که می تواند بازی ها را با گرافیک بسیار شفاف تر و چشم نوازتر ارائه دهد. البته هنوز هم نمی توان با قطعیت از چنین قابلیت هایی سخن گفت زیرا فعلا این کنسول های بازی سری جدید به طور عملی تست نشده اند و ترافلاپس 12 تا این جای کار فقط یک عدد بوده است.

آیا ترافلاپس و گیگاهرتز رابطه مستقیمی با یکدیگر دارند؟

خیر. نمی توان گفت که این دو به هم مربوط هستند. گیگا هرتز سرعت کلاک را اندازه گیری می کند و ترافلاپس یک اندازه گیری ریاضی مستقیم برای عملکرد رایانه است. به عبارتی گیگاهرتز تعداد چرخه کامل واحدهای یک CPU را در هر ثانیه بررسی و اندازه گیری می کند. البته طبق محاسبات و تحقیقات به عمل آمده معمولا دستگاه هایی که از سرعت کلاک بالاتری بهره مند هستند اصولا ترافلاپس بالاتری را نیز ارائه می دهند اما این قابلیت ها رابطه مستقیمی با یکدیگر ندارند.

سخن پایانی

در این مطلب به سوال ترافلاپس چیست پرداختیم. اگر بخواهیم پاسخ کوتاهی به این سوال بدهیم، باید بگوییم که ترافلاپس مخفف عبارت Floating Point Operation به معنای عملیات ممیز شناور در هر ثانیه است. ترافلاپس به نوعی یک اندازه گیری ریاضی مستقیم در عملیات رایانه ای به شمار می رود. برنامه سازان به واسطه این عملیات ممیز شناور عددهای بزرگ را ابتدا به ارقام کوچک تر تبدیل کرده و بعد آن ها را محاسبه می کنند. مایکروسافت نیز چندی پیش از کنسول بازی سری ایکس خود رونمایی کرد و خبر داد که این کنسول با ترافلاپس 12 طراحی شده است. این بدان معناست که این کنسول بازی قادر است در هر ثانیه 12 تریلیون نقطه شناور را محاسبه کند.

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای دهندگان 2

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید

نظرات کاربران

نظرات کاربران راجع به مطلب “بهترین تبلت‌های بازار بهترین تبلت‌های گیمینگ بازاربهترین تبلت‌های گیمینگ بازار تبلت‌های گیمینگ بازار “ شما هم نظر خود را به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هنوز هیچ نظری برای این مقاله ثبت نشده است, اولین نفر باشید!

این وبسایت متعلق به شرکت مهر سرمستان میباشد و کلیه حقوق مادی و معنوی ان محفوظ است