اصول و روش های نگهداری باتری لپ تاپ و افزایش عمر آن

طاهره محزون 1403/05/09
ترفندها

امروزه لپ‌تاپ‌ها برای طیف وسیعی از کاربران به یک وسیله ضروری برای کار، آموزش، سرگرمی و زندگی روزمره تبدیل شده‌اند. بدون شک یکی از مهم‌ترین مزایای لپ‌تاپ‌ها قابلیت حمل آن‌ها و وجود باتری‌های قابل شارژ است که به شما اجازه می‌دهد بدون نیاز به برق در هر مکانی کارهای خود را انجام دهید. بنابراین تخلیه سریع و کارایی پایین باتری می‌تواند عملکرد شما را تحت تاثیر قرار دهد. نگهداری صحیح از باتری لپ‌تاپ باعث افزایش عمر آن شده و به شما کمک می‌کند تا در مواقع ضروری از شارژ آن بهره‌مند شوید. در این مطلب می‌خواهیم اصول و روش های نگهداری باتری لپ تاپ و افزایش عمر آن را بررسی کنیم و ترفندهایی را برای عملکرد بهینه آن ارائه دهیم. برای آشنایی با این نکات با مجله مهر همراه باشید.

اجازه ندهید باتری کاملا تخلیه شود

یکی از ساده‌ترین و مهم‌ترین راه ها برای نگهداری از باتری لپ‌تاپ این است که از چرخه شارژ و تخلیه کامل باتری جلوگیری کنید. باید بگوییم که باتری‌های لپ‌تاپ‌ها دارای تعداد مشخصی چرخه شارژ هستند که به معنی تخلیه کامل تا صفر درصد و شارژ کامل تا ۱۰۰ درصد است. با گذشت زمان هر چرخه کامل، ظرفیت باتری را کمی کاهش می‌دهد. بنابراین قدم مهم این است که شما تا جایی که می‌توانید از تخلیه کامل باتری و شارژ کامل آن جلوگیری کنید. 

برای این کار بهتر است به تنظیمات باتری سری بزنید و به درصد آن توجه داشته باشید. بهترین چرخه شارژ باتری بین ۲۰ تا ۸۰ درصد است که از شارژ و تخلیه کامل باتری لپ‌تاپ جلوگیری می‌کند. بنابراین در حین کار با لپ‌تاپ سعی کنید به میزان شارژ دقت کنید و در زمان مناسب لپ‌تاپ را به شارژ بزنید.

حالت صرفه‌جویی در باتری را فراموش نکنید

حالت صرفه‌جویی در باتری را فراموش نکنید

یکی از مهم‌ترین کارهایی که می‌توانید برای عمر بیشتر باتری لپ تاپ انجام دهید، استفاده از قابلیت‌های ذخیره و صرفه‌جویی در باتری است. لپ‌تاپ‌های امروزی و سیستم‌عامل‌های جدید این ویژگی را در اختیار شما قرار می‌دهند تا لپ‌تاپ بتواند مصرف باتری بهینه‌ای داشته باشد. هنگامی که از لپ‌تاپ استفاده نمی‌کنید می‌توانید آن را روی حالت خواب یا Sleeping Mode قرار دهید تا باتری کمتری مصرف شود. 

علاوه بر این می‌توانید برخی از تنظیمات را به‌طور دستی انجام دهید. برنامه‌های پیام‌رسان را غیرفعال کنید، همچنین در مواقعی که شارژ باتری کم است وای‌فای و بلوتوث را خاموش کنید و نور نمایشگر را کاهش دهید. این کارها به شما کمک می‌کنند تا از تخلیه کامل باتری لپ‌تاپ جلوگیری کنید و چرخه کامل باتری را تکمیل نکنید.

در ویندوز

برای صرفه‌جویی بیشتر می‌توانید حالت Battery Saver را در ویندوز ۱۱ فعال کنید. این حالت زمانی فعال می‌شود که باتری شما به ۲۰ درصد رسیده باشد. با این فعال‌شدن این ویژگی به‌طور خودکار برنامه‌های پس‌زمینه غیرفعال می‌شوند، نور نمایشگر کم می‌شود و از برخی تغییرات جلوگیری می‌کند. این کارها تا جای ممکن مصرف باتری را کاهش می‌دهد تا بتوانید در اسرع وقت لپ‌تاپ را به شارژ بزنید.

در مک بوک

در نسخه‌های قبلی مک‌بوک قبل از Ventura، می‌توانید قابلیت Power Nap را فعال کنید تا در مصرف باتری بیشتر صرفه‌جویی شود. البته در نسخه‌های macOS Ventura به بعد، تنظیمات باتری کمی تغییر کرده است، اما شما می‌توانید حالت Low Power Mode را فعال کنید تا مک بوک به‌طور بهینه‌تری باتری مصرف کند. قابلیت دیگری که در مک‌بوک‌ها وجود دارد، امکان  فعال‌کردن سوئیچینگ خودکار گرافیک است که می‌توانید برای انجام کارهای ساده‌تر به حالت گرافیکی کم‌مصرف بروید تا در مصرف باتری صرفه‌جویی کنید.  

لپ تاپ را در معرض گرما قرار ندهید

لپ تاپ را در معرض گرما قرار ندهید

یکی از روش های نگهداری باتری لپ تاپ جلوگیری از داغ‌شدن زیاد است. وقتی باتری لپ‌تاپ خیلی داغ می‌شود، واکنش‌های الکتروشیمیایی درون آن سرعت می‌گیرد. این کار باعث می‌شود که باتری انرژی بیشتری تولید کند ولی آن را به قطعات دیگر منتقل نمی‌کند. بنابراین گرمای بیشتری ایجاد کرده و مشکل را تشدید می‌کند. قرار گرفتن باتری لپ تاپ در معرض گرما می‌تواند به باتری آسیب‌های جدی برساند و آن را زودتر فرسوده کند.

باتری‌های لیتیوم‌ یونی جدید دوام بالایی دارند، اما توانایی تحمل گرمای مشخصی را دارند. اگر در حین باتری می‌بینید که بیش از حد گرم می‌شود، ممکن است به معنی عملیات سنگین پردازنده و گرافیک باشد. بنابراین بهتر است دستگاه را کمی خاموش کنید و در صورت امکان باتری را از لپ‌تاپ خارج کرده و اجازه دهید کمی استراحت کند و خنک شود. 

توصیه می‌کنیم لپ‌تاپ را روی پای خود نگذارید. این کار باعث گرم‌شدن سریع‌تر باتری لپ‌تاپ می‌شود و از طرفی دریچه‌های خنک‌کننده لپ‌تاپ را مسدود می‌کند. لپ‌تاپ را هرگز در محیط‌های گرم، زیر آفتاب یا در خودرو رها نکنید، زیرا به سرعت می‌تواند آن را دچار مشکل کند. برای خنک نگه‌داشتن لپ‌تاپ می‌توانید از فن‌ها و سیستم‌های خنک‌کننده خارجی هم کمک بگیرید. این دستگاه‌ها به‌خصوص برای کسانی که به‌طور مداوم پردازش‌های سنگین انجام می‌دهند، بسیار کاربردی است. همچنین با کمک برنامه‌هایی مانند Core Temp و Real Temp می‌توانید حرارت لپ‌تاپ خود را رصد کنید.

گاهی با لپ تاپ در برق کار کنید

توصیه می‌کنیم گاهی اوقات و نه همیشه، لپ‌تاپ را به برق بزنید و با آن کار کنید. بسیاری از لپ‌تاپ‌های گیمینگ هنگامی که به برق متصل هستند، عملکرد بهتری دارند. بنابراین بهتر است برای نگهداری باتری لپ تاپ گاهی، به‌خصوص برای اجرای برنامه‌های سنگین با پردازش فشرده، باتری را به برق متصل کنید. این کار می‌تواند از تخلیه سریع باتری جلوگیری کند. البته از طرف دیگر نباید همیشه لپ‌تاپ را در این حال رها کنید. بسیاری از لپ‌تاپ‌های امروزی هنگام اتصال به برق از باتری استفاده نمی‌کنند، به همین دلیل ظرفیت باتری ثابت می‌ماند و اگر گاهی اوقات این کار را انجام دهید، نقش مهمی در عمر طولانی‌تر باتری خواهد داشت.

از نرم‌افزارهای نظارت بر سلامت باتری استفاده کنید

از نرم‌افزارهای نظارت بر سلامت باتری استفاده کنید

برای بسیاری از ما اطلاع از وضعیت، سلامت و عملکرد باتری لپ‌تاپ کار ساده‌ای نیست. برنامه‌ها و نرم‌افزارهای متنوعی وجود دارند که به شما در این مسیر بسیار کمک می‌کنند. با کمک این برنامه‌ها می‌توانید اطلاعات مفید متنوعی را درباره وضعیت باتری لپ تاپ به دست آورید. در ادامه مهم‌ترین برنامه‌ها را معرفی می‌کنیم:

  • برنامه BatteryCare: این برنامه بسیار سبک بوده و برای ویندوز طراحی شده است. اعلان‌ها درباره باتری، رصد دمای CPU و حافظه، نظارت بر چرخه تخلیه باتری و نحوه عملکرد آن را ارائه می‌دهد. 
  • برنامه Battery Monitor: این برنامه برای macOS ساخته شده است که می‌تواند شارژ باتری، اطلاعاتی درباره سلامت و چرخه باتری، هشدارها، دمای باتری و ظرفیت کل آن را به ما نشان دهد.

این مطلب را هم بخوانید: نحوه تست سلامت باتری لپ تاپ

از تغییر نور نمایشگر کمک بگیرید

برای اینکه باتری عملکرد بهینه‌تری داشته باشد، می‌توانید نور نمایشگر را به‌صورت تطبیقی فعال کنید. این ویژگی برای بسیاری از لپ‌تاپ‌های امروزی پیاده‌سازی شده است. بنابراین لپ‌تاپ با کمک سنسور نور محیطی، میزان نور نمایشگر را تنظیم می‌کند. در نتیجه در محیط‌های تاریک نیازی به نور زیاد نخواهید داشت و همیشه نور نمایشگر در حالت بهینه قرار می‌گیرد. این کار به شما کمک می‌کند تا با توجه به نور محیط، نمایشگر را تنظیم کنید و عملکرد باتری را بهبود دهید.

سیستم‌عامل لپ تاپ را به‌روز نگه دارید

به‌روزرسانی سیستم‌عامل و برنامه‌های پرکاربرد باعث می‌شود که برنامه‌ها کارآمدتر و بهینه‌تر اجرا شوند. در بسیاری از موارد به‌روزرسانی‌های سیستم‌عامل باعث عملکرد بهتر باتری و صرفه‌جویی در مصرف آن می‌شود. بنابراین برای نگهداری باتری لپ تاپ با آپدیت لپ‌تاپ خود می‌توانید عمر باتری را طولانی‌تر کنید و کارایی آن را افزایش دهید. سیستم‌عامل‌ها در به‌روزرسانی‌های خود وصله‌هایی عرضه می‌کنند که به اجرای کارآمدتر منجر می‌شود و با صرف انرژی کمتر می‌توانند برنامه‌ها و پردازش‌ها را اجرا کنند.

باتری را بدون استفاده رها نکنید

باتری را بدون استفاده رها نکنید

متخصصان توصیه می‌کنند که بهتر است از باتری لپ‌تاپ خود نیز گاهی استفاده کنید و همیشه با لپ‌تاپ در برق کار نکنید. بیکار ماندن باتری به مدت طولانی می‌تواند به آن آسیب بزند و عملکرد آن را مختل کند. بنابراین برای افزایش عمر مفید آن بهتر است هرازگاهی از باتری بدون برق استفاده کنید. می‌توانید با توجه به نیاز پردازشی و برنامه‌هایی که اجرا می‌کنید، برای استفاده از باتری تصمیم بگیرید. برای وب‌گردی و کارهای سبک و معمولی می‌توانید به باتری تکیه کنید، اما برای بازی و انجام پردازش‌های سنگین استفاده از برق مستقیم توصیه می‌شود. 

از حافظه SSD استفاده کنید

شاید تعجب کنید، اما جایگزینی یک هارد دیسک HDD با یک حافظه SSD می‌تواند سرعت چشمگیری به لپ‌تاپ شما ببخشد و آن را از یک ماشین کند به یک لپ‌تاپ سریع تبدیل کند. با توجه به اینکه لپ‌تاپ سریع‌تر و بهتر کار می‌کند، می‌توانید به فایل‌ها دسترسی بهتر و آسان‌تری داشته باشید و کارهای خود را در بازه زمانی کمتری انجام دهید. از طرف دیگر باید بدانید که هارد دیسک‌ها به طور مکانیکی کار می‌کنند و انرژی بیشتری برای کار کردن نیاز دارند. حافظه‌های SSD از نوع حافظه فلش هستند و به همین دلیل انرژی کمتری مصرف می‌کنند. بنابراین می‌توانید با این روش عمر باتری خود را طولانی‌تر کنید.

سخن پایانی

عمر باتری لپ‌تاپ یکی از معیارهایی است که می‌تواند در انتخاب و خرید لپ تاپ تاثیرگذار باشد. اما باید بدانید هرچقدر هم باتری لپ‌تاپ قدرتمندتر باشد، نگهداری شما از آن می‌تواند نقش مهم‌تری در میزان شارژدهی و عمر باتری داشته باشد. بنابراین بهتر است اصول و روش های نگهداری باتری لپ تاپ را یاد بگیرید و راه های افزایش عمر باتری لپ تاپ را بیاموزید. در این مطلب سعی کردیم مهم‌ترین و کاربردی‌ترین راه‌ها را برای نگهداری از باتری لپ تاپ ارائه دهیم. به نظر شما چه راه‌های دیگری برای افزایش عمر باتری وجود دارد؟ آن‌ها را با ما در میان بگذارید و برای خرید عمده لپ تاپ با ما تماس بگیرید.

سوالات متداول

آیا باید باتری لپ تاپ را کالیبره کنیم؟

درباره کالیبره کردن باتری لپ تاپ اختلاف نظرهای بسیاری وجود دارد. کالیبره کردن به معنی شارژ کامل باتری، سپس تخلیه کامل آن و شارژ مجدد باتری است. برخی از کارشناسان معتقد هستند که گاهی اوقات کالیبره کردن باتری به خوانش دقیق‌تر و عملکرد بهتر باتری کمک می‌کند. اما نیازی نیست که همیشه باتری را کالیبره کنید. برای مثال مک‌بوک‌های جدید نیازی به کالیبره کردن باتری ندارند. به‌طور کلی این کار آنچنان ضروری نیست، اما اگر می‌خواهید آن را انجام دهید، می‌توانید سالی دو یا سه بار این کار را انجام دهید.

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای دهندگان 3

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید

نظرات کاربران

نظرات کاربران راجع به مطلب “بهترین تبلت‌های بازار بهترین تبلت‌های گیمینگ بازاربهترین تبلت‌های گیمینگ بازار تبلت‌های گیمینگ بازار “ شما هم نظر خود را به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هنوز هیچ نظری برای این مقاله ثبت نشده است, اولین نفر باشید!

این وبسایت متعلق به شرکت مهر سرمستان میباشد و کلیه حقوق مادی و معنوی ان محفوظ است