سامانه افق چیست؟ راهنمای ثبت نام در سامانه افق

طاهره محزون 1402/08/26
آموزش

زنجیره تامین کالا از اجزا و بخش‌های مختلفی تشکیل شده است. کالا از زمانی که تولید یا وارد می‌شود، تا زمانی که به دست مشتری می‌رسد مراحل مختلفی را طی می‌کند. به همین دلیل نظارت دقیق و اصولی روی این مسیر برای رضایت مشتری و جلوگیری از امور غیرقانونی و افزایش بی‌رویه قیمت‌ها بسیار اهمیت دارد. سامانه افق یکی از سامانه‌هایی است که برای نظارت روی زنجیره تامین طراحی و پیاده‌سازی شده است. در این مطلب درباره طرح افق و راهنمای ثبت نام در آن بیشتر صحبت می‌کنیم.

طرح افق چیست؟

وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال ۱۳۹۹ در راستای اجرای قوانین بالادستی، طرح افق را راه‌اندازی کرد. طرح افق در واقع مخفف «استانداردسازی فاکتور و نظارت بر قیمت» است. بر اساس این طرح تمامی تولیدکنندگان، واردکنندگان، عمده‌فروشان و خرده‌فروشان باید همه کالاهای خود را در سامانه افق ثبت کنند. در واقع تمام اجزای زنجیره تامین از واردکننده تا خرده‌فروش باید خرید و فروش خود را در سامانه جامع تجارت ثبت کنند و فاکتور الکترونیکی صادر کنند. 

از سال ۹۹ قرار است این طرح برای شروع با بازار موبایل فعالیت خود را آغاز کند، زیرا بازار لوازم دیجیتال و به‌طور خاص موبایل وضعیت آشفته‌ای دارد. این سامانه اجزای زنجیره تامین را ملزم می‌کند تا قیمت‌ها را در سامانه به‌طور واقعی ثبت کنند. 

ثبت نام در سامانه افق چه اهمیتی دارد؟

ثبت نام در سامانه افق چه اهمیتی دارد؟

یکی از مهم‌ترین مزایا و کاربردهای طرح افق این است که روی قیمت‌ها نظارت می‌شود. بر اساس این طرح واردکننده باید برای هر محصولی که وارد می‌کند، قیمت آن را در سامانه ثبت کند. از طرفی فروشندگان عمده نیز باید خریدها و قیمت خرید از واردکننده را در انبار الکترونیکی ثبت کنند. به همین ترتیب خرده‌فروش نیز باید خرید و فروش خود را ثبت کند و بر همین اساس خریدار می‌تواند از قیمت اطلاع پیدا کند.

نکته مهم این است که در این طرح واردکننده اجازه دریافت حداکثر سود ۱۵ درصدی را دارد. با اجرای طرح افق خریدار کدی را دریافت می‌کند که می‌تواند قیمت گوشی‌ها را استعلام بگیرد، بنابراین قیمت‌ها کنترل می‌شود و گران‌فروشی بهتر کنترل می‌شود. همچنین خریدار می‌تواند از قیمت‌ها استعلام بگیرد و خرید شفاف‌تر و مطمئن‌تری داشته باشد.

تفاوت طرح رجیستری و طرح افق در چیست؟

ممکن است برایتان سوال باشد که طرح افق با رجیستری چه تفاوتی دارد. باید بدانید که طرح رجیستری برای مبارزه با قاچاق تلفن همراه و گوشی موبایل اجرا شده است. با این طرح گوشی‌های وارد شده به کشور مشخص می‌شوند و کنترل بهتری روی آن‌ها انجام می‌شود. از طرفی باید برای جلوگیری از گران‌فروشی و احتکار، تمام محصولات وارد شده ثبت شوند که برای به دست آوردن آمار دقیق و قیمت آن‌ها، کالاها در سامانه افق ثبت می‌شوند. 

مراحل ثبت نام در سامانه افق

تا به اینجا با طرح افق آشنا شده‌اید. بنابراین می‌دانید که شما هرجای زنجیره تامین باشید، از واردکننده و تولیدکننده تا عمده‌فروش و خرده‌فروش، باید کالاهای خود را با قیمت در سامانه افق ثبت کنید. برای این کار باید در سایت سامانه جامع تجارت ثبت نام کنید که در ادامه راهنمای ثبت نام در سامانه افق را شرح می‌دهیم.

مرحله اول: ساختن حساب کاربری

مرحله اول: ساختن حساب کاربری

 ابتدا باید به وب‌سایت سامانه جامع تجارت به آدرس www.ntsw.ir مراجعه کنید و یک حساب کاربری جدید بسازید. در این مرحله باید اطلاعات شناسایی خود را به‌طور دقیق و کامل وارد کنید و پس از آن وارد حساب کاربری خود شوید.

مرحله دوم: انتخاب نوع واحد

در این مرحله اطلاعات مورد نیاز را باید بر اساس نوع واحد خود ثبت کنید:

  • واحدهای تولیدی: این واحدها باید نام واحد، اطلاعات تماس و کد پستی خود را ثبت کنند.
  • واحدهای صنعتی: این واحدها باید شناسه کسب‌وکار و مجوز تولیدی بهین یاب داشته باشند.
  • واحدهای صنفی: برای این واحدها باید مجوز تولیدی صنفی انتخاب شده و شماره صنفی ثبت شود.

مرحله سوم: وارد کردن مشخصات

اگر واحد شما تولیدکننده یا صنفی است، باید مشخصات انبار و کد پستی را وارد کنید.

مرحله چهارم: ثبت تولید

به این مرحله ثبت تولید هم گفته می‌شود. تولیدکنندگان باید سال و ماه مورد نظر را تعیین کنند. سپس بر اساس شناسه کالا در سامانه جامع تجارت، آن را بارگذاری کنند. با این کار امکان ثبت فروش محصولات برای آن‌ها فراهم می‌شود. 

مرحله پنجم: ثبت داخلی

در این مرحله ثبت داخلی انجام می‌شود. شما باید وضعیت فروش را انتخاب کنید که می‌توانید فروش به تاجر یا فروش به مصرف‌کننده را انتخاب کنید. یادتان باشد که سند فروش یا فاکتور باید صادر شود و تاریخ سند فروش را باید در این مرحله ثبت کنید. شما می‌توانید یک صورت حساب کلی را به‌جای صورت‌حساب‌های تکی وارد سامانه کنید.

مرحله ششم: ثبت صادرات

اگر واحدی هستید که صادرات هم انجام می‌دهید، باید فروش صادراتی خود را هم در این مرحله ثبت کنید. شما باید صورت طبقه کالاها، لیست شناسه کالاها و همچنین ثبت کالاها را انجام دهید. توجه کنید که اگر واحد شما صادراتی انجام نمی‌دهد، نیازی به گذراندن این مرحله نخواهید داشت.

آموزش ثبت کالاها در سامانه افق

 

کلام آخر

یکی از مهم‌ترین مشکلات بازار موبایل و گوشی‌های هوشمند آشفتگی و عدم شفافیت است. اجرای طرح افق کمک می‌کند که افراد متخلف چه واردکننده باشند، چه عمده‌فروش و چه فروشنده راحت‌تر شناسایی شوند و با آن‌ها برخورد شود. این طرح اگر به‌طور کامل و به‌درستی اجرا شود، بازار موبایل را بهبود می‌دهد. نکته مهم این است که اگر حتی بعد از خرید متوجه شد که گوشی را گران خریده است، می‌تواند به مراجع شکایت کند تا فروشنده گران‌فروش شناسایی و تخلف او ثبت شود. از طرفی با اجرایی‌شدن طرح افق خریداران می‌توانند قبل از خرید از قیمت واقعی کالا اطلاع پیدا کنند. همچنین نوع ارزی که واردکننده با آن کالا را وارد کرده است کاملا مشخص است و به همین دلیل سود او و سایر اجزای زنجیره تامین هم مشخص خواهد بود. 

یادتان باشد اگر عمده‌فروش یا خرده‌فروش گوشی موبایل هستید، با اجرا شدن طرح افق به‌خوبی می‌توانید بازار را شفاف ببینید. در این مطلب سعی کردیم درباره سامانه افق، اهمیت آن و نحوه ثبت نام در این سامانه صحبت کنیم. اگر سوالی دارید، آن را با کارشناسان ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

اگر گوشی‌های موبایل در سامانه افق ثبت نشوند چه مشکلی به وجود می‌آید؟

باید بدانید که طرح افق با طرح رجیستری متفاوت است، اما اگر کالاهای خود را در سامانه افق ثبت نکنید، خریدار نمی‌تواند آن را رجیستر و فعال کند، بنابراین همه دست‌اندکاران در این زنجیره باید کالاهای خود را در این سامانه ثبت کنند. تا مشکلی برای شناسایی و فعال‌سازی گوشی‌ها به وجود نیاید. 

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای دهندگان 8

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید

برچسب ها :

نظرات کاربران

نظرات کاربران راجع به مطلب “بهترین تبلت‌های بازار بهترین تبلت‌های گیمینگ بازاربهترین تبلت‌های گیمینگ بازار تبلت‌های گیمینگ بازار “ شما هم نظر خود را به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • محمد رضوانی 1403.06.15

    ایا ثبت در سامانه افق برای خریدار هم هزینه جانبی دارد

    پاسخ به این نظر
    • پاسخ به محمد رضوانی
      پشتیبانی سایت مهر 1403.06.17

      سلام بر شما. سامانه افق برای ثبت کالاهای واردکنندگان، عمده‌فروشان و خرده‌فروشان است.

      پاسخ به این نظر

این وبسایت متعلق به شرکت مهر سرمستان میباشد و کلیه حقوق مادی و معنوی ان محفوظ است