لپ تاپ یا تبلت؟ کدام را بخریم؟

طاهره محزون 1403/05/23
مقایسه

بدون شک این روزها بدون داشتن یک وسیله دیجیتال نمی‌توانیم کارهای خود را به‌راحتی انجام دهیم. لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌ها طیف وسیعی از امکانات و قابلیت‌ها را برای ما به همراه می‌آورند تا بتوانیم از بازی و سرگرمی تا آموزش و خرید اینترنتی را به‌راحتی با آن‌ها انجام دهیم. اگر سری به بازار بزنید می‌بینید که انتخاب‌های متنوعی پیش روی شما قرار دارند که می‌توانند خرید را برای شما دشوارتر کنند. ممکن است بپرسید بین لپ تاپ یا تبلت کدام‌یک برای شما است؟ باید بگوییم برای انتخاب بین این دو وسیله باید به معیارهای مختلفی توجه داشته باشید. در این مطلب می‌خواهیم تفاوت لپ تاپ و تبلت را بیان کنیم تا ببینید متناسب با نیازتان کدام وسیله برای شما مناسب‌تر است. برای آشنایی با تفاوت این دو، با مجله مهر همراه باشید. 

فرق تبلت با لپ تاپ از نظر کاربری

اولین قدم برای انتخاب بین تبلت یا لپ تاپ این است که به نیازهای خود توجه کنید. قرار است چه کارهایی را با این دستگاه انجام دهید؟ تبلت‌ها معمولا برای وب‌گردی، خواندن کتاب‌ها و جزوه‌های الکترونیکی، بازی‌کردن و گوش‌دادن به موسیقی به کار می‌روند. برخی از آن‌ها از قلم هوشمند هم پشتیبانی می‌کنند تا بتوانید با آن‌ها طراحی دیجیتال انجام دهید. تبلت‌ها برای بسیاری از دانش‌آموزان مناسب هستند که نیاز به مطالعه کتاب‌ها و برگزاری کلاس‌های آنلاین دارند.

در مقابل لپ‌تاپ‌ها برای کارهای حرفه‌ای مانند تدیون، برنامه‌نویسی، ایجاد و ویرایش اسناد و استفاده از نرم‌افزارهای قدرتمندتر مناسب هستند. همچنین لپ‌تاپ‌ها برای کارهایی که نیاز به تایپ دارند نیز به کار می‌روند. به‌طور کلی خرید عمده لپ تاپ برای کارهای پیچیده‌تر و سنگین‌تری مانند ویرایش متن و ویدیو، تدیون، طراحی سه‌بعدی، طراحی گرافیک و انجام کارهای مهندسی و پروژه‌های دانشجویی مناسب هستند.

تفاوت لوازم جانبی لپ تاپ و تبلت

تفاوت لوازم جانبی لپ تاپ و تبلت

لپ‌تاپ‌ها معمولا پورت‌های متنوعی مانند USB-A، پورت USB-C و درگاه HDMI دارند تا بتوانید لوازم جانبی دلخواه خود مانند مانیتور، ماوس و کیبورد جداگانه را به آن متصل کنید. بنابراین دست شما برای انتخاب و اتصال لوازم جانبی بازتر است. از طرفی کیبورد و تاچ‌پد لپ‌تاپ‌ها برای طیف وسیعی از کاربران کفایت می‌کند و شما نیاز به اتصال صفحه‌کلید و ماوس مجزا نخواهید داشت. همچنین کیبورد لپ‌تاپ‌ها برای تایپ‌های طولانی بسیار مناسب‌تر از صفحه‌کلیدهای جانبی است.

تبلت‌ها تنها یک صفحه لمسی هستند و معمولا یک درگاه ورودی و پورت هدفون دارند و از این نظر محدودتر از لپ‌تاپ‌ها هستند. از طرفی برای تایپ‌کردن روی تبلت‌ها نیاز به کیبورد مجزا دارید که با کانکتورهای مخصوص، از طریق بلوتوث یا از طریق پورت تبلت به دستگاه شما متصل می‌شوند. این ویژگی برای افرادی که کاربری سبک و عمومی دارند و هرازگاهی نیازمند تایپ طولانی هستند مناسب است. 

تفاوت لپ تاپ با تبلت از نظر قابلیت حمل

یکی از مهم‌ترین تفاوت های تبلت و لپ تاپ وزن و قابلیت حمل آن‌ها است. وزن بیشتر تبلت‌ها معمولا زیر یک کیلوگرم است و حتی سبک‌ترین لپ‌تاپ‌ها مانند مک بوک ایر اپل نیز بیشتر از یک کیلوگرم وزن دارند. بنابراین تبلت‌ها از نظر قابلیت حمل رقیب خود را شکست می‌دهند. لپ‌تاپ‌ها سخت‌افزار حجیم‌تر، نمایشگرهای بزرگ‌تر، فن خنک‌کنند و ابعاد بیشتری دارند، به همین دلیل سنگین‌تر هستند و هم فضای بیشتری را اشغال می‌کنند.

اگر دانش‌آموز یا دانشجو هستید یا به‌طور مداوم سفر می‌کنید و نمی‌دانید برای شما تبلت بهتر است یا لپ تاپ، می‌توانید یک تبلت قدرتمند اما سبک را برای سفر و انجام کارهای سبک و متوسط خود خریداری کنید. تبلت‌ها فضای کمتری را اشغال می‌کنند و به همین دلیل به‌راحتی در کیف یا کوله‌پشتی شما جای می‌گیرند. البته اگر به اجرای نرم‌افزارها سنگین‌تر و انجام کارهای پیچیده‌تر نیاز دارید، می‌توانید به سراغ بهترین لپ تاپ های سبک بروید که قابلیت حمل بالا و قدرت کافی را ارائه می‌دهند. 

فرق لپ تاپ با تبلت در فضای ذخیره‌سازی

فرق لپ تاپ با تبلت در فضای ذخیره‌سازی

از دیگر معیارهای اینکه بدانیم تبلت بهتره یا لپ تاپ توجه به فضای ذخیره‌سازی است. این فضا به شما امکان می‌دهد تا فایل‌های مختلف و برنامه‌ را ذخیره کنید. لپ‌تاپ‌ها معمولا از هارد دیسک یا حافظه‌های SSD استفاده می‌کنند، بنابراین فضای ذخیره‌سازی زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهند. لپ‌تاپ‌های به‌صرفه‌تر معمولا ۵۱۲ گیگابایت حافظه دارند، اما با صرف هزینه بیشتر می‌توانید به سراغ گزینه‌های ۱ یا ۲ ترابایتی بروید. 

در مقابل تبلت‌ها معمولا با توجه به قیمت خود حافظه متنوعی دارند. تبلت‌های اقتصادی و میان‌رده معمولا ۶۴ تا ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی ارائه می‌دهند، در حالی که تبلت‌های پرچمدار و قدرتمند ۵۱۲ گیگابایت و یک ترابایت فضای ذخیره‌سازی دارند تا از این بابت نگرانی نداشته باشید.

توجه کنید که مدل‌های متنوعی از لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌ها با کمک پورت USB و پشتیبانی از کارت حافظه امکان اضافه‌کردن حافظه خارجی را فراهم می‌کنند. علاوه بر این بسیاری از لپ‌تاپ‌ها قابلیت ارتقای حافظه داخلی را نیز به کاربر ارائه می‌دهند. بنابراین شما باید با توجه به نیاز خود میزان حافظه مناسب را انتخاب کنید.

مقایسه لپ تاپ یا تبلت از نظر عملکرد

مقایسه لپ تاپ یا تبلت از نظر عملکرد

یکی از مهم‌ترین موارد برای انتخاب و خرید لپ تاپ یا تبلت توجه به عملکرد و قدرت سخت‌افزاری آن‌ها است. هر دو دستگاه برای انجام کارهای سبک و عمومی مانند فرستادن ایمیل، وب‌گردی، تماشای ویدیو و گوش‌دادن به موسیقی مناسب هستند، زیرا این عملکردها به پردازش سنگینی نیاز ندارد و تقریبا همه مدل‌های تبلت و لپ تاپ از پس آن بر می‌آیند. زمانی که می‌خواهید کارهای سنگین‌تر انجام دهید، اوضاع متفاوت می‌شود. برای انجام کارهای پیچیده‌تر، اجرای نرم‌افزارهای سنگین‌تر و اجرای چند برنامه به طور هم‌زمان، لپ‌تاپ‌ها عملکرد بهتری دارند. 

نکته مهم این است که رده لپ تاپ یا تبلت نیز در قدرت پردازش بسیار موثر است. برای مثال بسیاری از لپ‌تاپ‌های میان‌رده و اقتصادی نیز از انجام برنامه‌های سنگین و پیچیده ناتوان هستند و فاقد قدرت عملکردی بالا برای اجرای برنامه‌های گرافیکی و ویرایش ویدیو هستند. از طرفی برخی از تبلت‌های قدرتمند رده‌بالا و پرچمدار می‌توانند در اجرای چندین برنامه هم‌زمان و انجام کارهای سنگین‌تر مانند طراحی گرافیک به شما کمک کنند که البته این مدل‌ها قیمت بالایی هم دارند. 

اگر می‌خواهید عملکرد لپ‌تاپ و تبلت را هم‌زمان داشته باشید، بهترین لپ تاپ های لمسی را بشناسید.

تفاوت لپ تاپ با تبلت از نظر نرم‌افزاری

تفاوت لپ تاپ با تبلت از نظر نرم‌افزاری

از دیگر تفاوت‌ها در مقایسه تبلت و لپ تاپ باید به عملکرد نرم‌افزاری آن‌ها اشاره کرد. لپ‌تاپ‌ها از سیستم‌عامل‌های مختلفی بهره می‌برند مانند ویندوز، MacOS و ChromeOS است. برنامه‌های مختلفی برای اجرا روی این سیستم‌عامل‌ها توسعه پیدا کرده‌اند که تنوع وسیعی دارند و شما با توجه به نوع سیستم‌عامل و نیازتان می‌توانید نرم‌افزارهای مختلف را نصب کنید. لپ‌تاپ‌ها معمولا برنامه‌های سنگین‌تر و حرفه‌ای‌تر را راحت‌تر اجرا می‌کنند تا بتوانید کارهای خود را به‌راحتی انجام دهید. در این میان کروم‌بوک‌ها معمولا قدرت کمتری دارند و برای کارهای معمولی مناسب‌اند. سیستم‌عامل ChromeOS شباهت زیادی به اندروید دارد.

در مقابل، تبلت‌ها معمولا از دو سیستم‌عامل اندروید و iPadOS اپل بهره می‌برند که هر دو  طیف وسیعی از برنامه‌ها را در اختیار کاربر قرار می‌دهند. نکته مهم این است که برنامه‌هایی که در تبلت اجرا می‌شوند، معمولا سبک‌تر هستند و پیچیدگی کمتری دارند. از طرفی اگر می‌خواهید برنامه‌های لپ‌تاپ را روی تبلت خود اجرا کنید، تبلت‌های ویندوزی تا حدی می‌توانند به شما کمک کنند. البته تبلت‌های قدرتمندی مانند سرفیس پرو مایکروسافت امکان اجرای برنامه‌های سنگین‌تر را ارائه می‌دهند، اما باز هم نسبت به لپ‌تاپ‌های قدرتمند محدودیت‌هایی دارند. 

عمر باتری لپ تاپ بهتر است یا تبلت؟

یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که باید در انتخاب لپ تاپ یا تبلت در نظر بگیرید، شارژدهی و ظرفیت باتری است. به طور کلی خرید عمده تبلت با توجه به سخت‌افزار سبک‌تر و بهینه‌تر، عمر باتری کارآمدی به همراه دارد و به همین دلیل شارژدهی طولانی‌تری ارائه می‌دهند. از طرفی لپ‌تاپ‌ها سخت‌افزار قدرتمندتر و پرمصرف‌تری دارند و به همین دلیل مصرف باتری آن‌ها بیشتر است. لپ‌تاپ‌های معمولی به‌طور متوسط بین ۴ تا ۸ ساعت شارژدهی دارند، در حالی که تبلت‌ها می‌توانند تا بیش از ۱۰ ساعت شارژدهی کنند. البته باید بگوییم لپ‌تاپ‌هایی مانند مک بوک اپل و برخی از سرفیس‌های مایکروسافت، می‌توانند یک روز کاری کامل و حتی بیشتر دوام بیاورند که البته قیمت نسبتا بالایی دارند. 

مقایسه تبلت و لپ تاپ از نظر هزینه

مقایسه تبلت و لپ تاپ از نظر هزینه

یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای پاسخ به سوال لپ تاپ بهتر است یا تبلت، توجه به قیمت این دستگاه‌ها است. به‌طور کلی باید بگوییم هم لپ‌تاپ‌ها و هم تبلت‌ها قیمت‌های متنوعی در بازار دارند که با توجه به ویژگی‌ها، کیفیت و عملکرد آن‌ها معمولا به سه دسته اقتصادی، میان‌رده، رده‌بالا و پرچمدار تقسیم می‌شوند. شما باید بر اساس نیازها و اولویت‌های خود دستگاه مناسب را انتخاب کنید و بودجه‌بندی مشخصی را در نظر داشته باشید. 

تبلت‌ها اقتصادی معمولا حدود ۱۰۰ دلار و کمتر از آن قیمت دارند و برای کارهای سبک و ساده مناسب هستند. تبلت‌های میان‌رده معمولا بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ دلار قیمت دارند که می‌توانند کارهای متنوع‌تری را انجام دهند و برای طیف وسیعی از کاربران مناسب باشند. برای انجام کارهای سنگین‌تر باید تبلت‌های بالای ۵۰۰ دلار تا ۱۰۰۰ دلار را انتخاب کنید که قدرت بیشتری دارند و پیشرفته‌تر هستند.

در مقابل لپ‌تاپ‌های ارزان‌قیمت معمولا ۴۰۰ تا ۶۰۰ دلار قیمت دارند که برای کارهای روزمره معمولی طراحی شده‌اند. لپ‌تاپ‌های میان‌رده از ۶۰۰ تا ۱۲۰۰ دلار قیمت دارند که قدرت بالاتری دارند و می‌توانند برنامه‌ها و بازی‌های نیمه‌سنگین را اجرا کنند. لپ‌تاپ‌های رده‌بالا می‌توانند تا ۴۰۰۰ دلار هم قیمت داشته باشند، اما بسیار قدرتمند هستند و از سخت‌افزارهای جدید و پیشرفته بهره می‌برند. 

کلام آخر؛ تبلت بخریم یا لپ تاپ؟

هم تبلت‌ها و هم لپ‌تاپ‌ها می‌توانند وسایل بسیار کاربردی برای شما باشند و کارایی بالایی ارائه دهند، به شرط اینکه به‌طور هوشمندانه و آگاهانه آن‌ها را انتخاب کنید. لپ‌تاپ‌ها قدرت سخت‌افزاری بیشتری دارند و برای اجرای برنامه‌ها و بازی‌های سنگین مناسب‌تر هستند. از طرفی جای بیشتری را اشغال می‌کنند و معمولا باتری ضعیف‌تری دارند. تبلت‌ها قابلیت حمل بالاتر و ابعاد جمع‌وجورتری دارند و به همین دلیل می‌توانند همه‌جا همراه شما باشند، از طرفی برای اجرای برنامه‌های مختلف محدودیت‌هایی دارند. در کل انتخاب بین تبلت یا لپ تاپ به نیازها و ترجیحات شما بستگی دارد. قبل از انتخاب باید لیستی از نکات مهم و توقعات خود تهیه کنید و با توجه به بودجه مورد نظر دستگاه مناسب را انتخاب کنید. در این مطلب سعی کردیم به پرسش لپ تاپ یا تبلت؟ پاسخ دهیم و نکات مهم برای انتخاب آن‌ها را مرور کنیم. شما کدام دستگاه را ترجیح می‌دهید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

لپ تاپ ۲ در ۱ بهتر است یا لپ تاپ معمولی؟

لپ تاپ های ۲ در ۱ معمولا قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه و نمایشگر لمسی دارند و می‌توانند شبیه به یک تبلت نیز به کار روند. برخی از مدل‌های این لپ‌تاپ‌ها قابلیت جدا شدن کیبورد را هم ارائه می‌دهند تا آزادی عمل بیشتری داشته باشید. معمولا این مدل‌ها قیمت بالاتری دارند و برای اجرای برنامه‌ها باید به سخت‌افزار و قدرت آن‌ها توجه داشته باشید. از طرفی این مدل‌ها انعطاف‌پذیری بالایی ارائه می‌دهند و حمل آسانی دارند.

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رای دهندگان 3

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید

نظرات کاربران

نظرات کاربران راجع به مطلب “بهترین تبلت‌های بازار بهترین تبلت‌های گیمینگ بازاربهترین تبلت‌های گیمینگ بازار تبلت‌های گیمینگ بازار “ شما هم نظر خود را به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هنوز هیچ نظری برای این مقاله ثبت نشده است, اولین نفر باشید!

این وبسایت متعلق به شرکت مهر سرمستان میباشد و کلیه حقوق مادی و معنوی ان محفوظ است