مقایسه سیستم عامل ویندوز و مک؛ کدام را انتخاب کنیم؟

طاهره محزون 1402/09/22
مقایسه

انتخاب سیستم عامل یکی از مهم‌ترین قدم‌ها برای انتخاب و خرید لپ‌تاپ و سیستم کامپیوتری است. شما با کمک سیستم‌عامل امکان کار کردن با برنامه‌ها و دستور دادن به لپ‌تاپ خود را خواهید داشت. اگر با دنیای لپ‌تاپ‌ها کمی آشنایی داشته باشید، حتما می‌دانید که قدرت و رقابت تنگاتنگ بین سیستم‌عامل‌های ویندوز و مک را نمی‌توان انکار کرد و به همین دلیل بسیاری از کاربرانی که برای بار اول می‌خواهند لپ‌تاپ بخرند، یا مایل به تعویض آن هستند، ممکن است سر دوراهی بمانند. اگرچه بسیاری از ما بعد از مدتی به استفاده از یک سیستم‌عامل عادت می‌کنیم، اما ممکن است بخواهیم تجربه جدیدی به دست آوریم یا تفاوت‌های اصلی بین ویندوز و مک را بدانیم. در این مطلب مقایسه سیستم عامل ویندوز و مک را انجام خواهیم داد.

نصب و راه‌اندازی ویندوز در مقابل مک

نصب و راه‌اندازی ویندوز در مقابل مک

هر دو سیستم عامل فرآیندهای واضح و نسبتا آسانی برای راه‌اندازی هستند. شما می‌توانید برای هر دو حساب کاربری داشته باشید تا بتوانید داده‌های خود را همگام‌سازی کنید. مایکروسافت به شما اجازه می‌دهد تا ویندوز را با صدای خودتان نصب و راه‌اندازی کنید و با توجه به نوع استفاده شخصی و تجاری تنظیمات متفاوتی را پیش روی شما می‌گذارد.

سیستم عامل macOS به سه روش مختلف قابل نصب است: اول اینکه شما می‌توانید از طریق تنظیمات سیستم مراحل نصب را طی کنید، دوم از طریق فروشگاه اختصاصی اپل و سوم با دانلود سیستم عامل مک. هر دو سیستم عامل به‌طور خودکار درایورهای مخصوص سخت‌افزارها و لوازم جانبی مانند ماوس، کیبورد، هارد دیسک و شبکه را شناسایی و نصب می‌کنند. 

ورود به سیستم و شروع به کار مک و ویندوز

ورود به سیستم و شروع به کار مک و ویندوز

هر دو سیستم عامل گزینه‌های متنوعی را برای ورود به سیستم در اختیار شما قرار می‌دهند که پیشرفته‌تر از ورود سنتی به دسکتاپ است. اگر مک بوک جدید یا مجیک کیبورد اپل را داشته باشید، به این معنی است که سیستم عامل لپ‌تاپ شما از حسگر اثر انگشت برخوردار است که با کمک آن به‌راحتی می‌توانید وارد سیستم شوید. همچنین اگر دستگاه‌های دیگری از کمپانی اپل را دارید، می‌توانید با آیفون یا اپل واچ خود وارد سیستم شوید. همچنین می‌توانید یک رمز عبور امن برای سیستمتان انتخاب کنید.

ویندوز ۱۱ از سیستمی به نام Windows Hello برای ورود به سیستم استفاده می‌کند و شما چندین گزینه در برابر خود خواهید داشت. ورود به سیستم با کمک شناسایی چهره از طریق وب‌کم یکی از جالب‌ترین و سریع‌ترین راه‌ها به شمار می‌رود. همچنین بسیاری از لپ‌تاپ‌های جدیدتر حسگر اثر انگشت هم دارند که می‌توانید آن را برای ورود به سیستم فعال کنید. جدای از این‌ها برای ورود امن‌تر می‌توانید از یک پین استفاده کنید.

بعد از ورود به سیستم و بوت آن، ویندوز یک دکمه و منوی Start را برای دسترسی به برنامه‌ها، تنظیمات و اسناد پرکاربرد در اختیار شما قرار می‌دهید. این قابلیت در macOS وجود ندارد، اما می‌توانید برنامه‌های پرکاربرد و دلخواه خود را در بخش Dock پین کنید. همچنین می‌توانید به پوشه Applications بروید و دسکتاپ خود را با برنامه‌ها و فایل‌های پرکاربرد تنظیم کنید. MacOS Launchpad نیز برای مشاهده برنامه‌‌ها در اختیار شما قرار دارد.

گزینه‌های سخت‌افزاری ویندوز و مک

گزینه‌های سخت‌افزاری ویندوز و مک

اپل گزینه‌های سخت‌افزای خوبی ارائه می‌دهد که طراحی فوق‌العاده‌ای دارند. مک‌بوک‌ها، آی‌مک، مک‌بوک پرو و مک پرو قدرت مناسبی ارائه می‌دهند، اما این دستگاه‌ها معمولا قیمت بالایی دارند. در مقابل طیف وسیعی از لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهای ویندوزی را می‌بینیم که در کنار تبلت‌های ویندوزی و لمسی می‌توانند انتخاب‌های متنوعی را با توجه به بودجه به شما ارائه دهند. بنابراین شما تقریبا با هر بودجه‌ای می‌توانید خرید عمده لپ تاپ یا تبلت‌های ویندوزی را انجام دهید. اما انتخاب سیستم مورد نظر از بین محصولات اپل گزینه‌های محدودتری را پیش روی شما قرار می‌دهد.

نکته دیگر این است که ویندوز در زمینه پیکربندی سیستم به شما آزادی عمل بیشتری می‌دهد. برای مثال شما از یک مدل لپ‌تاپ می‌توانید گرافیک‌های مختلفی را انتخاب کنید. همچنین امکان ارتقای رم و حافظه داخلی برای بسیاری از لپ‌تاپ‌ها فراهم است. بنابراین شاید بتوان در زمینه تنوع محصولات، پیکربندی و سفارشی‌سازی سیستم‌ها، ویندوز را برنده دانست 

مقایسه ویندوز و مک از نظر برنامه‌های پیش‌فرض

مقایسه ویندوز و مک از نظر برنامه‌های پیش‌فرض

باید بگوییم که هر دو سیستم‌عامل تعداد زیادی ابزار و برنامه دارند، از برنامه‌های ارسال ایمیل و تقویم گرفته تا ویرایشگرهای عکس و ویدیو. ابزارهایی مانند ضبط صدا، اسکرین‌شات، مرورگر وب، برنامه‌های متنوعی مانند نقشه، میان‌برها و مشاهده مخاطبان همگی در ویندوز و مک وجود دارند. مایکروسافت Sticky Notes و Teams Chat بسیار خوبی را در ویندوز قرار داده است و همچنین امکان مشاهده بازی‌های ایکس باکس برای شما فراهم می‌شود. مک هم در مقابل Stickies و FaceTime را طراحی کرده است. علاوه بر آن macOS از یک برنامه جذاب ویرایش ویدیو به نام iMovie برخوردار است و همچنین سرویس پخش موسیقی Apple Music را در اختیار شما قرار می‌دهد. همچنین یک برنامه فوق‌العاده برای آهنگ‌سازی به نام GarageBand در این سیستم‌عامل وجود دارد. 

سازگاری با برنامه‌های شخص ثالث در ویندوز و مک

سازگاری با برنامه‌های شخص ثالث در ویندوز و مک

هر دو پلتفرم زمان و انرژی زیادی را برای سازگاری و توسعه نرم‌افزارها و خدمات مختلف صرف کرده‌اند. برنامه‌های بسیاری در ویندوز پشتیبانی می‌شوند و macOS نیز برنامه‌های متنوعی را برای نصب توسعه داده است. اگر بخواهیم این دو سیستم‌عامل را مقایسه کنیم، شاید از جهاتی بتوانیم ویندوز را برنده بدانیم. این سیستم‌عامل گزینه‌های بسیار متنوعی را در زمینه‌های مختلف به‌خصوص برنامه‌های ویرایشگر ارائه می‌دهد. همچنین ویندوز ۱۱ امکان اجرای برنامه‌های اندروید و لینوکس را هم فراهم کرده است. مک و ویندوز فروشگاه‌هایی را طراحی کرده‌اند که نصب و به‌روزرسانی برنامه‌های مختلف را مدیریت می‌کند. در نسخه‌های جدیدتر نصب برنامه در هر دو سیستم‌عامل آسان‌تر و روان‌تر شده است. 

شخصی سازی در سیستم عامل ویندوز و مک

شخصی سازی در سیستم عامل ویندوز و مک

هر دو پلتفرم به شما آزادی عمل مناسبی برای شخصی‌سازی ظاهر سیستم می‌دهند. شما می‌توانید دسکتاپ، رنگ‌ها و اندازه آیتم‌های صفحه را به دلخواه خود تغییر دهید. در حالت Dark Mode سیستم‌عامل مک کمی سازگارتر و بهتر عمل می‌کند. از طرفی ویندوز هم یک گزینه سفارشی به شما می‌دهد تا تصمیم بگیرید که حالت تاریک را برای سیستم، برنامه‌ها یا هر دو می‌خواهید. هر دو سیستم عامل رابط کاربری مناسبی دارند، اما شاید بتوانیم macOS را روان‌تر و آسان‌تر بدانیم، به‌خصوص برای افرادی که تجربه کمتری در کار با کامپیوتر دارند.

دسکتاپ و مدیریت پنجره‌های ویندوز در مقابل مک

دسکتاپ و مدیریت پنجره‌های ویندوز در مقابل مک

مایکروسافت چیدمان پنجره‌ها روی صفحه‌ها دقیقا به شکلی که می‌خواهید آسان‌تر می‌کند. برای مثال با کشیدن پنجره به لبه چپ یا راست، آن پنجره دقیقا نیمی از صفحه شما را به خود اختصاص می‌دهد. macOS گزینه‌ای برای تقسیم صفحه بین دو پنجره را ارائه می‌دهد، اما این ویژگی برای همه برنامه‌ها در دسترس نیست و سرعت ویندوز را ندارد. ویندوز ۱۱ با کمک Snap Layouts به شما امکان می‌دهد تا با دکمه Maximize ترتیب پنجره‌های هر برنامه را انتخاب کنید.

دسکتاپ و مدیریت پنجره‌های ویندوز در مقابل مک -۲

اپل برای ارتقای کار با پنجره‌ها، از Stage Manager استفاده می‌کند و جابه‌جایی آن‌ها را برای کاربر راحت‌تر می‌کند. شما می‌توانید هم در مک و هم در ویندوز چندین دسکتاپ داشته باشید و در هر کدام فضای مورد نظر و برنامه‌های دلخواه خود را اجرا کنید. همچنین می‌توانید به‌راحتی بین آن‌ها جابه‌جا شوید. 

ویجت‌های مک در مقابل ویندوز

ویجت‌های مک در مقابل ویندوز

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های این دو سیستم‌عامل در ویجت‌های آن‌ها است. ویندوز ۱۱ ویجت‌هایی را ارائه داده است که در یک پنل قرار می‌گیرند و وقتی ماوس را روی Taskbar ببرید، ظاهر می‌شوند. مک با ارائه نسخه Sonoma به کاربر اجازه می‌دهد تا ویجت‌ها را در هر نقطه دلخواه از دسکتاپ قرار دهند. همچنین با قابلیت Continuity می‌توانید از ویجت‌های آیفون در دسکتاپ خود استفاده کنید. بنابراین این بستگی به سلیقه شما دارد که بخواهید ویجت‌ها را همیشه در دسترس داشته باشید یا خیر.

مقایسه نوار وظیفه Taskbar در ویندوز و Dock در مک

مقایسه نوار وظیفه Taskbar در ویندوز و Dock در مک

در مک نوار Dock پیشرفت زیادی کرده است و با حرکت ماوس بزرگنمایی می‌شود. این نوار برنامه‌های اخیر را هم نمایش می‌دهد و می‌توانید به‌راحتی برنامه‌ها را با ترتیب دلخواه در آن بچینید. اما ممکن است گاهی با اجرای برنامه از Dock پنجره آن را روی دسکتاپ مشاهده نکنید. نوار وظیفه Taskbar هم در ویندوز هنگام قرار گرفتن نشانگر روی برنامه‌های باز، پنجره کوچک از آن را نمایش می‌دهد. همچنین می‌توانید فایل‌هایی که اخیرا باز شده‌اند را ببینید. 

امنیت ویندوز و مک

امنیت ویندوز و مک

لپ‌تاپ‌های ویندوزی معمولا در معرض بدافزارها و ویروس‌ها قرار می‌گیرند و به همین دلیل مایکروسافت همواره امنیت ویندوز را بهبود می‌دهد و به‌روزرسانی‌های مختلفی را برای آن ارائه می‌دهد. در مقابل، سیستم عامل مک در این زمینه بهتر عمل می‌کند و اپل به‌روزرسانی‌های امنیتی قدرتمندی را برای مک ارائه می‌دهد. اپل به دلیل کنترل سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بیشتر، کمتر از ویندوز در معرض بدافزارها قرار می‌گیرد. 

این مطلب هم برای شما مفید است: مقایسه سرفیس پرو ۹ با مک بوک ایر M2

مزایای سیستم عامل مک

مزایای سیستم عامل مک
  • محصولات اپل به دلیل نظارت سخت‌گیرانه‌تر کمتر در معرض خطرات امنیتی و حفاظتی هستند و کمتر در برابر حمله ویروس‌ها و بدافزارها شکست می‌خورند.
  • سیستم عامل مک سبک و روان است و معمولا کمتر کند یا فریز می‌شود.
  • کار کردن با مک آسان‌تر است و این سیستم عامل فضای کاربرپسندی دارد.

مزایای سیستم عامل ویندوز

مزایای سیستم عامل ویندوز
  • تنوع محصولات و لپ‌تاپ‌های ویندوزی بسیار زیاد است و برندهای مختلفی دستگاه‌های خود را با این سیستم عامل به بازار عرضه می‌کنند. این لپ‌تاپ‌ها طیف قیمتی گسترده‌تر و متنوع‌تری دارند.
  • شرکت‌های سازنده نرم‌افزارها، گزینه‌های متنوع‌تر و بیشتری را برای ویندوز توسعه و ارتقا می‌دهند.
  • کامپیوترهای شخصی امکان ارتقا و شخصی‌سازی قطعات را برای کاربران فراهم می‌کنند.

کلام آخر

جدال و رقابت بین سیستم‌عامل‌های مک و ویندوز همیشه وجود داشته است. هرکدام کاربران و طرفداران خاص خود را دارند. اما بعضی از افراد شاید به فکر مهاجرت از یک سیستم‌عامل به سیستم‌عامل دیگر هستند و می‌خواهند تفاوت‌ها، مزایا و معایب هرکدام را بدانند. بنابراین در این مطلب سعی کردیم تفاوت‌های ویندوز و مک را بیان کنیم و این دو را از نمایی نزدیک‌تر و دقیق‌تر با هم مقایسه کنیم. به نظر شما کدام سیستم عامل برنده میدان است؟ آیا شما ترجیح می‌دهید تجربه جدید کسب کنید یا سیستم‌عامل همیشگی برایتان مناسب‌تر است؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

معایب سیستم عامل ویندوز چیست؟

ویندوز علی‌رغم همه مزایایش، معایبی هم دارد. برای مثال این سیستم عامل بعد از مدتی ممکن است کند شود و شما را کلافه کند. همچنین رابط کاربری آن ممکن است برای بعضی از افراد دشوار و گیج‌کننده باشد. از طرف دیگر امنیت ویندوز همیشه در معرض خطر حمله بدافزارها قرار دارد. 

معایب سیستم عامل مک چیست؟

کامپیوترهای مبتنی بر مک برای کاربران عمومی، معمولا هزینه زیادی دارند و از طرفی امکان شخصی‌سازی و پیکربندی گسترده‌ای را در اختیار کاربر قرار نمی‌دهند. macOS در مقایسه با ویندوز برنامه‌های محدودتری دارد و شما امکان اجرای ویندوز و برنامه‌های آن را روی کامپیوتر خود نخواهید داشت. 

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای دهندگان 4

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید

نظرات کاربران

نظرات کاربران راجع به مطلب “بهترین تبلت‌های بازار بهترین تبلت‌های گیمینگ بازاربهترین تبلت‌های گیمینگ بازار تبلت‌های گیمینگ بازار “ شما هم نظر خود را به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هنوز هیچ نظری برای این مقاله ثبت نشده است, اولین نفر باشید!

این وبسایت متعلق به شرکت مهر سرمستان میباشد و کلیه حقوق مادی و معنوی ان محفوظ است