مقایسه سرفیس پرو ۹ با آیپد پرو M2 2022؛ کدام تبلت پرچمدار برنده است؟

طاهره محزون 1402/08/26
مقایسه

در دنیایی که فناوری به سرعت پیش می‌رود، برندهای بزرگ برای جلب نظر کاربران همواره تلاش می‌کنند. دو غول فناوری آمریکایی اپل و مایکروسافت نیز در زمینه تولید تبلت‌های جذاب و رده‌بالای خود رقابت تنگاتنگی دارند. مایکروسافت این تبلت‌ها را با نام سرفیس پرو به بازار عرضه می‌کند و تبلت‌های پرچمدار اپل آیپد پرو نام دارند. این دو برند با ارائه محصولات اخیر خود تحول بسیاری را رقم زده‌اند و توجه بسیاری را به خود جلب کرده‌اند. در این مطلب قرار است مقایسه سرفیس پرو ۹ با آیپد پرو M2 2022 را انجام دهیم و ببینیم در هر بخش کدام تبلت برنده است. اگر شما هم به تبلت‌های قدرتمند و پرچمدار علاقه دارید، با ما همراه شوید.

مایکروسافت سرفیس پرو ۹ و آیپد پرو M2 در یک نگاه

مشخصات سرفیس پرو ۹ آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی ۲۰۲۲
ابعاد ۹.۳×۲۰۹×۲۸۷ میلی‌متر ۶.۴×۲۱۴.۹×۲۸۰.۶ میلی‌متر
وزن نسخه وای‌فای/اینتل:
۸۷۹ گرم

نسخه 5G/SQ3:
۸۸۳گرم
نسخه وای‌فای:
۶۸۲ گرم

نسخه 5G:
۶۸۵ گرم
نمایشگر ۱۳ اینچ
PixelSense Flow Display
۱۲.۹ اینچ
Liquid Retina XDR mini-LED
پردازنده اصلی Intel Core i5-1235U
Intel Core i7-1255U
Microsoft SQ3 
Apple M2
پردازنده گرافیکی Intel Iris Xe
Microsoft SQ3 Adreno 8CX Gen 3
Apple GPU
حافظه رم ۸ گیگابایت
۱۶ گیگابایت
۳۲ گیگابایت
۸ گیگابایت
۱۶ گیگابایت
حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت
۲۵۶ گیگابایت
۵۱۲ گیگابایت
۱ ترابایت
۱۲۸ گیگابایت
۲۵۶ گیگابایت
۵۱۲ گیگابایت
۱ ترابایت
۲ ترابایت
دوربین ۱۰ مگاپیکسل ۱۲+۱۰ مگاپیکسل
باتری ۴۷.۷ وات‌ساعت ۴۰.۸۸ وات‌ساعت

مقایسه طراحی و بدنه سرفیس پرو ۹ و آیپد پرو ۲۰۲۲

مقایسه طراحی و بدنه سرفیس پرو ۹ و آیپد پرو ۲۰۲۲

در همین ابتدا باید بدانید که هر کدام از این مدل‌ها نسخه‌های متفاوتی دارند. برای مثال آیپد پرو ۲۰۲۲ در دو نسخه ۱۱ و ۱۲.۹ اینچی به بازار آمده است که ما روی نسخه بزرگ‌تر آن تمرکز می‌کنیم. همچنین آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی دارای دو نسخه وای‌فای و سلولار است. از طرف دیگر سرفیس پرو ۹ نیز دو نسخه دارد که شامل مدل اینتل/وای‌فای و مدل SQ3/5G است. باید بدانید که قیمت عمده تبلت این نسخه‌ها نسبتا بالا است، زیرا این تبلت‌ها جزو مدل‌های پرچمداران به شمار می‌روند.

آیپد پرو M2 نسخه ۱۲.۹ اینچی طراحی خود را مشابه نسخه‌های قبلی حفظ کرده است. این تبلت از بدنه و فریم آلومینیومی بهره می‌برد که سعی کرده نازک و سبک بماند. پنل جلویی آن هم از شیشه مقاومی برخوردار است. از طرفی سرفیس پرو ۹ هم بدنه‌ای آلومینیومی دارد و همچنان از پایه مخصوص خود برخوردار است. بنابراین برای کار کردن با آن می‌توانید آن را روی پایه تکیه دهید، در صورتی که برای کار با آیپد پرو و تکه‌دادن آن باید از لوازم جانبی کمک بگیرید. وزن آیپد پرو ۲۰۲۲ به میزان چشمگیری از سرفیس پرو ۹ سبک‌تر است که این باعث می‌شود قابلیت حمل آسان‌تری نسبت به رقیب خود داشته باشد. هردوی این تبلت‌ها بدنه‌ای ساده، شیک و مینیمال دارند، اما طراحی آیپد پرو ۲۰۲۲ ساده‌تر است که برای طرفداران سبک‌های مینیمال یک انتخاب جذاب به شمار می‌رود. 

مقایسه نمایشگر Surface Pro 9  و iPad Pro M2 2022

مقایسه نمایشگر Surface Pro 9  و iPad Pro M2 2022

یکی از مهم‌ترین نقاط رقابت سرسختانه این دو تبلت پرچمدار بخش نمایشگر آن‌ها است. نمایشگر سرفیس پرو ۹ ابعاد ۱۳ اینچی دارد که برای انواع کارها مناسب است و فضایی بی‌نظیر به شما می‌دهد. این نمایشگر از رزولوشن ۱۹۲۰×۲۸۸۰ پیکسل و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی برخوردار است. صفحه نمایش سرفیس پرو ۹ طیف رنگی sRGB را به‌خوبی پوشش می‌دهد. این نمایشگر جذاب از نسبت تصویر ۳:۲ و کنتراست ۱۲۰۰:۱ بهره می‌برد و از فناوری Dolby Vision IQ پشتیبانی می‌کند. نمایشگر این تبلت با محافظ گوریلا گلس ۵ پوشانده شده است.

نمایشگر آیپد پرو نیز در مقایسه با تبلت‌های رقیب بسیار باکیفیت و جذاب طراحی شده است. این نمایشگر از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی و رزولوشن ۲۷۳۲×۲۰۴۸ پیکسل برخوردار است و می‌تواند تا روشنایی ۱۶۰۰ نیت را در اختیار شما قرار دهد. نسبت تصویر این صفحه نمایش ۴:۳ است و از فناوری HDR 10 بهره می‌برد. این نمایشگر محافظی از جنس شیشه مقاوم در برابر خط و خش و لکه چربی دارد. هر دو نمایشگرهای باکیفیتی دارند که سرفیس پرو ۹ اندکی بزرگ‌تر از آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی ۲۰۲۲ است، البته از طرف دیگر فاقد نور پس‌زمینه mini-LED است. 

این مطلب را هم از دست ندهید: مقایسه سرفیس پرو ۹ با مک بوک ایر M2

مقایسه عملکرد سرفیس پرو ۹ و آیپد پرو M2

مقایسه عملکرد سرفیس پرو ۹ و آیپد پرو M2

پردازنده

شاید بتوان مهم‌ترین تفاوت این دو تبلت پرچمدار و قدرتمند را در عملکرد پردازنده‌های آن‌ها دانست. سرفیس پرو ۹ دارای یک نسخه با پردازنده‌های اینتل است که قوی‌ترین مدل آن پردازنده نسل ۱۲ اینتل سری Core i7 مدل 1255U است. این پردازنده ده‌هسته‌ای است و ۱۲ رشته دارد و حداکثر فرکانس آن به ۳.۵ گیگاهرتز می‌رسد. این نسخه از گرافیک یکپارچه Intel Iris Xe بهره می‌برد. این نسخه فقط با وای‌فای سازگار است.

نسخه دیگر این تبلت با پردازنده اختصاصی مایکروسافت مدل SQ3 و پردازنده گرافیکی SQ3 Adreno 8CX Gen 3 عرضه شده است. باید بدانید که پردازنده این نسخه را Qualcomm Snapdragon طراحی کرده است. این مدل که سیم‌کارت‌خور است، برای کسانی مناسب است که می‌خواهند از اینترنت همراه و ویژگی‌های سلولار تبلت برخوردار شوند. البته باید گفت که برای پردازش‌های سنگین‌تر نسخه‌های اینتل مناسب‌تر هستند و قدرت بیشتری را ارائه می‌کنند. 

آیپد پرو ۲۰۲۲ نیز دارای دو نسخه وای‌فای و سلولار است. بنابراین اگر می‌خواهید از ویژگی‌های سلولار بهره‌مند شوید، باید نسخه گران‌تر را خریداری کنید. اپل برای تبلت جدید پرچمدارش از پردازنده اختصاصی Apple M2 استفاده کرده است. این پردازنده هشت‌هسته‌ای در کنار یک پردازنده گرافیکی اختصاصی ده‌هسته‌ای Apple GPU به یک تبلت همه‌کاره و قدرتمند تبدیل می‌شود. 

در مقایسه عملکرد پردازنده‌های این دو لپ‌تاپ باید بگوییم که سرفیس پرو ۹ کمی از آیپد پرو ۲۰۲۲ عقب می‌افتد. بنابراین باید گفت استراتژی اپل در تولید پردازنده‌های اختصاصی‌اش تا به اینجا موفق‌تر عمل کرده است.  در بنچمارک گیک‌بنچ این دو تبلت نتایج زیر را کسب کرده‌اند:

بنچمارک گیک‌بنچ
  تک‌هسته‌ای چندهسته‌ای
سرفیس پرو ۹ نسخه SQ3 ۱۱۲۵ ۵۸۰۰
سرفیس پرو ۹ نسخه اینتل ۱۱۷۵ ۶۵۰۰
آیپد پرو M2 2022 ۱۸۹۸‍ ۸۹۴۱

رم و حافظه داخلی

سرفیس پرو ۹ نسخه اینتل سه نسخه حافظه رم ۸، ۱۶ و ۳۲ گیگابایتی دارد و نسخه 5G آن فاقد رم ۳۲ گیگابایتی است. همچنین این تبلت در نسخه اینتل خود از حافظه ۱۲۸ گیگابایت تا ۱ ترابایت را در اختیار شما می‌گذارد، در حالی که نسخه 5G از حافظه یک ترابایتی محروم است. 

در مقابل آیپد پرو ۱۲.۹ اینچی M2 دارای حافظه رم ۸ گیگابایتی با حافظه‌های ۱۲۸، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت است. همچنین از حافظه رم ۱۶ گیگابایتی با حافظه داخلی ۱ و ۲ ترابایت برخوردار است. بنابراین در بخش حافظه داخلی آیپد پرو می‌تواند فضای بیشتری را در اختیار شما قرار دهد. البته این تبلت فاقد اسلات کارت حافظه است.

مقایسه سرفیس پرو ۹ با آیپد پرو M2 از نظر باتری

مقایسه سرفیس پرو ۹ با آیپد پرو M2 از نظر باتری

تبلت‌ها بر خلاف کامپیوترهای سنتی قرار است تقریبا همه‌جا با ما همراه باشند. حتی افرادی که لپ‌تاپ‌های سنگین با ابعاد و وزن بالا دارند، گاهی برای راحتی خود از تبلت‌ها استفاده می‌کنند. به همین دلیل عمر باتری آن‌ها اهمیت زیادی دارد. تبلت سرفیس پرو ۹ مایکروسافت از یک باتری با ظرفیت ۴۷.۷ وات‌ساعت بهره می‌برد. به ادعای مایکروسافت، باتری این تبلت در نسخه اینتل تا ۱۵ ساعت و در نسخه 5G تا ۱۹ ساعت دوام می‌آورد که البته در آزمایش‌ها و استفاده واقعی این مقدار کمی کاهش پیدا می‌کند. 

در مقابل آیپد پرو یک باتری ۴۰.۸۸ وات‌ساعت یا ۱۰۷۵۸ میلی‌آمپرساعتی دارد که شارژدهی مناسبی را در اختیار شما قرار می‌دهد. نسخه وای‌فای آیپد پرو ۲۰۲۲ می‌تواند با استفاده معمولی تا ۱۰ ساعت دوام بیاورد، در حالی که نسخه سلولار آن حدود ۹ ساعت شارژدهی می‌کند.

ویژگی‌ها و امکانات سرفیس پرو ۹ و آیپد پرو M2 2022

ویژگی‌ها و امکانات سرفیس پرو ۹ و آیپد پرو M2 2022

گفتیم که هر دو مدل تبلت‌های پرچمدار مایکروسافت و اپل به شمار می‌روند. این تبلت‌ها از قلم‌های هوشمند پشتیبانی می‌کنند تا بتوانید به‌طور حرفه‌ای طراحی انجام دهید و یادداشت‌برداری کنید. آیپد پرو ۲۰۲۲ از قلم Apple Pencil نسل دوم و سرفیس پرو ۹ از Surface Slim Pen 2 پشتیبانی می‌کنند.نکته مهم این است که اگر به‌طور تخصصی طراحی انجام می‌دهید یا به قلم هوشمند نیاز دارید، باید هزینه جداگانه‌ای برای خرید آن پرداخت کنید. هر دو قلم با قیمت حدود ۱۳۰ دلار عرضه می‌شوند.

مایکروسافت تلاش کرده تا دوربین سرفیس پرو ۹ را بهبود دهد و آن را برای تماس‌های تصویری و کنفرانس‌های ویدیویی مناسب‌تر کند. این دوربین قابلیت تار کردن پس‌زمینه و نیز بهبود چشمان شما را دارد، به‌طوری که اگر در حین تماس ویدیویی جای دیگری را نگاه کنید، دوربین آن را اصلاح می‌کند و گویی شما همیشه به دوربین نگاه می‌کنید. دوربین سلفی این تبلت قابلیت فیلم‌برداری 1080p و دوربین پشتی آن قابلیت فیلم‌برداری 4K دارد.

آیپد پرو نیز از دوربین‌های باکیفیتی برخوردار است. دوربین این تبلت از یک لنزی واید یا عریض، لنز اولتراواید و حسگر سه‌بعدی تشخیص عمق برخوردار است. همچنین دوربین سلفی این آیپد نیز کیفیت بالایی دارد و از قابلیت تشخیص چهره و Face Detection بهره می‌برد. دوربین سلفی این تبلت نیز مانند رقیبش فیلم‌هایی با کیفیت 1080p و دوربین اصلی فیلم‌هایی با کیفیت 4K ضبط می‌کند. 

سرفیس پرو ۹ دارای دو پورت USB-C Thunderbolt 4 و یک درگاه برای اتصال کیبورد است. آیپد پرو ۲۰۲۲ M2 نیز دارای پورت USB-C Thunderbolt 4 و کانکتور مغناطیسی است. 

قیمت سرفیس پرو ۹ و آیپد پرو M2 2022

قیمت سرفیس پرو ۹ و آیپد پرو M2 2022

باید بدانید که این تبلت‌ها را نمی‌توان جزو مدل‌های ارزان دانست، بنابراین باید بودجه زیادی برای آن‌ها کنار بگذارید. سرفیس پرو ۹ از ۹۹۹ دلار شروع می‌شود که مدل اینتل آن در گران‌ترین حالت می‌تواند به ۲۶۰۰ دلار برسد. مدل SQ3 نیز از ۱۳۰۰ دلار شروع می‌شود که در صورت افزایش میزان رم و حافظه داخلی قیمت آن تا ۱۹۰۰ دلار هم افزایش می‌یابد. 

قیمت آیپد پرو M2 مدل ۱۲.۹ اینچی نسخه وای‌فای از ۱۱۰۰ دلار شروع می‌شود و با افزایش حافظه داخلی تا ۲۲۰۰ دلار افزایش می‌یابد. نسخه وای‌فای و سلولار نیز از قیمت پایه ۱۳۰۰ دلار شروع شده و تا ۲۴۰۰ دلار ادامه پیدا می‌کند. 

اگر نمی‌دانید چه تبلتی برای شما مناسب است، پیشنهاد می‌کنیم راهنمای خرید تبلت را بخوانید.

کلام آخر

تبلت‌های اپل و مایکروسافت چندین سال است که رقبای جدی به شمار می‌روند. هر دو دارای پردازنده‌های قدرتمند و طراحی باکیفیت هستند و طرفداران خاص خود را دارند. سرفیس پرو ۹ با سیستم‌عامل ویندوز ۱۱ به بازار آمده است و آیپد پرو M2 از سیستم عامل iPadOS برخوردار است. بنابراین نوع عملکرد سیستم‌عامل و رابط کاربری ممکن است در انتخاب شما موثر باشد. آیپد پرو M2 قدرت پردازنده بیشتری دارد، اما در عوض مایکروسافت دارای پایه نگهدارنده است و نسخه‌های متنوع‌تری را پیش روی شما قرار می‌دهد. بنابراین انتخاب این دو مدل به اولویت‌ها و کاربری شما بستگی دارد. سرفیس پرو ۹ برای افرادی مناسب است که همیشه با سیستم‌عامل ویندوز کار کرده‌اند. همچنین آیپد پرو برای طراحان حرفه‌ای بسیار بهتر عمل می‌کند. از طرفی عمر باتری آیپد پرو M2 بهتر از رقیبش ظاهر می‌شود.

در این مطلب سعی کردیم مقایسه سرفیس پرو ۹ با آیپد پرو M2 2022، دو تبلت قدرتمند و بحث‌برانگیز بازار را انجام دهیم. به نظر شما کدام‌یک ارزش خرید بیشتری دارد؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

آیا آیپد پرو M2 و سرفیس پرو ۹ می‌توانند جایگزین لپ‌تاپ باشند؟

تصمیم برای خرید بین این گزینه‌ها و لپ‌تاپ‌های معمولی به کاربری شما بستگی دارد. آیپد پرو M2 و سرفیس پرو ۹ هر دو توانایی اجرای انواع برنامه‌ها را دارند. اگر شما اهل یادداشت‌برداری و طراحی هستید و با نمایشگرهای لمسی به‌خوبی کار می‌کنید، یا اگر می‌خواهید همه‌جا سیستم خود را با خودتان حمل کنید و یک لپ‌تاپ دوکاربره داشته باشید، این مدل‌ها برای شما بسیار مناسب هستند. اما اگر به کار کردن با لپ‌تاپ‌های معمولی عادت دارید و نمایشگر لمسی آنقدرها به کارتان نمی‌آید، بهتر است لپ‌تاپ‌های معمولی را انتخاب کنید. از طرف دیگر اگر می‌خواهید بازی‌های سنگین و حرفه‌ای انجام دهید، احتمالا باید به سراغ لپ‌تاپ‌های گیمینگ بروید. 

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای دهندگان 2

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید

نظرات کاربران

نظرات کاربران راجع به مطلب “بهترین تبلت‌های بازار بهترین تبلت‌های گیمینگ بازاربهترین تبلت‌های گیمینگ بازار تبلت‌های گیمینگ بازار “ شما هم نظر خود را به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هنوز هیچ نظری برای این مقاله ثبت نشده است, اولین نفر باشید!

این وبسایت متعلق به شرکت مهر سرمستان میباشد و کلیه حقوق مادی و معنوی ان محفوظ است