بررسی تبلت مایکروسافت سرفیس پرو ۹

طاهره محزون 1402/08/19
نقد و بررسی

مایکروسافت با ارائه تبلت‌های ۲ در ۱ می‌خواهد هم با لپ‌تاپ‌هایی مانند مک بوک رقابت کند و هم در دنیای تبلت‌ها پیشتاز باشد. این برند محصولات متنوعی را به بازار عرضه کرده است، اما سرفیس پرو ۹ یکی از جذاب‌ترین محصولات مایکروسافت تا به امروز است. سرفیس پرو ۹ یک تبلت قدرتمند و سریع است که شما را شگفت‌زده خواهد کرد. از طرفی می‌توانید با اتصال کیبورد و ماوس آن را به یک لپ‌تاپ سبک، زیبا و همه‌کاره تبدیل کنید تا انواع برنامه‌های مورد نیاز را به‌راحتی روی آن اجرا کنید. اگر می‌خواهید یک تبلت سبک، قابل حمل و قدرتمند داشته باشید که کار لپ‌تاپ را هم برای شما انجام دهد، با بررسی سرفیس پرو ۹ با ما همراه شوید.

سرفیس پرو ۹ در یک نگاه

مشخصات سرفیس پرو ۹ Surface Pro 9 wifi/intel Surface Pro 9 5G/SQ3
ابعاد ۹.۴×۲۰۸.۳×۲۸۷ میلی‌متر ۹.۴×۲۰۸.۳×۲۸۷ میلی‌متر
وزن ۸۷۹ گرم ۸۸۳ گرم
نمایشگر ۱۳ اینچ
Flow Display
۱۹۲۰×۲۸۸۰ پیکسل
۱۳ اینچ
Flow Display
۱۹۲۰×۲۸۸۰ پیکسل
پردازنده اصلی Intel Core i5-1235U
Core i7-1235U
Microsoft SQ3
پردازنده گرافیکی Intel Iris Xe Microsoft SQ3 Adreno 8CX (Gen 3)
حافظه رم ۸ / ۱۶ / ۳۲ گیگابایت ۸ / ۱۶ گیگابایت
حافظه داخلی ۱۲۸ / ۲۵۶ / ۵۱۲ گیگابایت
۱ ترابایت
۱۲۸ / ۲۵۶ / ۵۱۲ گیگابایت
باتری ۴۷.۷ وات‌ساعت ۴۷.۷ وات‌ساعت

تفاوت نسخه‌های سرفیس پرو ۹؛ اینتل و SQ3

تفاوت نسخه‌های سرفیس پرو ۹؛ اینتل و SQ3

قبل از اینکه بررسی سرفیس پرو ۹ را انجام دهیم، باید بدانید که دو نسخه از این تبلت به بازار عرضه شده است، سرفیس پرو ۹ معمولی و سرفیس پرو ۹ ۵جی. تبلت Surface Pro 9 5G با پردازنده ARM مایکروسافت SQ3 عرضه شده است که بر اساس Qualcomm Snapdragon 8cx Gen3 ساخته شده است. پردازنده Microsoft SQ3 در مقایسه با پردازنده‌های اینتل i7 و i5، در مصرف انرژی کارآمدتر است، اما قدرت کمتری دارد. از طرفی می‌توانید با کمک سیم‌کارت از اینترنت همراه هم بهره‌مند شوید. 

نکته مهم دیگر این است که بعضی از برنامه‌های ویندوز هنوز به‌طور کامل در ورژن SQ3 اجرا نمی‌شود و بنابراین اگر می‌خواهید کارهای سنگین‌تری را با تبلت خود انجام دهید، پیشنهاد می‌کنیم ورژن اینتل را انتخاب کنید. از طرفی سرفیس پرو ۹ نسخه SQ3 دارای ویژگی‌های هوش مصنوعی است که در عملکرد بهتر وب‌کم و دوربین موثر هستند. قیمت عمده تبلت این سری با توجه به ویژگی‌هایی که انتخاب می‌کنید متفاوت است و از ۹۹۹ دلار شروع می‌شود

طراحی و بدنه سرفیس پرو ۹

طراحی و بدنه سرفیس پرو ۹

مایکروسافت تبلت سرفیس پرو ۹ را همچنان بر اساس یک دستگاه هیبریدی ۲ در ۱ طراحی کرده است که هم قابل حمل باشد و هم بتواند به لپ‌تاپ تبدیل شود. این تبلت از یک بدنه تمام آلومینیومی برخوردار است که زیبا به نظر می‌رسد. روی این بدنه لوگوی آینه‌ای مایکروسافت و یک لنز دوربین دیده می‌شود. قسمت پایین بدنه می‌تواند تا شود تا پایه‌ای برای تبلت باشد و بتوانید آن را روبه‌روی خود روی میز ایستاده نگه دارید. سرفیس پرو ۹ در سمت چپ خود از پورت‌های USB-C و در سمت راست از سرفیس کانکت بهره می‌برد. یک پورت هم برای اتصال کیبورد تعبیه شده است. پورت‌های USB از Thunderbolt 4 پشتیبانی می‌کنند. البته در ورژن SQ3 5G پورت‌ها از نوع USB-C 3.2 هستند. دکمه‌های صدا و پاور در حالت افقی در قسمت بالایی دستگاه قرار می‌گیرند.

یکی از ویژگی‌های سرفیس پرو ۹ این است که مایکروسافت می‌گوید به‌طور کامل اجزای داخلی این دستگاه را طراحی کرده است تا دستگاه بیشتر از نسخه‌های قبلی قابل تعمیر و بازیافت باشد. در این تبلت باتری، نمایشگر، پایه، اسپیکر و فن همگی قابل تعویض هستند که این را می‌توان قدم بزرگی در راستای حفظ محیط زیست برای یک کمپانی بزرگ دانست. تغییر دیگری که می‌بینیم درپوش حافظه SSD است که در زیر پایه تبلت قرار می‌گیرد. همچنین در مدل 5G نیز یک اسلات مجزا برای سیم‌کارت را مشاهده می‌کنیم. مایکروسافت علاوه بر رنگ‌های همیشگی مشکی و نقره‌ای، دو رنگ آبی (یاقوت کبود) و سبز جنگلی را به این سری اضافه کرده است که زیبا و چشم‌نواز هستند.

نمایشگر تبلت Surface Pro 9

نمایشگر تبلت Surface Pro 9

سری سرفیس پرو همیشه از نمایشگرهای جذاب و باشکوه برخوردار است که سرفیس ۹ پرو هم این روند را ادامه داده است. این تبلت از یک نمایشگر ۱۳ اینچی Flow Display  با رزولوشن ۱۹۲۰×۲۸۸۰ پیکسل بهره می‌برد. این نمایشگر دارای نرخ نوسازی تطبیقی بین ۶۰ تا ۱۲۰ هرتز و تراکم پیکسلی ۲۶۷ پیکسل بر اینچ است. نسبت تصویر در این تبلت ۳:۲ و کنتراست آن ۱۲۰۰:۱ است. بنابراین شما تجربه‌ای روان، نرم و روشن خواهید داشت که هنگام جابه‌جایی در برنامه‌ها و طراحی با قلم هوشمند آن بسیار به چشم می‌آید. همچنین باید بدانید که نرخ نوسازی این نمایشگر به‌صورت داینامیک است و به همین دلیل می‌توانید مصرف باتری را بهینه‌تر کند. این نمایشگر از فناوری Dolby Vision پشتیبانی می‌کند و وضوح و نمایش رنگ را بهبود می‌دهد.

عملکرد سرفیس ۹ پرو مایکروسافت

عملکرد سرفیس ۹ پرو مایکروسافت

باید بدانید که Surface Pro 9 نسبت به نسل قبلی خود عملکرد بهتری را ارائه می‌دهد. پردازنده Intel Core i7-1255U یک تراشه قدرتمند است که نسبت به نسل قبلی خود پیشرفت قابل توجهی داشته است. این پردازنده دارای ۱۰ هسته و ۱۲ رشته است و از فرکانس ۳.۶ گیگاهرتز بهره می‌برد. بنابراین با کمک این مدل می‌توانید کارهای سنگین‌تری را به‌راحتی انجام دهید حتی اگر بخواهید برنامه‌های سنگین‌تر گرافیکی و ویرایش ویدیو را هم اجرا کنید، مشکلی از این بابت نخواهید داشت. 

باید بدانید که سرفیس Pro 9 در بسیاری از موارد بدون صدا کار می‌کند و خنک می‌ماند، اما در حالتی که با حداکثر توان از آن کار بکشید صدای فن را خواهید شنید و می‌بینید که بدنه آن کمی گرم می‌شود. بنابراین برای کارهای روزمره و کار با نرم‌افزارهای آفیس مایکروسافت هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت.

عملکرد سرفیس ۹ پرو مایکروسافت -۲

عملکرد حافظه SSD این تبلت نیز عالی استو می‌تواند با سرعت خواندن ۳۴۷۰ مگابایت بر ثانیه و سرعت نوشت ۱۹۰۰ مگابایت بر ثانیه اکثر کارها را بدون هیچ مشکلی انجام دهد. این سرعت نسبت به نسل ۸ پیشرفت قابل توجهی داشته است.

در سرفیس Pro 9 5G همه‌چیز کمی متفاوت است. مدل اینتل این سرفیس در گیک‌بنچ امتیاز بهتری را کسب کرده است. اگرچه این کارایی در امور روزمره به چشم نمی‌آید، اما برای اجرای برنامه‌های سنگین‌تر به‌طور قابل توجهی نسخه اینتل از Microsoft SQ3 بهتر عمل می‌کند. 

این مطلب هم برای شما مفید است: مقایسه سرفیس پرو ۹ با مک بوک ایر M2

دوربین و وب کم سرفیس پرو ۹

دوربین و وب کم سرفیس پرو ۹

دوربین سرفیس پرو کیفیت مناسبی دارد، همچنین مایکروسافت وب‌کم‌های باکیفیتی را در دستگاه‌های سرفیس خود قرار می‌دهد. کیفیت تصویر در محیط‌هایی با نور خوب کاملا واضح است. همچنین وب‌کم این تبلت دارای سیستم تشخیص چهره Windows Hello است که سرعت مناسبی برای احراز هویت شما دارد. البته در این بخش تفاوت‌هایی بین دو نسخه اینتل و SQ3 وجود دارد.

در مدل ۵جی SQ واحد پردازش عصبی تعبیه شده است که می‌تواند وظایف خوش مصنوعی را انجام دهد. این ویژگی‌ها شامل تار کردن پس‌زمینه، تصحیح حالت چشم‌ها، کادربندی خودکار، فوکوس روی صدا و بهبود صدا در محیط‌های شلوغ از جمله کارهایی است که هوش مصنوعی در این نسخه تبلت می‌تواند انجام دهد.

دوربین سرفیس پرو ۹ با دوربین جلویی می‌تواند ویدیوهایی با کیفیت 1080p ضبط کند. همچنین دوربین پشتی آن دارای رزولوشن ۱۰ مگاپیکسل است که می‌تواند ویدیوهایی با کیفیت 4K و 1080p ثبت کند.

باتری تبلت Surface Pro 9 مایکروسافت

یکی از مهم‌ترین مواردی که باید برای خرید لوازم دیجیتال همراه در نظر بگیرید عمر باتری است. این تبلت از یک باتری با ظرفیت ۴۷.۷ وات‌ساعت بهره می‌برد که به ادعای مایکروسافت مدل اینتل می‌تواند تا ۱۵.۵ ساعت و مدل 5G می‌تواند تا ۱۹ ساعت شارژدهی داشته باشد. اما در عمل شارژدهی کمتری را شاهد هستیم که باتری در حالت پخش در حدود ۹ ساعت دوام می‌آورد. 

قیمت سرفیس پرو ۹ مایکروسافت

قیمت سرفیس پرو ۹ مایکروسافت

همان‌طور که می‌دانید با توجه به نوع پردازنده، طراحی و قابلیت‌های این سرفیس‌ها، طبیعی است که قیمت آن‌ها کمی بالا باشد. البته Surface Pro 9 با توجه به نوع پردازنده، میزان رم و حافظه داخلی می‌تواند قیمت متفاوتی داشته باشد. به‌طور کلی قیمت سرفیس پرو ۹ از ۹۹۹ دلار شروع می‌شود که این حالت پایه در واقع دارای پردازنده Core i5-1235U با ۸ گیگابایت رم و حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت است که برای ورژن ۲۵۶ گیگابایتی باید ۱۰۹۹ دلار پرداخت کنید. 

اگر بخواهید پردازنده قوی‌تر اینتل یعنی Core i7-1235U را بردارید، در حالت پایه با رم ۱۶ گیگابایتی و حافظه ۲۵۶ گیگابایتی می‌تواند به ۱۲۹۹ دلار برسد که برای حافظه و رم بیشتر قیمت آن تا ۲۶۰۰ دلار افزایش پیدا می‌کند.

برای پردازنده SQ3 قیمت پایه با ۸ گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی قیمت پایه حدود ۱۳۰۰ دلار است که برای انتخاب حافظه‌های بیشتر باید تا ۱۹۰۰ دلار هزینه کنید. 

نکته مهم دیگر درباره قیمت عمده تبلت مایکروسافت این است که شما باید برای کیبورد حدود ۲۸۰ دلار جداگانه هزینه کنید و در صورت نیاز به قلم نیز باید ۱۳۰ دلار پرداخت کنید که می‌تواند هزینه زیادی برای یک لپ‌تاپ کوچک و جمع‌وجور باشد، اما در هر حال همه‌چیز به بودجه و اولولیت‌های شما برمی‌گردد.

اگر هنوز نمی‌دانید چگونه تبلت خود را انتخاب کنید و چه مدلی را بخرید، راهنمای خرید تبلت را از دست ندهید.

سخن پایانی

سرفیس پرو یکی از جذاب‌ترین محصولات مایکروسافت است که می‌تواند علاوه بر یک تبلت زیبا و سبک، به یک لپ‌تاپ قدرتمند نیز تبدیل شود. این موضوع در سرفیس پرو ۹ بیشتر به چشم می‌آید. با کمک پردازنده قدرتمند اینتل شما می‌توانید یک تبلت همه‌کاره داشته باشید و از طرفی با نسخه SQ3 یک لپ‌تاپ بهینه و کم‌مصرف خریداری کنید. اگر یک تبلت ویندوزی ۲ در ۱ می‌خواهید که نمایشگری باکیفیت داشته باشد و از قلم هوشمند پشتیبانی کند، این تبلت را از یاد نبرید. از طرفی اگر با لپ‌تاپ‌های سنتی معمولی راحت‌تر کار می‌کنید یا پردازنده قدرتمندتری را برای بازی ترجیح می‌دهید، بهتر است مدل‌های دیگر را انتخاب کنید. در این مطلب سعی کردیم بررسی سرفیس پرو ۹ را انجام دهیم. به نظر شما آیا این تبلت ۲ در ۱ ارزش خرید دارد؟ کدام ویژگی این تبلت برای شما جذاب‌تر است؟ نظرتان را با ما در میان بگذارید. 

سوالات متداول

مزایای سرفیس پرو ۹ چیست؟

این تبلت می‌تواند با اتصال کیبورد به یک لپ‌تاپ قدرتمند تبدیل شود. همچنین سرفیس پرو ۹ وزن کمی دارد و به‌راحتی قابل حمل است. نمایشگر با کیفیت بالا و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی، تنوع در میزان رم و حافظه داخلی، سازگاری با قلم هوشمند برای طراحی و طراحی زیبا از مزایای این تبلت به شمار می‌رود. همچنین شما می‌توانید با توجه به اولویت‌ها و نیازهای خود مدل وای‌فای/اینتل یا مدل ۵جی/SQ3 را انتخاب کنید. 

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای دهندگان 1

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید

نظرات کاربران

نظرات کاربران راجع به مطلب “بهترین تبلت‌های بازار بهترین تبلت‌های گیمینگ بازاربهترین تبلت‌های گیمینگ بازار تبلت‌های گیمینگ بازار “ شما هم نظر خود را به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هنوز هیچ نظری برای این مقاله ثبت نشده است, اولین نفر باشید!

این وبسایت متعلق به شرکت مهر سرمستان میباشد و کلیه حقوق مادی و معنوی ان محفوظ است