معرفی و بررسی سرفیس لپ تاپ Go 3؛ یک انتخاب سبک و زیبا

طاهره محزون 1402/08/29
نقد و بررسی

مایکروسافت یکی از برندهای قدرتمند در حوزه فناوری است که با ارائه انواع تبلت و لپ‌تاپ سعی دارد سهم بیشتری در این بازار به دست آورد. این برند محصولات متنوعی را به بازار عرضه می‌کند تا با شرکت‌هایی مانند اپل رقابت کند. مایکروسافت در اکتبر ۲۰۲۳  سرفیس لپ تاپ Go 3 را به بازار عرضه کرده است که با ظاهر زیبا و ویژگی‌های قدرتمند پا به میدان رقابت گذاشته است. در این مطلب تصمیم داریم این لپ تاپ جدید را معرفی و ویژگی‌های آن را بررسی کنیم تا ببینیم عضو جدید خانواده مایکروسافت ارزش خرید دارد یا خیر. اگر شما هم به محصولات مایکروسافت علاقه دارید، با ما همراه شوید.

مشخصات Surface Laptop Go 3 در یک نگاه

مشخصات سرفیس لپ تاپ گو ۳  
ابعاد ۱۵.۷×۲۰۶×۲۸۷ میلی‌متر
وزن ۱.۱۳ کیلوگرم
نمایشگر ۱۲.۴ اینچ
PixelSense Display
پردازنده اصلی Intel Core i5-1235U
پردازنده گرافیکی Intel Iris Xe Graphics
حافظه رم ۸ گیگابایت
۱۶ گیگابایت
حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایت
باتری ۴۱ وات‌ساعت

 

طراحی و بدنه سرفیس لپ تاپ Go 3

طراحی و بدنه سرفیس لپ تاپ Go 3

در قدم اول باید گفت که لپ تاپ سرفیس گو ۳ لپ‌تاپی بسیار کوچک و سبک است که تنها ۱.۱۳ کیلوگرم وزن دارد و حتی از مک بوک ایر M2 نیز سبک‌تر طراحی شده است. ابعاد این لپ‌تاپ ۱۵.۷×۲۰۶×۲۸۷ میلی‌متر است که ظرافت را به رخ ما می‌کشد. بنابراین Surface Laptop Go 3 دستگاهی است که می‌توانید آن را به‌راحتی در کیف خود قرار دهید و بدون حس سنگینی آن را با خود حمل کنید. بدنه سرفیس Go 3 از جنس آلومینیوم ساخته شده است که ظاهر شیک و ممتازی به آن می‌بخشد و رنگ‌های خاص و متفاوت آن توجه را به خود جلب می‌کند. این لپ‌تاپ ظریف با رنگ‌های آبی یخی، سبز سبز، شنی و پلاتینیوم در دسترس است. در قسمت پایینی این لپتاپ دو پد ضد لغزش قرار دارد تا بتوانید در لپ تاپ را با یک دست باز کنید.

نمایشگر سرفیس لپ تاپ Go 3

نمایشگر سرفیس لپ تاپ Go 3

سرفیس لپ تاپ گو ۳ دارای نمایشگر ۱۲.۴ اینچی با نسبت تصویر ۳:۲ است که از رزولوشن ۱۰۲۴×۱۵۳۶ پیکسل برخوردار است. این نمایشگر یک انتخاب راحت و مناسب برای وب‌گردی است که قابلیت لمسی‌بودن آن گشت‌وگذار در اینترنت و اسکرول‌کردن را برایتان لذت‌بخش می‌کند. صفحه نمایش این مدل می‌تواند تا حداکثر روشنایی ۳۲۰ نیت را به همراه تراکم پیکسلی ۱۴۸ پیکسل بر اینچ در اختیار شما قرار دهد. این نمایشگر کمی براق است و به همین دلیل ممکن است کار کردن با آن نور زیاد کمی دشوار به نظر برسد

 صفحه نمایشگر سرفیس Go 3 حاشیه بسیار کمی دارد و گوشه‌های آن گرد است که گوریلا گلس ۳ آن را می‌پوشاند. این نمایشگر دارای نسبت کنتراست ۱۰۰۰:۱ است و از طیف رنگی sRGB پشتیبانی می‌کند. همچنین این نمایشگر قابلیت کالیبره‌کردن رنگ‌ها را دارد تا تصاویر را بهتر و با کیفیت بیشتر ببینید. نمایشگر این لپ تاپ از نوع PixelSense Display است که از ۱۰ لمس هم‌زمان پشتیبانی می‌کند. شاید با توجه به قیمت عمده لپ تاپ که مایکروسافت برای این مدل در نظر گرفته توقع یک نمایشگر قدرتمندتر را داشتیم، اما به‌هرحال رنگ‌ها و کیفیت تصویر مطلوب به‌نظر می‌رسد. 

عملکرد لپ تاپ مایکروسافت Surface Laptop Go 3

عملکرد لپ تاپ مایکروسافت Surface Laptop Go 3

سرفیس لپ تاپ Go 3 لمسی ظریف با یک پردازنده قدرتمند به بازار آمده است. پردازنده این لپ‌تاپ از نسل ۱۲ اینتل سری Core i5 مدل 1235U با معماری Alder Lake-U و فرکانس ۲.۵ گیگاهرتز است که نسبت به نسل قبلی خود پیشرفت جزئی‌ داشته است. این لپ‌تاپ از گرافیک یکپارچه Intel Iris Xe برخوردار است. باید بدانید که این لپ‌تاپ برای کارهای روزمره، استفاده‌های معمولی و اجرای نرم‌افزارهای سبک مناسب است و نمی‌توانید برنامه‌های ویرایشی سنگین یا عملکردهای پیچیده را از آن انتظار داشته باشید. بنابراین می‌توانید بدون نگرانی از کاهش سرعت وب‌گردی داشته باشید، کارهای اداری انجام دهید و امور روزمره را به آن بسپارید. اما اگر می‌خواهید یک لپ‌تاپ تخصصی و قدرتمند داشته باشید، باید به سراغ گزینه‌های قوی‌تر و گران‌تر بروید. 

مدل Surface Laptop Go 3 در بنچمارک گیک‌بنچ ۵ دارای امتیاز تک هسته‌ای ۱۵۴۳ و امتیاز چندهسته‌ای ۵۸۸۳ است. بنابراین باید بدانید که این لپ‌تاپ برای اجرای پردازش‌های سنگین طراحی نشده است. همچنین برای بازی‌کردن گزینه‌های شما محدود خواهد بود، زیرا این لپ‌تاپ از پردازنده گرافیکی مجزا بهره نمی‌برد. البته در بخش بازی‌های آنلاین دستتان بازتر خواهد بود. 

این لپ‌تاپ جدید مایکروسافت دارای دو نسخه رم ۸ و ۱۶ گیگابایتی از نوع LDDR5 است که سرعت بالایی را در اختیار شما قرار می‌دهد. با توجه به اینکه این لپ‌تاپ مناسب کارهای اداری و روزمره است، با مشکل خاصی روبه‌رو نخواهد شد و می‌تواند یک همراه مناسب و زیبا باشد.

صفحه کلید و تاچ پد Surface Laptop Go 3

صفحه کلید و تاچ پد Surface Laptop Go 3

چیزی که هنگام کار کردن با این لپ‌تاپ توجه ما را به خود جلب می‌کند راحتی کیبورد و تاچ‌پد آن است. تایپ‌کردن با این صفحه کلید راحت است و حرکت انگشتان روی تاچ‌پد هم سریع و نرم است و هنگام کار کردن با این لپ‌تاپ احساس خوبی خواهید داشت. فضای بین کلید‌های کیبورد مناسب و استاندارد است و همچنین قابلیت جلوگیری از لمس تصادفی هم برای تاچ‌پد در نظر گرفته شده است. بنابراین زمانی که مشغول تایپ‌کردن هستید، تاچ‌پد حرکتی را ثبت نمی‌کند.

حسگر اثر انگشت روی دکمه پاور طراحی شده است که سرعت مناسبی دارد و امنیت سیستم شما را افزایش می‌دهد. به‌طور کلی کیبورد این لپ‌تاپ عملکرد مناسبی را ارائه می‌دهد، اما فقدان نور پس‌زمینه در لپ‌تاپی با قیمتی بیش از ۷۰۰ دلار شاید کمی تعجب‌آور باشد و یک نقطه ضعف در بخش کیبورد به نظر برسد.

 این مطلب را هم بخوانید: بررسی تبلت مایکروسافت سرفیس پرو ۹

اتصالات و پورت های لپ تاپ سرفیس گو ۳ مایکروسافت

اتصالات و پورت های لپ تاپ سرفیس گو ۳ مایکروسافت

با اینکه سخت‌افزار و اجزای داخلی این لپ‌تاپ ارتقا یافته‌اند، اما پورت‌ها مانند سری قبل قرار دارد. در سمت چپ این لپ‌تاپ یک پورت USB-A 3.1، یک پورت USB-C 3.2 با پشتیبانی از Thunderbolt 4 و یک جک هدفون ۳.۵ میلی‌متری را مشاهده می‌کنید، که از پورت USB-C می‌توانید برای شارژ لپ‌تاپ هم استفاده کنید. در سمت راست یک پورت Surface Connect وجود دارد که برای شارژ سرفیس لپ‌تاپ Go 3 به کار می‌رود. البته می‌توانید از آن برای اتصال به سرفیس داک ۲ هم استفاده کنید. علاوه بر این‌ها این لپ‌تاپ از وای‌فای نسخه Wi-Fi 6: 802.11ax و بلوتوث نسخه ۵.۱ برخوردار است. 

کیفیت صدا و وب‌کم سرفیس لپ تاپ Go 3 

کیفیت صدا و وب‌کم سرفیس لپ تاپ Go 3 

این لپ‌تاپ به بلند‌گوهای Omnisonic مجهز است که در زیر کیبورد پنهان شده‌اند تا بتوانند صدایی همه‌جانبه و فراگیر را ارائه دهند. هنگام گوش‌دادن به موسیقی یا تماشای فیلم کیفیت صدا بسیار مناسب است، که البته با افزایش صدا، کمی صدا دارای نویز می‌شود. همچنین آهنگ‌هایی با باس زیاد باعث ایجاد لرزشی مختصر می‌شوند. اما به‌طور کلی کیفیت صدا، بلندی و وضوح آن مناسب و مطلوب است. 

این لپ‌تاپ یک وب‌کم با وضوح 720 دارد که برای تماس‌های ویدیویی مناسب است، اما کیفیت فوق‌العاده‌ای ندارد و در نور کم مشکل بیشتری ایجاد می‌کند. برای مثال این وب‌کم برای تماس‌های تصویری روزمره کاملا مناسب است، اما برای برگزاری کلاس‌های آنلاین، استریم‌کردن یا موارد مهم‌تری مانند مصاحبه‌ها شاید آنچنان مناسب و باکیفیت نباشد. البته در نور مناسب و طبیعی کیفیت تصویر قابل قبول است، بنابراین اگر اهل تماس‌ها و کنفرانس‌های تصویری نیستید، این موضوع ممکن است در اولویت شما نباشد.

باتری لپ تاپ مایکروسافت سرفیس لپ تاپ Go 3

باتری لپ تاپ مایکروسافت سرفیس لپ تاپ Go 3

این لپ‌تاپ با اینکه وزن کمی دارد و بسیار نازک طراحی شده است، از یک باتری با ظرفیت ۴۰ وات‌ساعت بهره می‌برد. به ادعای مایکروسافت این باتری می‌تواند تا ۱۵ ساعت دوام آورد، اما در بسیاری از آزمایش‌ها این  باتری حدود ۱۰ ساعت شارژدهی می‌کند. بنابراین به اندازه یک روز کاری برای شما دوام می‌آورد. البته میزان شارژدهی این باتری به نوع استفاده شما هم بستگی دارد. تنظیمات نور نمایشگر، روشن بودن وای‌فای و بلوتوث، وب‌گردی یا مشاهده فیلم هرکدام در مصرف باتری لپ‌تاپ نقش مهمی دارند. به‌طور کلی عملکرد باتری این لپ‌تاپ را می‌توان خوب و مناسب ارزیابی کرد. 

قیمت سرفیس لپ تاپ Go 3 مایکروسافت

در پایان نوبت به قیمت لپ تاپ سرفیس گو ۳ می‌رسد. این لپ‌تاپ با قیمت پایه ۷۹۹ دلار عرضه می‌شود که این نسخه از رم ۸ گیگابایتی و حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایت بهره می‌برد. اگر بخواهید نسخه قوی‌تر را بخرید باید ۲۰۰ دلار بیشتر پرداخت کنید و بتوانید یک لپ‌تاپ با رم ۱۶ گیگابایت داشته باشید. بنابراین باید بگوییم که قیمت این لپ‌تاپ در مقایسه با قدرت پردازنده و میزان حافظه داخلی شاید زیاد به نظر برسد. 

مزایا و معایب Surface Laptop Go 3

مزایا و معایب Surface Laptop Go 3

مزایا:

  • طراحی ظریف و نازک
  • وزن بسیار کم در مقایسه با رقبا
  • قابلیت حمل بالا
  • صفحه کلید با کیفیت بالا
  • عمر باتری مناسب

معایب:

  • کم‌توان برای پردازش‌های سنگین
  • قیمت بالا
  • پورت‌های محدود
  • نمایشگر با کیفیت پایین‌تر نسبت به رقبا
  • فاقد نور پس‌زمینه صفحه کلید

این مطلب را هم از دست ندهید: معرفی سرفیس لپ تاپ استودیو ۲ مایکروسافت

سخن پایانی

لپ تاپ سرفیس Go 3 در اکتبر ۲۰۲۳ به بازار عرضه شد که یکی از سبک‌ترین لپ‌تاپ‌ها به شمار می‌رود. این مدل طراحی زیبا و باکیفیتی دارد و با نمایشگر لمسی خود کار کردن و وب‌گردی را آسان‌تر و لذت‌بخش‌تر می‌کند. از طرفی بسیاری از منتقدان عقیده دارند که این لپ‌تاپ می‌توانست با ویژگی‌های قدرتمندتری به ‌خصوص در بخش پردازنده و نمایشگر عرضه شود. از طرفی قیمت بالای آن نیز ممکن است بسیاری از افراد را خرید منصرف کند. اما اگر می‌خواهید یک لپ‌تاپ ۲۲ اینچی سبک، باکیفیت، خوش‌دست و لمسی داشته باشید، این لپ‌تاپ یک انتخاب جذاب برای شما خواهد بود. در این مطلب سعی کردیم به‌طور خلاصه بررسی سرفیس لپ تاپ Go 3 را انجام دهیم. به نظر شما این لپ‌تاپ با همه ویژگی‌هایش ارزش خرید دارد یا شما ترجیح می‌دهید مدل‌های ارزان‌تر یا قوی‌تر را خریداری کنید؟ اگر درباره خرید عمده لپ تاپ و شرایط همکاری سوالی دارید، با ما تماس بگیرید.

سوالات متداول

سرفیس لپ تاپ Go 3 بخریم یا مک بوک ایر M2؟

حتما می‌دانید که مایکروسافت و اپل همیشه رقیب یکدیگر بوده‌اند. این دو لپ‌تاپ نیز هر کدام مزایا و معایب خود را دارد. اگر می‌خواهید لپ‌تاپی سبک داشته باشید که همه‌جا همراهتان باشد و نمایشگر لمسی برایتان کاربرد زیادی دارد، سرفیس لپ تاپ Go 3 را بخرید که قیمت کمتری هم دارد. اما اگر می‌خواهید پردازش‌های قدرتمندتر و سنگین‌تر را انجام دهید و نمایشگر بزرگ‌تر با روشنایی بیشتر داشته باشید، مک بوک ایر M2 را خریداری کنید. البته مک بوک ایر M2 قیمت بیشتری دارد و نسبت به رقیبش سنگین‌تر است. البته دستتان برای انتخاب میزان رم و حافظه داخلی بازتر است.

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای دهندگان 2

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید

نظرات کاربران

نظرات کاربران راجع به مطلب “بهترین تبلت‌های بازار بهترین تبلت‌های گیمینگ بازاربهترین تبلت‌های گیمینگ بازار تبلت‌های گیمینگ بازار “ شما هم نظر خود را به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هنوز هیچ نظری برای این مقاله ثبت نشده است, اولین نفر باشید!

این وبسایت متعلق به شرکت مهر سرمستان میباشد و کلیه حقوق مادی و معنوی ان محفوظ است