راهنمای خرید لپ تاپ دانشجویی؛ چطور لپ تاپ دانشجویی انتخاب کنیم؟

طاهره محزون 1403/03/12
راهنمای خرید

همانند بسیاری از چیزهایی که در سال‌های اخیر تغییر و تحول پیدا کرده‌اند، روش درس‌خواند و تحصیل نیز بسیار متحول شده است. بسیاری از دانشجویان در شهرها و کشورهای دیگر درس می‌خوانند و از طرفی بسیاری از مدارس و دانشگاه‌ها روی آموزش آنلاین تمرکز کرده‌اند. این تغییرات به معنی آن است که لپ‌تاپ‌ها تا حد قابل توجهی جای خود را در بین دانشجویان باز کرده‌اند و کتاب‌ها و جزوه‌های الکترونیکی جای کتاب‌ها و منابع کاغذی را گرفته‌اند. بنابرای احتمالا خرید لپ‌تاپ برای دانشجویان یکی از دغدغه‌های مهم هنگام شروع تحصیل باشد. در این مطلب راهنمای خرید لپ تاپ دانشجویی را شرح می‌دهیم و نکات مهم برای خرید و انتخاب لپ تاپ مناسب برای دانشجویان و دانش‌آموزان را بیان می‌کنیم، پس تا پایان با مجله مهر همراه باشید. 

قدرت پردازنده لپ تاپ دانشجویی

قدرت پردازنده لپ تاپ دانشجویی

وقتی درباره لپ‌تاپ‌ها صحبت می‌کنیم، میزان قدرت دستگاه به توانایی اجرای برنامه‌ها، اجرای چند کار به‌طور هم‌زمان و سرعت انجام کارها بستگی دارد. پردازنده یا CPU یکی از مهم‌ترین مواردی است که هنگام انتخاب لپ تاپ دانشجویی باید به آن توجه کنید. هرچه CPU تعداد هسته‌ها و سرعت بیشتری داشته باشد، بهتر می‌تواند در پردازش‌ها به شما کمک کند. البته نکته مهم این است که هنگام انتخاب نوع پردازنده باید به نیازهای خود توجه داشته باشید. اگر فقط می‌خواهید در وب گشت‌وگذار کنید، فیلم ببینید یا نرم‌افزارهای سبک را اجرا کنید، می‌توانید از پردازنده‌های Core i3 یا Core i5 کمک بگیرید. 

یادتان باشد که احتمالا در دانشگاه به اجرای نرم‌افزارهای متنوع‌تری نیاز خواهید داشت. برای کار کردن روی پروژه‌ها، انجام بازی در اوقات فراغت یا ارائه مقاله‌ها و پژوهش‌های کلاسی به لپ‌تاپی با قدرت بالاتر نیاز دارید. بنابراین بهتر است به سراغ لپ‌تاپ‌هایی با پردازنده‌های سریع‌تر و قدرتمندتر بروید. پردازنده‌های نسل ۱۳ و ۱۴ اینتل سری Core i7 و Core i9 و همچنین پردازنده‌های نسل ۷ و ۹ رایزن انتخاب‌‌های قدرتمندتری هستند.

اگر در رشته‌هایی مانند معماری و طراحی تحصیل می‌کنید، باید به دنبال مدلی با پردازنده گرافیکی مجزا باشید. این کار به شما کمک می‌کند تا بتوانید نرم‌افزارهای سنگین‌تر و حرفه‌ای‌تر را اجرا کنید. قیمت عمده لپ تاپ با پردازنده‌های قدرتمندتر و جدیدتر معمولا بالاتر است، زیرا سرعت پردازش و عملکرد بهتری را به ارمغان می‌آورد و در مصرف بهینه باتری نقش مهمی دارد. 

دوام و ماندگاری

دانش‌آموزان و دانشجویان معمولا زمان زیادی را با لپ‌تاپ خود می‌گذرانند و کارهای مختلفی را با آن انجام می‌دهند. آن‌ها ممکن است لپ‌تاپ خود را به مدرسه یا دانشگاه ببرند و به همین دلیل باید به سراغ محصولاتی با دوام و استحکام بالا بروند. بنابراین هنگام خرید لپ تاپ دانشجویی باید به دوام و کیفیت ساخت بدنه توجه داشته باشید. همچنین به مقاومت و استحكام لولاهای لپ‌تاپ دقت کنید و به سراغ مدل‌هایی بروید که صفحه کلید قدرتمند، محکم و باکیفیتی دارند. 

قابلیت حمل لپ تاپ دانشجویی

قابلیت حمل لپ تاپ دانشجویی

وزن لپ‌تاپ‌ها در سال‌‌های اخیر بسیار متنوع شده است، اما اگر دانشجو هستید، بهتر است به سراغ مدل‌های سبک بروید تا بتوانید همیشه لپ‌تاپ خود را همراه داشته باشید. نکته مهم این است که لپ‌تاپ‌های سبک معمولا بین ۱ تا ۱.۵ کیلوگرم وزن دارند و طراحی نازک و سبک آن‌ها محدودیت‌هایی را برای انتخاب پردازنده، باتری و گرافیک ایجاد می‌کند. اگر در رشته‌ای درس می‌خوانید که نیازی به اجرای نرم‌افزارهای سنگین ندارید، می‌توانید به سراغ مدل‌های سبک‌تر با عملکرد بهینه‌تر بروید. بسیاری از کروم‌بوک‌ها و اولترابوک‌ها وزن کمی دارند و از طرفی فاقد پردازنده‌های گرافیکی هستند تا بتوانید آن‌ها را به‌راحتی حمل کنید. 

اگر می‌خواهید لپ‌تاپ قدرتمندتری داشته باشید که از باتری بزرگ‌تر و پرازنده گرافیکی قدرتمندی برخوردار باشد، احتمالا باید به سراغ مدل‌هایی با وزن بالاتر بروید. البته برندهای مختلفی مانند اپل تلاش کرده‌اند تا لپ‌تاپ‌هایی قدرتمند را با وزن مناسب عرضه کنند. لپ‌تاپ‌های گیمینگ یا مدل‌های مناسب برای اجرای برنامه‌های سنگین، معمولا سنگین‌تر هستند و باید هنگام خرید به این نکته توجه داشته باشید. از طرفی این لپ‌تاپ‌ها به اندازه کافی قدرت دارند تا پاسخگوی نیازهای ویرایشی، طراحی و بازی شما باشند. 

عمر باتری

هیچ‌چیز بدتر از تمام‌شدن باتری در حین کار نمی‌تواند اعصابتان را به هم بریزد، بنابراین بهتر است به دنبال لپ‌تاپی باشید که عمر باتری مناسبی ارائه می‌دهد. اگر عادت دارید در مسیر رفت‌وآمد، سفر یا فضای باز با لپ‌تاپ خود کار کنید، حتما میزان شارژدهی باتری را در نظر داشته باشید. باید بدانید که هرچه لپ‌تاپ شما قدرتمندتر باشد، مصرف انرژی پردازنده، گرافیک، نمایشگر و انرژی لازم برای پردازش داده‌ها بسیار بیشتر می‌شود. از طرفی لپ‌تاپ‌هایی با عملکرد بهینه می‌توانند چندین ساعت شارژدهی کنند و تقریبا یک روز کاری را دوام بیاورند. اگر می‌خواهید کارهای سنگین و نرم‌افزارهای پیشرفته را روی لپ‌تاپ خود اجرا کنید، بهتر است هنگام کارهای طولانی نزدیک پریز برق باشید. لپ‌تاپ‌های مک بوک اپل و مدل‌هایی مانند ThinkPad لنوو دارای باتری‌هایی با عمر طولانی و عملکرد مناسب هستند. 

نوع حافظه لپ‌تاپ

نوع حافظه لپ‌تاپ

لپ‌تاپ‌ها معمولا دارای یک یا دو فضای ذخیره‌سازی هستند. حافظه‌های HDD یا هارددیسک‌ها فضای بیشتری اشغال می‌کنند و ممکن است با ضربه آسیب ببینند. از طرفی این مدل‌ها ارزان‌تر هستند. برهخی از مدل‌ها نیز دارای حافظه‌های SSD هستند که این حافظه‌ها سرعت و امنیت بیشتری دارند و البته قیمت لپ‌تاپ را افزایش می‌دهند. لپ‌تاپ‌هایی که از حافظه SSD بهره می‌برند، معمولا سبک‌تر و انعطاف‌پذیرتر هستند و در برابر ضربه و تکان‌های شدید مقاومت بیشتری دارند. اگر می‌خواهید با فایل‌های بزرگ کار کنید و سرعت انتقال داده برای شما مهم است، یا اینکه می‌خواهید با سرعت بیشتری به داده‌ها دسترسی داشته باشید، لپ‌تاپ‌های دارای SSD برای شما مناسب‌تر هستند. اما اگر بودجه محدودی دارید، می‌توانید از حافظه هیبریدی بهره ببرید که بخشی از آن مدل HDD و بخشی از آن SSD است.

توجه به حافظه رم

یکی دیگر از معیارهای مهم در راهنمای خرید لپ تاپ دانشجویی در نظر گرفتن حافظه رم است. رم لپ‌تاپ به شما کمک می‌کند تا داده‌های مورد نیاز برای اجرای یک برنامه را بارگذاری کنید و این داده‌ها با سرعت بیشتری در اختیار پردازنده قرار بگیرند. هرچه رم لپ‌تاپ بالاتر باشد، بهتر می‌تواند برنامه‌های سنگین را اجرا کند. همچنین اجرای چند برنامه هم‌زمان با کمک میزان رم بالا بهتر و سریع‌تر انجام می‌شود. البته باید بدانید که حافظه رم بالا تاثیر زیادی روی قیمت لپ‌‌تاپ دارد. اگر لپ‌تاپ را برای اجرای برنامه‌های معمولی، تماشای ویدیو، برگزاری کلاس‌های آنلاین یا تایپ نیاز دارید، رم ۸ گیگابایت برای شما کافی خواهد بود. دانشجویان رشته‌هایی مانند کامپیوتر، تدوین و طراحی و همچنین برخی از رشته‌هایی که به اجرای نرم‌افزارهای سنگین نیاز دارند، می‌توانند به سراغ رم ۱۲ یا ۱۶ گیگابایت بروند تا خیالشان از اجرای برنامه‌ها راحت باشد. 

ابعاد و کیفیت نمایشگر

ابعاد و کیفیت نمایشگر

ابعاد نمایشگر به ترجیحات شخصی بستگی دارد، اما لپ‌تاپ‌های ۱۳ تا ۱۵ اینچ معمولا انتخاب مناسبی برای دانشجویان به شمار می‌روند. اگر بیشتر برای وب‌گردی، کار با ویرایشگر متن و صفحات گسترده از لپ‌تاپ استفاده می‌کنید، می‌توانید مدل‌های جمع‌وجورتر را انتخاب کنید. اما اگر می‌خواهید کارهای حرفه‌ای مانند تدوین، برنامه‌نویسی یا ویرایش ویدیو را انجام دهید، مدل‌های ۱۶ و ۱۷ اینچی نیز بسیار جذاب‌تر خواهند بود. 

رزولوشن نمایشگر نیز در تجربه کاربری شما تاثیر بسیاری دارد. کیفیت تصویر 1080p رزولوشن رایجی است که برای طیف وسیعی از دانشجویان کاملا مناسب است. اگر با رنگ‌ها و پردازش تصاوری کار می‌کنید، گرافیست یا انیمیشن‌ساز هستید و می‌خواهید دقت تصویر و نمایش رنگ‌ بهتری دریافت کنید، با صرف بودجه بیشتر به سراغ نمایشگرهای باکیفیت‌تر بروید. 

سیستم عامل لپ‌تاپ

بسیاری از لپ‌تاپ‌های بازار از سیستم عامل ویندوز و MacOs بهره می‌برند. هر دو سیستم عامل مزایا و معایب خاص خود را دارند. سیستم عامل MacOs که به‌طور اختصاصی به کمپانی اپل تعلق دارد، معمولا بسیار سبک و بهینه عمل می‌کند. این سیستم‌عامل رابط کاربری بسیار آسانی دارد و کار کردن با آن دشواری ندارد. از طرفی برنامه‌های توسعه‌یافته برای ویندوز در برخی از رشته‌ها متنوع‌تر هستند و اگر گوشی شما اندروید است، شاید انتقال داده برای شما با لپ‌تاپ‌های ویندوزی آسان‌تر باشد. هر دو سیستم‌عامل می‌توانند انواع نرم‌افزارهای مورد نیاز را در اختیار شما قرار دهند. بنابراین انتخاب بین آن‌ها به سلیقه و اولویت‌های شخصی بستگی دارد.

اگر نمی‌دانید کدام سیستم عامل را انتخاب کنید، مقایسه ویندوز و مک را بخوانید.

لپ‌تاپ ساده یا هیبریدی؟

لپ‌تاپ ساده یا هیبریدی؟

ممکن است هنگام انتخاب و خرید لپ تاپ دانشجویی فکر کنید که به لپ‌تاپ‌های ساده نیاز دارید و از طرفی می‌خواهید عملکرد تبلت را هم داشته باشید. بنابراین انتخاب نوع لپ‌تاپ می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. برای حل این مشکل می‌توانید به سراغ لپ‌تاپ‌های ۲ در ۱ یا هیبریدی بروید. این لپ‌تاپ‌ها نسل جدیدتری نسبت به مدل‌های سنتی هستند و می‌تواند عملکرد لپ‌تاپ و تبلت را به ارمغان آورند. لپ‌تاپ‌های ۲ در ۱ معمولا نمایشگر لمسی دارند و قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه برای آن‌ها فراهم شده است تا بتوانید از آن‌ها به‌عنوان تبلت نیز استفاده کنید. شما می‌توانید با کمک قلم نیز طراحی و یادداشت دلخواه خود را ثبت کنید.

لپ تاپ های هیبریدی ۲ در ۱ برای دانشجویانی مناسب است که به نقاشی و طراحی دیجیتال علاقه دارند یا در رشته‌های هنری تحصیل می‌کنند. سری Yoga برند لنوو مدل‌های متنوعی از لپ‌تاپ‌های دوکاره را به بازار عرضه کرده است. اگر رشته شما به شکلی است که زیاد با طراحی و یادداشت‌برداری سروکار ندارید و بیشتر می‌خواهید تایپ یا برنامه‌نویسی کنید، لپ‌تاپ‌های ساده گزینه مناسبی برایتان خواهد بود. 

اگر بودجه محدودی دارید، با بهترین لپ تاپ تا ۳۰ میلیون آشنا شوید.

کلام آخر

باید اعتراف کنیم که خرید لپ تاپ دانشجویی برای هر فرد متفاوت است و هر کسی باید با توجه به نیازها، اولویت‌ها، برنامه‌های مورد نیاز و بودجه اقدام به انتخاب لپ تاپ دانشجویی کند. اگر معمولا دوره‌های آموزشی و کلاس‌های خود را به‌صورت آنلاین می‌گذرانید، می‌توانید از لپ‌تاپ‌های سنگین‌تر و بزرگ‌تر استفاده کنید. همچنین اگر می‌خواهید همیشه لپ‌تاپ همراهتان باشد، به سراغ اولترابوک‌ها و لپ‌تاپ‌های سبک و جمع‌وجور بروید. بودجه نیز نقش تعیین‌کننده‌ای در انتخاب لپ‌تاپ دارد. البته بسیاری از برندها سعی کرده‌اند مدل‌های متنوع و مقرون‌به‌صرفه‌ای را برای دانشجویان راهی بازار کنند. اگر می‌خواهید چندین سال از لپ‌تاپ خود استفاده کرده و قدرت آن را حفظ کنید، بهتر است به سراغ مدل‌هایی بروید که قابلیت ارتقای رم و حافظه داخلی را برای شما فراهم کرده‌اند. در این مطلب سعی کردیم مهم‌ترین نکات را برای انتخاب و خرید لپ تاپ دانشجویی بیان کنیم. به نظر شما چه موارد دیگری در راهنمای خرید لپ تاپ دانشجویی اهمیت دارد؟ نظرات خود را برای ما بنویسید.

سوالات متداول

بهترین برند لپ تاپ دانشجویی کدام است؟

برندهای مختلف لپ‌تاپ‌های متنوعی را با بازه‌های قیمتی و ویژگی‌های مختلف برای دانشجویان روانه بازار کرده‌اند. البته لنوو یکی از بهترین برندها در زمینه تولید لپ‌تاپ‌های مقرون‌به‌صرفه است که مدل‌های مختلفی را عرضه می‌کند. در بین لپ‌تاپ‌های اپل نیز مک بوک Air جزو مدل‌های به‌صرفه با عملکرد سریع و بهینه است که طرفداران بسیاری دارد. ایسوس نیز سعی کرده تا برخی از مدل‌ها را با قیمت مناسب و ویژگی‌های مطلوب تولید و عرضه کند. 

 

 

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

میانگین امتیاز 4.4 / 5. تعداد رای دهندگان 7

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید

برچسب ها :

نظرات کاربران

نظرات کاربران راجع به مطلب “بهترین تبلت‌های بازار بهترین تبلت‌های گیمینگ بازاربهترین تبلت‌های گیمینگ بازار تبلت‌های گیمینگ بازار “ شما هم نظر خود را به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هنوز هیچ نظری برای این مقاله ثبت نشده است, اولین نفر باشید!

این وبسایت متعلق به شرکت مهر سرمستان میباشد و کلیه حقوق مادی و معنوی ان محفوظ است