راهنمای خرید لپ تاپ برای برنامه نویسی؛ چه مشخصاتی برای کدنویسی نیاز است؟

طاهره محزون 1403/03/03
راهنمای خرید

بدون شک پیشرفت دنیای فناوری به برنامه‌نویسان بسیار مدیون است. اگر می‌خواهید به‌تازگی برنامه‌نویسی را شروع کنید یا به دنبال لپ‌تاپی برای ارتقای کار خود هستید، فراموش نکنید که برای انتخاب این لپ‌تاپ باید نکات مختلفی را در نظر بگیرید. داشتن ابزار مناسب و انتخاب یک لپ‌تاپ مناسب برای برنامه‌نویسی تاثیر زیادی روی بهره‌وری و کیفیت کار شما خواهد داشت. تنوع لپ‌تاپ‌های بازار می‌تواند انتخاب را برای شما دشوارتر کند، به همین دلیل تصمیم گرفتیم نکات مهم برای خرید لپ تاپ برای برنامه نویسی را ارائه دهیم تا راحت‌تر بتوانید مدل مناسب را برای کار خود انتخاب کنید. برای آشنایی با مشخصات لازم برای کدنویسی با مجله مهر همراه باشید.

پردازنده 

پردازنده  - خرید لپ تاپ برای برنامه نویسی

بدون شک یکی از مهم‌ترین مواردی که هنگام خرید لپ تاپ برای برنامه نویسی باید به آن توجه کنید، پردازنده است. پردازنده مغز لپ‌تاپ شماست و نقش مهمی در انجام وظایف آن دارد. پردازنده در کامپایل کدها و اجرای شبیه‌سازی‌ها ایفای نقش می‌کند، بنابراین بهتر است به دنبال پردازنده‌های برتر با سرعت بالا و عملکرد مناسب باشید. 

اگر می‌خواهید از بین پردازنده‌های اینتل مدلی را انتخاب کنید، بهتر است همیشه به سراغ جدیدترین نسل‌ها بروید، زیرا این پردازنده‌ها عملکرد بهتری دارند و نسبت به نسل‌های قبلی خود مصرف انرژی بهینه‌تری ارائه می‌دهند. همچنین برای اینکه لپ‌تاپ شما قدرت کافی برای پردازش کدها داشته باشد، می‌توانید از پردازنده‌های سری i5 و i7 استفاده کنید. برای اینکه بتوانید هزینه را معقول نگه دارید، می‌توانید از پردازنده‌های i9 صرف‌نظر کنید.

اگر به پردازنده‌های AMD علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم به سراغ پردازنده‌های Ryzen 5 به بالا بروید تا قدرت کافی را برای شما به ارمغان آورند. یادتان باشد که انتخاب پردازنده ضعیف می‌تواند برای انجام کارهای سنگین‌تر تحت فشار قرار بگیرد و زمان زیادی را برای کامپایل و اجرای کدها صرف کند که این باعث به هدر رفتن زمان شما خواهد شد. 

برای انتخاب CPU برای برنامه نویسی، توجه به تعداد هسته‌ها و رشته‌ها، سرعت پردازنده و حافظه کش آن نیز اهمیت دارد. اگر با داده‌های کلان سروکار دارید یا می‌خواهید چندین برنامه را به‌طور هم‌زمان اجرا کنید، بهتر است پردازنده‌ای با تعداد هسته‌ها و رشته‌های بیشتر را انتخاب کنید. اگر معمولا روی یک نرم‌افزار تمرکز دارید، پردازنده‌ای با سرعت کلاک بیشتر می‌تواند برای شما مناسب‌تر باشد. یادتان باشد قیمت عمده لپ تاپ با پردازنده‌های قدرتمندتر و جدیدتر بالاتر خواهد بود.

حافظه رم

حافظه رم - راهنمای خرید لپ تاپ برای برنامه نویسی

یکی دیگر از مهم‌ترین موارد در خرید لپ تاپ برای برنامه نویسی میزان حافظه RAM است. به‌طور ساده وظیفه حافظه رم نگهداری و ذخیره اطلاعاتی است که شما در حال حاضر از آن‌ها استفاده می‌کنید. حافظه رم داده‌های برنامه‌ای را که اجرا کرده‌اید در خود نگه می‌دارد تا به‌سرعت به آن دسترسی داشته باشید. برنامه‌نویسان به فراخوانی داده‌ها بسیار نیاز دارند، بنابراین بهتر است به سراغ حافظه رم مناسب بروید تا بتواند حجم مورد نیاز داده‌ها را برای شما بارگذاری کند.

حافظه رم بالا می‌تواند حجم بیشتری از داده‌ها را به پردازنده بفرستد، بنابراین سرعت کار افزایش می‌یابد.اگر تازه‌کار هستید و با حجم زیادی از داده سروکار ندارید، رم ۸ گیگابایتی برای شما مناسب است، اما اگر می‌خواهید به‌طور حرفه‌ای برنامه‌نویسی کنید یا با داده‌های بزرگ و کلان سروکار دارید، بهتر است به سراغ رم ۱۶ گیگابایت بروید. همچنین اگر چندین برنامه را به‌طور هم‌زمان اجرا می‌کنید، رم ۱۶ گیگابایتی سرعت و ظرفیت بیشتری در اختیار شما خواهد گذاشت تا بتوانید به‌راحتی وظایف خود را مدیریت کنید. فراموش نکنید که میزان رم بالاتر فضای بیشتری ارائه می‌دهد، اما هزینه شما را بالاتر می‌برد.

اگر می‌خواهید یک لپ‌تاپ جدید با مشخصات به‌روز بخرید، بهتر است حافظه رم را از نوع DDR5 انتخاب کنید. این نوع رم نرخ انتقال داده بالاتری ارائه می‌دهد و می‌تواند داده‌ها را با سرعتی حدود دوبرابر DDR4 منتقل کند که عملکرد سریع‌تری را به ارمغان می‌آورد. این رم مصرف انرژی کمتری نسبت به نسل قبلی دارد. با این حال، اگر می‌خواهید با بودجه کمتری لپ تاپ برنامه نویسی بخرید، DDR4 نیز کاملا مناسب خواهد بود. نکته دیگر این است که پیشنهاد می‌کنیم از رم‌های قابل ارتقا استفاده کنید، زیرا رم لحیم‌شده قابلیت افزایش ندارد و شما باید با همان میزان رم کار کنید. اگر می‌خواهید از رم لحیم‌شده استفاده کنید، بهتر است به سراغ ظرفیت بیشتر بروید. 

حافظه ذخیره‌سازی

حافظه ذخیره‌سازی

همان‌طور که می‌دانید فضای ذخیره‌سازی جایی است که شما برنامه‌ها و فایل‌های خود را در آن نگهداری می‌کنید. حافظه‌های SSD بسیار سریع‌تر و امن‌تر از هارددیسک‌ها یا حافظه‌های HDD هستند، اما از طرفی قیمت بالاتری دارد. میزان فضای ذخیره‌سازی هر لپ‌تاپ برای هر برنامه‌نویس می‌تواند متفاوت باشد، با این حال بهتر است حداقل حافظه ۲۵۶ گیگابایت را انتخاب کنید. البته توصیه ما انتخاب حافظه ۵۱۲ گیگابایت است تا خیالتان از فضای در دسترس راحت باشد.

اگر بودجه بیشتری دارید، می‌توانید حافظه را افزایش دهید. همچنین توصیه می‌کنیم از حافظه SSD استفاده کنید، اما اگر بودجه شما محدود است، حافظه HDD نیز مناسب خواهد بود. یادتان باشد که بخشی از حافظه داخلی لپ‌تاپ را سیستم‌عامل و برنامه‌های مرتبط با آن اشغال می‌کند، بنابراین برای انتخاب میزان فضای ذخیره‌سازی این نکته را در نظر داشته باشید. البته شما می‌توانید از حافظه خارجی مانند هارد اکسترنال هم کمک بگیرید تا فایل‌های خود را در آن ذخیره کنید.

نمایشگر لپ تاپ 

نمایشگر لپ تاپ 

یک برنامه‌نویس معمولا زمان زیادی را صرف خواندن کدها می‌کند، بنابراین بهتر است یک نمایشگر مناسب انتخاب کنید که کیفیت تصویر خوبی داشته باشد. توصیه می‌کنیم برای اینکه راحت‌تر با نرم‌افزارهای برنامه‌نویسی کار کنید، از لپ‌تاپ‌های ۱۴ اینچ به بالا استفاده کنید. همچنین رزولوشن نمایشگر لپ‌تاپ شما بهتر است حداقل ۱۰۸۰×۱۹۲۰ پیکسل باشد. نسبت تصویر نمایشگر به اولویت‌های شما بستگی دارد، اما برخی از لپ‌تاپ‌های جدید از نسبت ۱۶:۱۰ استفاده می‌کنند تا فضای عمودی بیشتری در اختیار داشته باشید و بتوانید حجم بیشتری از کدها را مشاهده کنید.

فراموش نکنید که انتخاب لپ‌تاپ به تخصص برنامه‌نویسی شما هم بستگی دارد. اگر می‌خواهید در زمینه طراحی کدنویسی کنید یا یک توسعه‌دهنده وب هستید، بهتر است کیفیت نمایشگر و تراکم پیکسلی را در نظر داشته باشید. همچنین برای این دسته از برنامه‌نویس‌ها دقت رنگ هم اهمیت بالایی دارد تا بتوانید طراحی وب را با کیفیت بالایی انجام دهید. 

صفحه کلید و ترک پد

صفحه کلید و ترک پد - راهنمای خرید لپ تاپ برای برنامه نویسی

یکی دیگر از معیارهای مهم برای انتخاب و خرید لپ تاپ برای برنامه نویسی، توجه به کیبورد و تاچ‌پد آن است. هنگام کدنویسی شما به‌شدت به کیبورد نیاز خواهید داشت، به همین دلیل باید به دنبال لپ‌تاپ‌هایی با کیبورد راحت، پاسخ‌گو و سریع باشید تا بتواند سرعت و دقت کافی را برایتان به ارمغان آورد. همچنین بهتر است به ابعاد کلید‌ها و فاصله بین آ‌ن‌ها دقت کنید تا انگشتان شما هنگام تایپ راحت باشند. اگر معمولا شب‌ها کار می‌کنید یا می‌خواهید در محیط‌هایی با نور کم کدنویسی کنید، حتما مدلی را انتخاب کنید که از کیبورد با نور پس‌زمینه برخوردار باشد. استفاده از ماوس یا تاچ‌پد به اولویت‌های هر برنامه‌نویس بستگی دارد. بنابراین اگر جزو افرادی هستید که با ترک پد کار می‌کنید، به ابعاد، راحتی و سرعت پاسخ‌گویی آن توجه داشته باشید. 

قابلیت حمل

قابلیت حمل

اگر اهل سفر یا رفت‌وآمد با لپ‌تاپ هستید و می‌خواهید آن را به محل کار، دانشگاه یا هر جای دیگر ببرید، حتما باید به ابعاد و وزن لپ‌تاپ دقت داشته باشید. لپ‌تاپ‌های سبک که این روزها مدل‌های متنوعی از آن‌ها در بازار وجود دارد، قابلیت حمل بالایی دارند و به‌راحتی در یک کیف جای می‌گیرند. همچنین لپ‌تاپ‌هایی که ضخامت کمتری دارند، برای حمل‌کردن بسیار راحت‌تر هستند. البته باید دقت کنید که عملکرد CPU و قدرت آن را فدای سبک‌بودن لپ‌تاپ نکنید. 

باید اشاره کنیم که لپ‌تاپ‌های زیادی وجود دارند که با وزن و ضخامت کم، CPU قدرتمندی دارند، اما برخی از این مدل‌ها خنک‌کنندگی قدرتمندی ندارند و به همین دلیل با داغ شدن لپ‌تاپ عملکرد آن کاهش پیدا می‌کند. بنابراین به این جنبه هم نگاه کنید تا بتوانید مدل ایده‌آل خود را بیابید. البته اپل با ارائه مک‌بوک‌های جدید با پردازنده‌های اختصاصی خود توانسته بین قدرت پردازنده، خنک‌کنندگی و قابلیت حمل تعادل شگفت‌انگیزی ایجاد کند.

قیمت لپ تاپ برای برنامه نویسی

باید بدانید که قیمت لپ تاپ های برنامه نویسی می‌تواند از چند صد دلار تا چندین هزار دلار متغیر باشد، بنابراین باید ابتدا بودجه خود را تعیین کنید و به دنبال لپ‌تاپ‌هایی با ارزش خرید بالا باشید. یادتان باشد که خرج بودجه بیشتر برای پردازنده یا حافظه رم ارزش زیادی دارد، زیرا این ویژگی‌ها تاثیر زیادی بر بهره‌وری شما می‌گذارند، به‌خصوص اگر قرار است چندین سال از لپ‌تاپ خود استفاده کنید. 

در بین لپ‌تاپ‌های اقتصادی، لنوو مدل‌های متنوعی ارائه می‌دهد که دارای رم ۱۶ گیگابایت با ۵۱۲ گیگابایت حافظه SSD و نمایشگر Full HD هستند. این مدل‌ها معمولا کمتر از ۱۰۰۰ دلار قیمت دارند. البته نباید اجرای برنامه‌های سنگین، بازی‌ها یا برنامه‌های گرافیکی را از آن‌ها انتظار داشته باشید. لپ‌تاپ‌های میان‌رده معمولا بین ۱۲۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار قیمت دارند که می‌توانند قابلیت حمل و عمر باتری مناسبی داشته باشند. این لپ‌تاپ‌ها نسبت به مدل‌های ارزان‌تر، استحکام بیشتری دارند و سبک‌تر هستند. در این بازه قیمتی برندهای مختلف مدل‌های جذاب و متنوعی را راهی بازار کرده‌اند. اگر  محدودیت بودجه ندارید و می‌خواهید با لپ‌تاپ خود بازی کنید یا برنامه‌های سنگین‌تر را هم اجرا کنید، می‌توانید به سراغ مک‌بوک‌ها یا لپ‌تاپ‌های قدرتمند ایسوس و دل بروید.

اگر به دنبال مدل‌های برتر لپ تاپ برای کدنویسی هستید، پیشنهاد می‌کنیم با بهترین لپ تاپ برای برنامه نویسی آشنا شوید.

کلام آخر

برنامه‌نویسی یکی از حرفه‌های مهم و تاثیرگذار در جامعه فناوری امروز است که هر روز بیش از پیش توسعه می‌یابد. بنابراین احتیاج به لپ‌تاپ که مهم‌ترین ابزار آن است روزبه‌روز بیشتر می‌شود. برای انتخاب و خرید لپ تاپ مناسب برنامه نویسی باید به نکات مختلفی دقت داشته باشید تا بتوانید بهترین مدل را خریداری کنید. بهتر است در قدم اول به قدرت پردازنده، میزان رم و حافظه داخلی، نوع نمایشگر و کیبورد دقت کنید و سپس بودجه مشخصی در نظر بگیرید. حالا می‌توانید بر اساس بودجه خود مدل مناسب را پیدا کنید. در این مطلب سعی کردیم به‌طور جامع درباره نکات مهم انتخاب و خرید لپ تاپ برای برنامه نویسی صحبت کنیم. نظرات و سوالات خود را با ما در میان بگذارید. 

سوالات متداول

بهترین لپ تاپ برای برنامه نویسی کدام است؟

انتخاب لپ تاپ برای برنامه نویسی به بودجه و انتظارات شما بستگی دارد، اما مدل‌هایی مانند مک بوک پرو M3، مک بوک Air M2، لپ تاپ دل XPS 17 و مایکروسافت سرفیس لپ تاپ ۵ از جمله مدل‌های قدرتمند و مناسب برای کدنویسی هستند.

 

 

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد رای دهندگان 6

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید

نظرات کاربران

نظرات کاربران راجع به مطلب “بهترین تبلت‌های بازار بهترین تبلت‌های گیمینگ بازاربهترین تبلت‌های گیمینگ بازار تبلت‌های گیمینگ بازار “ شما هم نظر خود را به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هنوز هیچ نظری برای این مقاله ثبت نشده است, اولین نفر باشید!

این وبسایت متعلق به شرکت مهر سرمستان میباشد و کلیه حقوق مادی و معنوی ان محفوظ است