معرفی و بررسی سرفیس لپ تاپ ۵ مایکروسافت؛ زیبایی و ظرافت

طاهره محزون 1402/09/24
نقد و بررسی

طراحی، ظرافت و نوآوری محصولات مایکروسافت همیشه باعث جذابیت آن‌ها بوده است. سرفیس لپ تاپ ۵ این برند هم با طراحی مناسب و ویژگی‌های مختلف تلاش می‌کند تا یک لپ‌تاپ کاربردی در مقابل رقبای بزرگی چون اپل و دل باشد. سرفیس لپ تاپ ۵ به‌طور خاص برای کاربری‌های تجاری طراحی شده است. ظاهر ظریف و وزن کم آن باعث می‌شود تا بتوانید همه‌جا آن را همراه داشته باشید. علاوه بر آن پردازنده قدرتمند و امکان انتخاب لپ تاپ در دو سایز نمایشگر از دیگر مزایای سرفیس لپ تاپ 5 به شمار می‌رود. در این مطلب تصمیم داریم بررسی سرفیس لپ تاپ ۵ مایکروسافت را انجام دهیم. اگر یک لپ‌تاپ ظریف و همه‌کاره نیاز دارید، با ما همراه شوید.

 

سرفیس لپ تاپ ۵ در یک نگاه

مشخصات  
ابعاد ۱۴.۵×۲۲۳×۳۰۸ میلی‌متر
۱۴.۷×۲۴۴×۳۴۰ میلی‌متر
وزن ۱.۵۴ کیلوگرم
۱.۲۷ کیلوگرم
نمایشگر ۱۳.۵ اینچ
۱۵ اینچ
پردازنده Intel Core i5-1235U
Intel Core i7-1255U
پردازنده گرافیکی Intel Iris Xe Graphics
حافظه رم ۸ گیگابایت
۱۶گیگابایت
۳۲ گیگابایت
حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایت
۵۱۲ گیگابایت
۱ ترابایت
باتری ۴۶ وات‌ساعت

 

مزایای Surface Laptop 5

  • طراحی نازک و سبک
  • نمایشگر باکیفیت و روشن
  • کیبورد و تاچ‌پد باکیفیت

معایب Surface Laptop 5

  • گرافیک یکپارچه
  • عدم توانایی برای انجام کارهای سنگین
  • قیمت بالا

طراحی و بدنه سرفیس لپ تاپ ۵ مایکروسافت

طراحی و بدنه سرفیس لپ تاپ ۵ مایکروسافت

لپ تاپ سرفیس 5 مایکروسافت طراحی شیک و جذابی دارد که در دو سایز ۱۵ اینچی و ۱۳.۵ اینچی عرضه شده است. باید بگوییم که این دو نسخه بسیار شبیه به هم طراحی شده‌اند و مهم‌ترین تفاوت ظاهری آن‌ها این است که در مدل ۱۳.۵ اینچی، فضای کیبورد در هر طرف کمتر است و همچنین با صفحه‌کلید پارچه‌ای آلکانترا طراحی شده است. پشت لپ‌تاپ ضخیم‌تر از جلوی آن طراحی شده است و وسط آن فقط یک لوگوی مایکروسافت دیده می‌شود. در بخش پایینی هم پایه‌های لاستیکی ضدلغزش دیده می‌شوند. یکی از نکات قابل توجه طراحی این لپ‌تاپ این است که حفره‌های اسپیکر مشاهده نمی‌شود و این اسپیکرها زیر کیبورد تعبیه شده‌اند. حاشیه‌های نمایشگر کمی بیشتر از لپ‌تاپ‌های مدرن و امروزی است. این لپ‌تاپ با توجه به نسخه آن در رنگ‌های پلاتینیوم، مریم گلی، ماسه سنگی و مشکی مات عرضه شده است. 

باید اعتراف کنیم که کیفیت ساخت مایکروسافت سرفیس لپ تاپ ۵ فوق‌العاده است و به همین دلیل قیمت عمده لپ تاپ این مدل نسبتا بالا است. شاسی آلومینیومی آن بسیار مستحکم است و تقریبا هیچ انعطافی در نمایشگر یا صفحه کلید نشان نمی‌دهد. از طرفی روکش آن به‌راحتی خراشیده نمی‌شود و در برابر اثر انگشت مقاوم است. این لپ‌تاپ تا ۱۳۵ درجه باز می‌شود و ثبات خوبی دارد. شما می‌توانید آن را با یک دست باز کنید. نسخه ۱۳.۵ اینچی دارای ابعاد ۱۴.۵×۲۲۳×۳۰۸ میلی‌متر و وزن ۱.۳ کیلوگرم است و نسخه ۱۵ اینچی ابعادی معادل ۱۴.۷×۲۴۴×۳۴۰ میلی‌متر و وزن حدود ۱.۶ کیلوگرم دارد. در واقع هر دو نسخه سبک، قابل حمل و خوش‌دست هستند. 

نمایشگر لپ تاپ مایکروسافت سرفیس 5

نمایشگر لپ تاپ مایکروسافت سرفیس ۵

همان‌طور که اشاره کردیم این لپ‌تاپ در دو نسخه عرضه می‌شود که هر دو مدل پنل IPS دارند. نسخه کوچک‌تر از یک نمایشگر ۱۳.۵ اینچی بهره می‌برد که دارای رزولوشن ۱۵۰۴×۲۲۵۶ پیکسل است. رزولوشن نسخه ۱۵ اینچی ۱۶۶۴×۲۴۹۶ پیکسل را در اختیار شما قرار می‌دهد. باید بگوییم کیفیت و وضوح تصویر نمایشگر در هر دو نسخه یکسان به نظر می‌رسد، اما در نسخه ۱۵ اینچی فضای بیشتری خواهید داشت که باعث می‌شود چندوظیفگی، اجرای برنامه‌های هم‌زمان و مدیریت کارها راحت‌تر انجام شود. این لپ‌تاپ از نسبت تصویر ۳:۲ برخوردار است که برای بهره‌وری بسیار مناسب است، زیرا هنگام خواندن یک متن یا مشاهده وب‌سایت‌ها اطلاعات بیشتری به شما نمایش داده می‌شود. 

این نمایشگرها دارای تراکم پیکسلی ۱۹۹ پیکسل بر اینچ هستند و نسبت نمایشگر به بدنه ۸۴ درصد را ارائه می‌دهند. سرفیس لپ تاپ ۵ نمایشگر ۶۰ هرتزی دارد که برای یک لپ‌تاپ مدرن و جدید کمتر از حد انتظار است. علاوه بر آن زمان پاسخگویی آن با تاخیر انجام می‌شود، بنابراین قاطعانه باید بگوییم که این مدل برای بازی‌کردن مناسب نیست. نسبت کنتراست این نمایشگر در حد معمولی و مانند سایر پنل‌های IPS است که تفاوت زیادی با پنل‌های OLED دارد. البته باید بگوییم که این مدل نمایشگر روشنی دارد تا بتوانید به‌راحتی از آن استفاده کنید. روشنایی نمایشگر سرفیس لپ تاپ ۵ تا ۳۶۴ نیت می‌رسد. طیف رنگی نمایشگر این لپ‌تاپ عالی است و به‌طور کامل فضای رنگی sRGB را پوشش می‌دهد. 

عملکرد سرفیس لپ تاپ ۵ مایکروسافت

عملکرد سرفیس لپ تاپ ۵ مایکروسافت

پردازنده اصلی

لپ تاپ سرفیس 5 مایکروسافت با کمک پردازنده‌های قدرتمندی که دارد، در پنچمارک‌های Geekbench 5 امتیاز مناسبی می‌گیرد. این لپ‌تاپ از دو پردازنده بهره می‌برد که مدل ضعیف‌تر Core i5-1235U با ۱۰ هسته، ۱۲ رشته و سرعت ۴.۴ گیگاهرتز است. مدل قوی‌تر هم Core i7-1255U با ۱۰ هسته، ۱۲ رشته و سرعت ۴.۷ گیگاهرتز است. این پردازنده‌ها بهینه و کم‌مصرف هستند و برای کارهای روزمره بسیار عالی عمل می‌کنند. نکته مهم این است که Core i5-1235U فقط در نسخه ۱۳.۵ اینچی موجود است. 

پردازنده Intel Core i7-1255U به اندازه‌ای سرعت بالایی دارد و تجربه‌ای روان از انجام کارهای سبک روزمره، کار با برنامه‌های متنی، وب‌گردی و پخش ویدیو را به ارمغان می‌آورد. اما باید بگوییم که این پردازنده برای انجام کارهای سبک و متوسط طراحی شده است و برای کارهایی مانند ویرایش ویدیو، طراحی گرافیک و انیمیشن‌های سه‌بعدی با مشکل روبه‌رو می‌شود.امتیاز این پردازنده در حالت بهترین عملکرد تک رشته ۱۶۵۹ و در حالت چند رشته ۸۹۰۳ بوده است. نکته مهم این است که  این لپ‌تاپ در بنچمارک Cinebench R23 عالی است، اما این CPU به دلیل فشار حرارتی نمی‌تواند با قدرت و سرعت کامل کار کند و به همین دلیل برای انجام کارهای سنگین محدودیت ایجاد می‌شود.

پردازنده گرافیکی

پردازنده گرافیکی

از طرف دیگر این لپ‌تاپ از گرافیک یکپارچه  Intel Iris Xe بهره می‌برد که برای پردازش تصویر و کارهای گرافیکی مناسب نیست و ضعیف عمل می‌کند. باید گفت که Intel Iris Xe به‌عنوان گرافیک یکپارچه عملکرد بدی ندارد، اما از پردازنده‌های گرافیکی مجزا ضعیف‌تر عمل می‌کند. این گرافیک می‌تواند برای پخش فیلم، بازی‌های سبک و اجرای نرم‌افزارهای ساده عملکرد مناسبی داشته باشد. 

فضای ذخیره‌سازی

حافظه رم برای این لپ‌تاپ متغیر است. شما می‌توانید با توجه به نسخه انتخابی، بین ۸، ۱۶ و ۳۲ گیگابایت رم را انتخاب کنید. رم این لپ‌تاپ از نوع LP-DDR5x با سرعت ۵۲۰۰ مگاهرتز است. باید بدانید که گزینه رم ۳۲ گیگابایتی فقط در نسخه ۱۵ اینچی در دسترس است. 

شما می‌توانید این لپ‌تاپ را با فضای ذخیره‌سازی ۲۵۶ گیگابایت، ۵۱۲ گیگابایت یا ۱ ترابایت پیکربندی کنید. حافظه ذخیره‌سازی این مدل از نوع SSD است که اگر می‌خواهید فضای مناسبی برای ذخیره‌سازی فایل‌ها داشته باشید، بهتر است به‌سراغ حافظه ۵۱۲ گیگابایت یا ۱ ترابایتی بروید. البته نسخه ۲۵۶ گیگابایتی هم برای افرادی که بیشتر با فضای آنلاین سروکار دارند، مناسب خواهد بود. یادتان باشد که حافظه ۱ ترابایتی فقط در نسخه ۱۵ اینچی موجود است. 

این مطلب هم برایتان مفید است: بررسی سرفیس لپ تاپ Go 3

عملکرد باتری لپ تاپ مایکروسافت سرفیس 5

باتری این لپ‌تاپ دارای ظرفیت ۴۶ وات‌ساعت است که عمر و شارژدهی مناسبی دارد. برای یک روز کاری معمولی می‌توانید حدود ۸ ساعت با این لپ‌تاپ کار کنید. البته اگر میزان استفاده شما سنگین و زیاد باشد، مسلما عمر باتری کاهش پیدا می‌کند. مدل ۱۳ اینچی به دلیل نمایشگر کوچک‌تر و رزولوشن پایین‌تر، عمر باتری بیشتر و مصرف بهینه‌تری دارد. 

اتصالات و ارتباطات لپ تاپ مایکروسافت Surface Laptop 5

اتصالات و ارتباطات لپ تاپ مایکروسافت Surface Laptop 5

باید بگوییم سرفیس لپ تاپ ۵ پورت‌های مختلفی را در اختیار شما قرار می‌دهد، البته در مقایسه با لپ‌تاپ‌های قدرتمندتر ممکن است تعداد پورت‌ها محدود باشند. این لپ‌تاپ از یک پورت USB-A، یک پورت USB-C با پشتیبانی از  Thunderbolt 4 و جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون/میکروفون بهره می‌برد. پورت USB-C به شما امکان می‌دهد تا داده‌ها را با سرعت ۴۰ گیگابیت بر ثانیه انتقال دهید و لپ‌تاپ خود را به دو نمایشگر 4K متصل کنید. پورت Surface Connect مشابه مگ‌سیف اپل عمل می‌کند و به‌صورت مغناطیسی کابل را به لپ‌تاپ متصل می‌کند تا در صورت حرکت شدید و ناگهانی کابل از حرکت لپ‌تاپ جلوگیری کند. علاوه بر این‌ها، این مدل از Wi-Fi 6 و بلوتوث نسخه ۵.۲ برخوردار است. 

کیبورد این لپ‌تاپ خوش‌دست و راحت است و تایپ‌کردن با آن لذت‌بخش است. این لپ‌تاپ صفحه کلید اعداد ندارد. این کیبورد نور پس‌زمینه قابل تنظیم دارد تا در تاریکی هم بتوانید از آن استفاده کنید. کلید‌های باکیفیت و طرح‌بندی جادار در تایپ‌کردن کمک می‌کند و باعث خستگی دست نمی‌شوند. کیبورد پارچه‌ای آلکانترا در نسخه ۱۳.۵ اینچی تجربه‌ای متفاوت و سطح نرمی را برای کار با کیبورد ارائه می‌دهد.

تاچ‌پد هم به‌اندازه کافی فضا در اختیارتان می‌گذارد که نرم، دقیق و سریع است و مشکلی هنگام کار کردن با آن نخواهید داشت. بلندگوهای این سرفیس لپ تاپ 5 وضوح صدای مناسبی دارند و صدا از طریق کلیدهای کیبورد منتقل می‌شود که ممکن است در صدای بلند کمی خشن و نویزدار شود.

وب‌کم این لپ‌تاپ از کیفیت 720p بهره می‌برد که بهترین انتخاب نیست، اما باز هم می‌تواند تصاویر دقیق، رنگ‌های واقعی و جزئیات را در اختیار شما قرار دهند. این وب‌کم در مرکز نمایشگر تعبیه شده است و می‌تواند به کمک چهره قفل لپ‌تاپ شما را باز کند که سرعت مناسبی هم دارد.

قیمت لپ تاپ مایکروسافت سرفیس لپ تاپ ۵

قیمت لپ تاپ مایکروسافت سرفیس لپ تاپ ۵

این لپ‌تاپ به دلیل نمایشگر لمسی، پردازنده قدرتمند و کیفیت ساخت بالا قیمت نسبتا بالایی دارد. مدل ۱۳.۵ اینچی این لپ‌تاپ با مشخصات پایه یعنی پردازنده Core i5-1235U، رم ۸ گیگابایت و حافظه ۲۵۶ گیگابایت، ۹۹۹ دلار قیمت دارد. این قیمت برای حافظه ۵۱۲ گیگابایتی به ۱۲۹۹ دلار می‌رسد. اگر بخواهید میزان رم ۱۶ گیگابایت هم داشته باشید، باید ۱۴۹۹ دلار پرداخت کنید. برای داشتن پردازنده‌ای قوی‌تر Core i7-1255U هم باید ۱۶۹۹ دلار بپردازید. 

اگر می‌خواهید لپ‌تاپ بزرگ‌تری داشته باشید، به‌ سراغ مدل ۱۵ اینچی بروید که قیمت پایه آن با پردازنده Core i7-1255U، رم ۸ گیگابایت و حافظه ۲۵۶ گیگابایتی ۱۲۹۹ دلار در نظر گرفته شده است. برای حافظه ۵۱۲ گیگابایت باید ۱۴۹۹ دلار پرداخت کنید. همچنین اگر رم ۱۶ گیگابایتی می‌خواهید، قیمت سرفیس لپ تاپ به ۱۷۹۹ دلار می‌رسد. قدرتمندترین نسخه هم با رم ۳۲ گیگابایت و حافظه ۱ ترابایتی به ۲۳۹۹ دلار قیمت دارد.

این مطلب را هم بخوانید: مقایسه سرفیس پرو ۹ با آیپد پرو M2 2022

کلام آخر

یکی از لپ‌تاپ‌های جذاب و باکیفیت مایکروسافت سرفیس لپ تاپ 5 است که با بدنه‌ای مقاوم و زیبا، در کنار پردازنده‌ای بهینه و میزان رم و حافظه داخلی متنوع عرضه شده است. این لپ‌تاپ با نمایشگر لمسی و وزن کم می‌تواند یک انتخاب عالی برای کارهای روزمره، یادداشت‌برداری و استفاده در محل کار باشد. این لپ‌تاپ بدنه آلومینیومی دارد و در دو نسخه ۱۳.۵ و ۱۵ اینچی به بازار عرضه شده است. در این مطلب سعی کردیم بررسی  سرفیس لپ تاپ ۵ مایکروسافت را به‌طور کامل انجام دهیم و نگاه دقیق‌تری به این دستگاه بیندازیم. به نظر شما این لپ‌تاپ ارزش خرید دارد؟ چه ویژگی در این لپ‌تاپ برایتان جذاب‌تر است؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید. 

سوالات متداول

سرفیس لپ تاپ ۵ بهتر است یا سرفیس Go 3؟

هر دو لپ‌تاپ ویژگی‌های متنوعی را ارائه می‌دهند، اما سرفیس لپ تاپ ۵ با پردازنده قدرتمندتر Core i7-1255U هم به بازار عرضه می‌شود و نمایشگر بزرگ‌تری دارد. هر دو لپ‌تاپ گرافیک یکپارچه دارند و برای کارهای روزمره و سبک مناسب هستند. سرفیس لپ تاپ ۵ دارای رم و حافظه داخلی بیشتری است و البته قیمت بالاتری هم دارد. بنابراین شما باید با توجه نیازهای روزمره و کارهای خود برای خرید لپ تاپ اقدام کنید.

 

 

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای دهندگان 4

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید

نظرات کاربران

نظرات کاربران راجع به مطلب “بهترین تبلت‌های بازار بهترین تبلت‌های گیمینگ بازاربهترین تبلت‌های گیمینگ بازار تبلت‌های گیمینگ بازار “ شما هم نظر خود را به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هنوز هیچ نظری برای این مقاله ثبت نشده است, اولین نفر باشید!

این وبسایت متعلق به شرکت مهر سرمستان میباشد و کلیه حقوق مادی و معنوی ان محفوظ است