راهنمای خرید لپ تاپ برای معماری و طراحی

طاهره محزون 1403/05/01
راهنمای خرید

برای هر معمار، لپ‌تاپ چیزی بیش از یک ابزار کار است. لپ‌تاپ برای معماران دروازه‌ای برای تبدیل ایده‌ها به طرح‌های ملموس و اجرایی است. بنابراین چه یک معمار حرفه‌ای باشید، چه دانشجویی باشید که تازه وارد عرضه معماری شده است، انتخاب لپ‌تاپ می‌تواند روی روند کار و عملکرد حرفه‌ای شما تاثیرگذار باشد. با وجود تنوع بی‌نظیر لپ‌تاپ‌ها در بازار، پیدا کردن لپ‌تاپ مناسب ممکن است چالش‌برانگیز و دشوار باشد. نگران نباشید، زیرا ما در این مطلب راهنمایی جامع خرید لپ تاپ برای معماری را ارائه می‌دهیم تا بتوانید با کمک این نکات مناسب‌ترین لپ‌تاپ را برای خود خریداری کنید. برای آشنایی با این نکات با مجله مهر همراه باشید. 

قدرت پردازنده؛ مهم‌ترین فاکتور انتخاب لپ‌تاپ

قدرت پردازنده؛ مهم‌ترین فاکتور انتخاب لپ‌تاپ - خرید لپ تاپ برای معماری

پردازنده یا CPU یکی از مهم‌ترین قطعات لپ‌تاپ شما است که توان محاسباتی سیستم شما را تعیین می‌کند. برنامه‌هایی که برای رشته معماری به آن‌ها نیاز دارید، معمولا با کمک پردازنده‌های قدرتمند بهتر اجرا می‌شوند. بنابراین بهتر است یک CPU قدرتمند و جدید را انتخاب کنید. هرچه هسته‌های پردازنده بیشتر باشد، پردازش برنامه‌ها سریع‌تر و بهتر انجام می‌شود. از طرفی سرعت پردازنده می‌تواند تجربه کاری شما را بهبود دهد. 

اگر می‌خواهید از پردازنده‌های اینتل استفاده کنید، بهتر است سری Core i7 یا Core i9 را انتخاب کنید و به سراغ نسل‌های ۱۲به بعد بروید تا لپ‌تاپ شما قدرت و سرعت پردازشی کافی داشته باشد. در بین پردازنده‌های رایزن نیز پردازنده‌های نسل ۷ و ۹ انتخاب‌های قدرتمند و مناسبی به شمار می‌روند. قدرت پردازنده یکی از مهم‌ترین عواملی است که روی قیمت عمده لپ تاپ تاثیر می‌گذارد.

کارت گرافیک را فراموش نکنید

یادتان باشد لپ‌تاپ‌هایی را انتخاب کنید که کارت گرافیک مجزا داشته باشند. کارت گرافیک پیوسته یا آنبورد برای انجام کارهای سبک، عمومی و روزمره مناسب هستند. شما برای اجرای برنامه‌های طراحی به گرافیک قدرتمندتری نیاز دارید. اگر می‌خواهید قدرتمندترین نسخه‌ها را خریداری کنید، می‌توانید به سراغ گرافیک انویدیا سری ۴۰ بروید. البته انویدیا سری ۳۰ نیز برای طیف وسیعی از معماران مناسب است.

در هر حال گرافیک لپ‌تاپ شما باید قدرت مدل‌سازی و رندر سه‌بعدی را داشته باشد. برای مثال سری GeForce RTX در بسیاری از لپ‌تاپ‌های قدرتمند به کار می‌روند که می‌توانند عملکرد فوق‌العاده‌ای ارائه دهند. برخی از لپ‌تاپ‌ها نیز از پردازنده‌های Quadro انویدیا بهره می‌برند که برای عملکردهای حرفه‌ای و سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین می‌توانید از پردازنده گرافیکی AMD Radeon Pro استفاده کنید که قدرت مناسبی ارائه می‌دهد.

حافظه رم را دست کم نگیرید

حافظه رم را دست کم نگیرید - خرید لپ تاپ برای معماری

وظیفه رم بارگذاری اطلاعات برنامه مورد نظر و فرستادن آن‌ها به سمت پردازنده است. میزان حافظه رم مشخص می‌کند که چه مقدار از داده‌ها می‌توانند در آن بارگذاری شوند. هرچه حافظه رم بیشتر باشد، سرعت بارگذاری و اجرای برنامه‌ها بیشتر می‌شود. از طرفی رم بالا به شما امکان می‌دهد تا بتوانید چندین برنامه را به‌طور هم‌زمان اجرا کنید. یک لپتاپ برای معماری بهتر است از رم حداقل ۱۶ گیگابایت بهره‌مند باشد. اگرچه رم ۳۲ گیگابایتی برای پروژه‌های بزرگ‌تر و وظایف سنگین‌تر بسیار مناسب‌تر خواهد بود. 

کیفیت نمایشگر را در نظر داشته باشید

یکی دیگر از مواردی که در مسیر خرید لپ تاپ برای معماری باید در نظر بگیرید، نمایشگر لپ‌تاپ است. نمایشگرهای ۱۵ تا ‍۱۷ اینچی برای معماران بسیار مناسب هستند و فضای کافی برای مدل‌سازی و طراحی را ارائه می‌دهند. البته اگر جزو کسانی هستید که می‌خواهید همیشه لپ‌تاپ را با خود حمل کنید، می‌توانید به سراغ مدل‌هایی با نمایشگر کوچک‌تر بروید.

از طرفی رزولوشن صفحه نمایش نیز فاکتور مهمی است که نباید آن را فراموش کنید. بهتر است نمایشگری را با وضوح بالا و ترجیحا بیشتر از Full HD یا ۱۰۸۰×۱۹۲۰ پیکسل انتخاب کنید. وضوح بیشتر نمایشگر به شما کمک می‌کند تا جزئیات را بهتر ببینید. علاوه بر کیفیت تصویر، بهتر است به دقت رنگ و نمایش رنگ‌های نمایشگر هم توجه کنید. مدل‌هایی را انتخاب کنید که درصد بالایی از طیف‌های رنگی مانند sRGB یا Adobe RGB را پوشش دهد. این ویژگی برای برای طراحی سه‌بعدی بسیار اهمیت دارد. 

حافظه داخلی را فراموش نکنید

حافظه داخلی را فراموش نکنید

باید بدانید که میزان حافظه داخلی مناسب به شما کمک می‌کند تا بدون نگرانی فایل‌ها و برنامه‌ها را ذخیره کرده و به‌راحتی به آن‌ها دسترسی داشته باشید. بهتر است به سراغ لپ‌تاپ‌هایی با حافظه SSD بروید که سرعت دسترسی بالاتری ارائه می‌دهند. در بین مدل‌های مختلف SSD، مدل‌های NVMe سرعت بیشتری دارند. بهتر است حداقل ۵۱۲ گیگابایت را برای لپ‌تاپ خود انتخاب کنید. اگر پروژه‌های بزرگ و نرم‌افزارهای سنگین‌تر را اجرا می‌کنید، بهتر است به گزینه‌های یک ترابایت و بالاتر فکر کنید.

قابلیت حمل را به یاد داشته باشید

اگر اهل این هستید که بیشتر کارهای خود را در خانه یا محل کار انجام دهید و نیازی به حمل لپ‌تاپ ندارید، شاید وزن لپ‌تاپ آنقدرها برایتان اهمیت نداشته باشد. اما اگر دانشجوی معماری هستید و می‌خواهید لپ‌تاپ را به‌طور مکرر با خود همراه ببرید، یا از آن دسته افرادی هستید که زیاد به سفر می‌روید، بهتر است به وزن لپ‌تاپ توجه کنید و به سراغ مدل‌های سبک‌تر بروید. اولترابوک‌ها با طراحی نازک و سبک خود برای این طراحی شده‌اند که قابلیت حمل بالایی ارائه دهند. از طرف دیگر، اگر قرار است لپ‌تاپ را به طور مداوم با خود حمل کنید، بهتر است به سراغ مدل‌هایی با بدنه بادوام و طراحی مقاوم بروید که تحمل حمل روزمره را داشته باشد. 

تنوع پورت‌ها را در نظر بگیرید

تنوع پورت‌ها را در نظر بگیرید - خرید لپ تاپ برای معماری

برای اینکه کارایی لپ‌تاپ خود را افزایش دهید، بهتر است به سراغ مدل‌هایی بروید که تنوع پورت بیشتری دارند. این کار به شما امکان می‌دهد تا انواع لوازم جانبی مانند کیبورد، ماوس، هارد اکسترنال، فلش مموری، قلم دیجیتال و لوازم دیگر را به‌راحتی به لپ‌تاپ خود متصل کنید. پورت‌های USB-C  با پشتیبانی از Thunderbolt سرعت انتقال داده بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهند. همچنین به داشتن پورت‌های HDMI توجه کنید تا بتوانید در صورت نیاز مانیتور جداگانه‌ای به لپ‌تاپ متصل کنید. از دیگر پورت‌هایی که ممکن است مورد استفاده قرار بگیرد می‌توان به پورت خروجی صدا و پورت‌های USB-A اشاره کرد. همچنین باید اشاره کنیم که وای‌فای ۶ و بالاتر و بلوتوث نسخه ۵ به بالا اتصال بهتر و سرعت اتصال بی‌سیم بالاتر و پایدارتری را ارائه می‌دهد.

این مطلب را هم بخوانید: راهنمای خرید لپ تاپ دانشجویی

سازگاری با نرم‌افزارها را از یاد نبرید

شما به‌عنوان کسی که در حرفه‌ معماری کار می‌کنید یا به‌تازگی می‌خواهید وارد این حرفه شوید، با نرم‌افزارهای متعددی سروکار خواهید داشت. اطمینان پیدا کنید که لپ‌تاپ شما از نرم‌افزارهای رایج مورد نیاز شما پشتیبانی می‌کند و سخت‌افزاری که انتخاب کرده‌اید، پاسخ‌گوی نرم‌افزار مورد نظر خواهد بود. مهم‌ترین برنامه‌هایی که باید به سازگاری آن‌ها توجه کنید شامل Autodesk 3ds Max، Blender، Rhino، SketchUp، V-Ray هستند. البته استفاده از نرم‌افزارها به گرایش و نوع کار شما نیز بستگی دارد. 

از عمر باتری لپ‌تاپ غافل نشوید

از عمر باتری لپ‌تاپ غافل نشوید

اگر معمولا کارهای خود را در خانه انجام می‌دهید یا محیط ثابتی برای کار کردن دارید، ممکن است عمر باتری برای شما اهمیت زیادی نداشته باشد. اما اگر می‌خواهید در رفت‌وآمد از لپ‌تاپ خود استفاده کنید یا آن را به کتابخانه و کلاس ببرید، بهتر است مدل‌هایی را انتخاب کنید که حداقل چند ساعت شارژدهی داشته باشند. لپ‌تاپ‌های مناسب معماری معمولا می‌توانند بین ۴ تا ۸ ساعت شارژدهی کنند. یادتان باشد که اجرای برنامه‌های سنگین مانند طراحی سه‌بعدی یا رندرینگ، باتری بیشتری 

سیستم خنک‌کننده؛ تاثیرگذار روی عملکرد

هرچه بیشتر از برنامه‌های سنگین و نرم‌افزارهای حرفه‌ای استفاده کنید، به این معنی است که پردازنده و ساید سخت‌افزارهای داخلی لپ‌تاپ شما بیشتر فعالیت می‌کنند. بنابراین وجود یک سیستم خنک‌کننده قدرتمند برای کاهش گرمای این قطعات بسیار اهمیت دارد. سیستم‌های خنک‌کننده پیشرفته باعث می‌شوند که دمای لپ‌تاپ به میزان زیاد بالا نرود و عملکرد لپ‌تاپ کاهش پیدا نکند. بنابراین با کمک این سیستم‌ها می‌توانید برای مدت بیشتری از لپ‌تاپ استفاده کنید و نگران داغ‌شدن آن نباشید.

سیستم‌عامل لپ‌تاپ، یک معیار شخصی

سیستم‌عامل لپ‌تاپ، یک معیار شخصی

یکی از سوالاتی که هنگام خرید لپ تاپ برای معماران به وجود می‌آید، انتخاب سیستم‌عامل است. هم سیستم‌عامل ویندوز و هم مک هر دو عملکرد مناسب و طرفداران خاص خود را دارند. بسیاری از افراد عقیده دارند که ویندوز کاربرپسندتر است، اما برخی معتقدند که مک رابط کاربری آسان‌تر، سریع‌تر و سبک‌تری دارد. بنابراین انتخاب بین سیستم‌عامل‌ها در نهایت به ترجیحات فردی و راحتی هر شخصی بستگی دارد. 

برندهای سازنده لپ‌تاپ را بیشتر بشناسید

اگر می‌خواهید خرید لپ تاپ برای معماری داشته باشید، بهتر است گزینه‌های مختلف را در بین برندهای متنوع بررسی کنید. شرکت‌های مختلف طیف وسیعی از لپ‌تاپ‌ها را با ویژگی‌های متنوع در اختیار شما قرار می‌دهند.

  • لپ‌تاپ‌های اپل که به مک بوک معروف هستند، به‌خصوص در نسخه‌های پرو عملکرد بسیار قدرتمندی ارائه می‌دهند و قدرت پردازشی بی‌نظیری دارند. مک بوک پرو ۱۶ با پردازنده اختصاصی M3 Pro یا M3 Max یکی از بهترین نسخه‌ها برای انجام کارهای سنگین است.
  • لپ‌تاپ‌های دل نیز به‌خصوص سری XPS قدرت بالایی دارند. این لپ‌تاپ‌ها عملکرد بی‌نظیر و کیفیت نمایشگر بالایی دارند و سبک و نازک طراحی شده‌اند.
  • ایسوس نیز از جمله برندهایی است که لپ‌تاپ‌های متنوعی را برای معماران طراحی کرده است. اگر می‌خواهید دری جدید رو به خلاقیت خود باز کنید، می‌توانید به سراغ مدل‌های ProArt StudioBook بروید.
  • اچ‌پی با ارائه لپ‌تاپ‌های قدرتمند سعی می‌کند تا کاربران متنوعی را به خود جذب کند. بنابراین در بین گزینه‌های مختلف انتخاب‌های بسیاری برای معماران در نظر گرفته است.

قیمت لپ تاپ؛ یک معیار تعیین‌کننده

قیمت لپ تاپ؛ یک معیار تعیین‌کننده

بدون شک یکی از مهم‌ترین معیارها برای انتخاب و خرید لپ تاپ برای معماری، قیمت آن است. لپ‌تاپ‌ها در بازه‌های قیمتی مختلفی در بازار وجود دارند. بنابراین پس از اینکه سخت‌افزار و ویژگی‌های مورد نیاز خود را مشخص کردید، باید با توجه به بودجه خود، مناسب‌ترین گزینه را پیدا کنید. هرچه لپ‌تاپ قدرت بیشتری داشته باشد، قیمت آن افزایش پیدا می‌کند. البته فراموش نکنید که لازم نیست به سراغ گران‌ترین و پیشرفته‌ترین مدل‌ها بروید. بلکه کافی است نیازهای خود را دقیقا بشناسید و بر اساس آن به سراغ لپ‌تاپ‌ها بروید. با این کار می‌توانید متناسب با بودجه خود بهترین لپ تاپ برای معماری را انتخاب کنید. 

کلام آخر

برای انتخاب لپ تاپ مناسب معماری باید سعی کنید مدلی را پیدا کنید که بین عملکرد قدرتمند، قیمت، قابلیت حمل و طراحی مناسب تعادل برقرار کرده باشد. بهتر است به سراغ مدل‌های جدیدتر بروید تا بتوانید به‌روزرسانی‌های مناسب را دریافت کنید و سخت‌افزار قدرتمندتر و سریع‌تری داشته باشید. با انتخاب لپ‌تاپ مناسب می‌توانید قابلیت‌های طراحی دیجیتال، نقشه‌کشی و رندرینگ را به‌خوبی افزایش دهید و عملکرد خود را بهبود ببخشید. در این مطلب سعی کردیم مهم‌ترین نکات برای انتخاب و خرید لپ تاپ برای معماری را بیان کنیم. نظرات و تجربه‌های خود را با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

آیا با لپ تاپ مناسب معماری می‌توان بازی کرد؟

اگر می‌خواهید علاوه بر کار و حرفه، اوقات فراغت خود را با لپ‌تاپ بگذرانید، می‌توانید به سراغ لپ‌تاپ‌های قدرتمندتر بروید. اگر محدودیت بودجه ندارید، سخت‌افزار پیشرفته‌تری انتخاب کنید و با کمک گرافیک بالا بازی‌های مختلف را اجرا کنید. 

برای رشته های معماری لپ تاپ بهتر است یا کامپیوتر دسکتاپ؟

کامپیوتر دسکتاپ می‌تواند با قیمت کمتر سیستم قدرتمندتری به شما ارائه دهد. اما شاید برای یک دانشجوی معماری یا کسی که همراه با لپ‌تاپ خود رفت‌وآمد می‌کند، گزینه مناسبی نباشد. دوره‌های کارآموزی، پروژه‌های کلاسی و حتی سر زدن به برخی از پروژه‌ها ممکن است نیاز به حمل لپ‌تاپ داشته باشد. از طرفی می‌توانید لپ‌تاپ‌هایی با قابلیت ارتقا به شما امکان می‌دهند تا در صورت نیاز قدرت لپ‌تاپ را بهبود دهید. اما اگر جزو افرادی هستید که بیشتر در جای ثابتی کار می‌کنید، ممکن است دسکتاپ برای شما مناسب‌تر و به‌صرفه‌تر باشد. 

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای دهندگان 3

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید

پشتیبانی در اوج اطمینان

با گارانتی مهر

نظرات کاربران

نظرات کاربران راجع به مطلب “بهترین تبلت‌های بازار بهترین تبلت‌های گیمینگ بازاربهترین تبلت‌های گیمینگ بازار تبلت‌های گیمینگ بازار “ شما هم نظر خود را به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هنوز هیچ نظری برای این مقاله ثبت نشده است, اولین نفر باشید!

این وبسایت متعلق به شرکت مهر سرمستان میباشد و کلیه حقوق مادی و معنوی ان محفوظ است