تفاوت لپ تاپ گیمینگ با لپ تاپ معمولی؛ کدام مدل را بخریم؟

طاهره محزون 1403/05/08
مقایسه

بدون شک باید لپ‌تاپ‌ها را یکی از ضروری‌ترین ابزارها برای انجام کارهای مختلف بدانیم. از وب‌گردی، انجام کارهای روزمره و نوشتن اسناد گرفته تا انجام کارهای مهندسی، طراحی و بازی را می‌توانیم با لپ‌تاپ‌ها انجام دهیم. با این حال باید بدانید که لپ‌تاپ‌ها برای کاربری‌های مختلفی ساخته می‌شوند و تفاوت‌های اساسی با هم دارند. لپ‌تاپ‌ها به‌طور کلی به دو دسته لپ‌تاپ‌های معمولی و گیمینگ تقسیم می‌شوند که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. شما باید این ویژگی‌ها را بشناسید تا بتوانید مناسب‌ترین گزینه را برای نیازهای خود پیدا کنید. در این مطلب می‌خواهیم تفاوت لپ تاپ گیمینگ با لپ تاپ معمولی را مرور کنیم. برای آشنایی با این تفاوت‌ها با مجله مهر همراه باشید.

عملکرد پردازنده در لپ‌تاپ‌های گیمینگ و معمولی

بدون شک یکی از مهم‌‌ترین تفاوت های لپ تاپ گیمینگ و لپ تاپ معمولی در عملکرد پردازنده است. لپ‌تاپ‌های گیمینگ باید بازی‌های سنگین را اجرا کنند، بنابراین به پردازنده‌ای قدرتمند با سرعت بالا نیاز دارند. لپ‌تاپ‌های گیمینگ معمولا از پردازنده‌های نسل‌های جدید با تعداد هسته‌های بالا بهره می‌برند. برای مثال پردازنده‌های پرچمدار اینتل سری H و HX برای لپ‌تاپ‌های گیمینگ به کار می‌روند. همچنین پردازنده‌های رایزن سری ۷ و سری ۹ عملکرد قدرتمندی را ارائه می‌دهند. 

لپ‌تاپ‌های معمولی از پردازنده‌هایی با عملکرد بهینه‌تر بهره می‌برند و برای انجام کارهای متوسط و نیمه‌سنگین مناسب هستند. پردازنده این لپ‌تاپ‌ها هسته کمتر و فرکانس پایین‌تری دارد. بنابراین در اجرای برنامه‌ها و بازی‌های سنگین ناتوان است. البته پردازنده این لپ‌تاپ‌ها می‌تواند کارهای مختلف را برای طیف وسیعی از کاربران انجام دهد و عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته باشد. قیمت عمده لپ تاپ با پردازنده‌های قوی‌تر بسیار بالاتر از مدل‌های معمولی است. 

پردازنده گرافیکی لپ تاپ گیمینگ و معمولی

پردازنده گرافیکی لپ تاپ گیمینگ و معمولی

یکی دیگر از مهم ترین تفاوت های لپ تاپ گیمینگ و لپ تاپ معمولی، کارت گرافیک آن‌ها است. لپ‌تاپ‌های گیمینگ نیاز به گرافیک بالا برای پردازش تصاویر دارند. بنابراین باید از کارت گرافیک‌های پیشرفته‌تر استفاده کنند. پردازنده‌های گرافیکی در لپ‌تاپ‌های گیمینگ در اجرای سریع و باکیفیت بازی‌ها نقش مهمی ایفا می‌کنند. لپ‌تاپ‌های گیمینگ معمولا از پردازنده‌های انویدیا استفاده می‌کنند که مدل‌های میان‌رده معمولا از سری ۳۰ و ۴۰ (مانند ۳۰۶۰، ۴۰۵۰، ۴۰۶۰) استفاده می‌کنند و لپ‌تاپ‌های گیمینگ پرچمدار از پردازنده‌های قدرتمندتری مانند سری ۴۰۸۰ و ۴۰۹۰ انویدیا بهره می‌برند. به‌طور کلی این پردازنده‌ها رم گرافیکی بالا و فناوری جدیدتری دارند و به شما در اجرای بازی‌های رده‌بالا کمک می‌کنند. 

لپ‌تاپ‌های معمولی در بسیاری از مدل‌ها فاقد پردازنده گرافیکی مجزا هستند، زیرا معمولا برای کارهای عمومی و روزمره به کار می‌روند و نیاز به پردازش گرافیکی ندارند. البته برخی از مدل‌ها نیز از پردازنده‌های گرافیکی مقرون‌به‌صرفه مانند انویدیا MX550 بهره می‌برند و می‌توانند پردازش‌های متوسط را انجام دهند. یادتان باشد که پردازنده گرافیکی یکی از مهم‌ترین فاکتورهای موثر در تجربه شما از بازی و کارهای گرافیکی خواهد بود.

تفاوت لپ تاپ گیمینگ و معمولی از نظر رم

حافظه رم (RAM) نقش مهمی در اجرای برنامه‌ها دارد. این قطعه سخت‌افزاری داده‌های هر برنامه را در خود بارگذاری می‌کند تا آن‌ها را با سرعت بالا در اختیار پردازنده قرار دهد. بدون شک هر چه میزان حافظه رم بیشتر باشد، شما می‌توانید برنامه‌های سنگین‌تری را اجرا کنید، همچنین می‌توانید چندین برنامه را به‌طور هم‌زمان بارگذاری کنید. لپ‌تاپ‌های گیمینگ رم بالاتری از لپ تاپ های معمولی دارند تا بتوانند بازی‌های سنگین و پردازش‌هایی با حجم بالا را به‌خوبی مدیریت کنند و لپ‌تاپ دچار افت سرعت نشود. لپ‌تاپ‌های گیمینگ معمولا از رم ۱۶، ۳۲ یا ۶۴ گیگابایت بهره می‌برند. 

در مقابل، لپ‌تاپ‌های معمولی دارای حافظه رم کمتری هستند، به همین دلیل برای اجرای برنامه‌های سنگین و حرفه‌ای ممکن است سرعت کمتری ارائه دهند. رم این لپ‌تاپ‌ها برای اجرای برنامه معمولا ۴ یا ۸ گیگابایت است که برای اجرای انواع برنامه‌های روزمره و معمولی کاملا مناسب است. 

حافظه داخلی لپ تاپ گیمینگ و لپ تاپ معمولی

حافظه داخلی لپ تاپ گیمینگ و لپ تاپ معمولی

یکی دیگر از معیارهایی که باید هنگام خرید لپ تاپ گیمینگ و لپ تاپ معمولی در نظر بگیرید میزان حافظه داخلی است. لپ‌تاپ‌های گیمینگ معمولا با حافظه داخلی بالاتری عرضه می‌شوند، زیرا بازی‌ها و نرم‌افزارهای سنگین فضای زیادی را از حافظه اشغال می‌کنند. بنابراین معمولا این لپ‌تاپ‌ها از حافظه‌های یک ترابایتی و بالاتر برخوردار هستند. همچنین لپ‌تاپ‌های گیمینگ جدیدتر معمولا از حافظه‌های SSD بهره می‌برند. این حافظه‌ها نسبت به مدل‌های HDD سریع‌تر هستند و فضای کمتری را اشغال می‌کنند. 

لپ‌تاپ‌های معمولی نیز با طیف وسیعی از حافظه‌ها به بازار عرضه می‌شوند که کاربران باید با توجه به نیاز خود میزان حافظه را انتخاب کنند. در لپ‌تاپ‌های معمولی و میان‌رده حافظه داخلی از ۲۵۶ گیگابایت شروع می‌شود و مدل‌های ۵۱۲ گیگابایت و یک ترابایتی بسیار پرطرفدار و مرسوم هستند. باید بگوییم که لپ‌تاپ‌های معمولی ممکن است از حافظه‌های هارد دیسک HDD بهره ببرند یا ترکیبی از حافظه‌ SSD و HDD باشند. مدل‌های گران‌تر نیز ممکن است کاملا از حافظه SSD برخوردار باشند.

کیفیت نمایشگر در لپ تاپ گیمینگ و لپ تاپ ساده

کیفیت نمایشگر در لپ تاپ گیمینگ و لپ تاپ ساده

کیفیت نمایشگر تاثیر زیادی روی تجربه شما از بازی‌کردن دارد. بنابراین لپ‌تاپ‌های گیمینگ معمولا نمایشگرهای بسیار باکیفیتی دارند. این نمایشگرها رزولوشن متفاوتی دارند که با توجه به برند و قیمت لپ‌تاپ می‌تواند متفاوت باشد. برخی مدل‌ها از رزولوشن QHD و برخی از 4K بهره می‌برند. نکته مهم این است که نرخ نوسازی نمایشگر لپ‌تاپ‌های گیمینگ نیز ۱۲۰ هرتز یا ۱۴۴ هرتز به بالا است تا عملکردی سریع و روان ارائه دهند. این ویژگی باعث می‌شود تا شما گیم‌پلی روان و نرمی داشته باشید و هیچ جزئیاتی را از دست ندهید. زمان پاسخ نیز در این نمایشگرها بسیار پایین‌تر از لپ‌تاپ‌های معمولی است تا بتوانید در بازی‌های رقابتی عملکرد بهتری داشته باشید.

کیفیت نمایشگر در لپ‌تاپ‌های معمولی به‌طور چشمگیری پایین‌تر از مدل‌های گیمینگ است. رزولوشن تصویر در این لپ‌تاپ‌ها معمولا Full HD و در مدل‌های ارزان‌تر HD است و برای آن‌ها نرخ نوسازی ۶۰ هرتز یا ۱۲۰ هرتز در نظر گرفته می‌شود. همچنین زمان پاسخ‌گویی در این مدل‌ها بالاتر است و به همین دلیل برای اجرای بازی ایده‌آل نیستند. 

سیستم خنک‌کننده در لپ تاپ گیمینگ و معمولی

سیستم خنک‌کننده در لپ تاپ گیمینگ و معمولی

سخت‌افزارها هنگام عملکرد شدید، گرمای زیادی تولید می‌کنند که این ویژگی در لپ‌تاپ‌های گیمینگ بیشتر به چشم می‌خورد زیرا این لپ‌تاپ‌ها از سخت‌افزار قدرتمندی بهره می‌برند. به همین دلیل سیستم خنک‌کننده مدل‌های گیمینگ تاثیر بسیاری در عملکرد بهینه و پرسرعت آن‌ها دارد و از داغ‌شدن بیش‌ازحد لپ‌تاپ جلوگیری می‌کند. در لپ‌تاپ‌های گیمینگ جدید از فن‌های قدرتمند با تعداد زیاد، لوله‌های خنک‌کننده و سیستم فن پیشرفته استفاده می‌شود تا گرما به‌خوبی از فضای لپ‌تاپ خارج شود. 

در لپ‌تاپ‌های معمولی نیز به‌طور متداول فن وجود دارد تا گرمای پردازنده و سایر قطعات را کاهش دهد، اما فن این لپ‌تاپ‌ها برای کارهای سنگین و پردازش‌های طولانی مناسب نیستند و نمی‌توانند به‌خوبی گرمای زیاد را از لپ‌تاپ خارج کنند.

طراحی و ظاهر لپ تاپ های گیمینگ و معمولی

طراحی و ظاهر لپ تاپ های گیمینگ و معمولی

یکی از واضح‌ترین تفاوت های لپ تاپ گیمینگ و لپ تاپ معمولی در طراحی و ساخت آن‌ها است. لپ‌تاپ‌های گیمینگ معمولا از طراحی متفاوتی بهره می‌برند و ظاهر خاص‌تری دارند. بدنه این لپ‌تاپ‌ها ممکن است دارای لوگوها و الگوهای خاصی است تا نظر گیمرها را به خود جلب کند. همچنین این لپ‌تاپ‌ها معمولا دارای نورپردازی RGB بدنه و کیبورد هستند تا زیباتر و جذاب‌تر به نظر برسند. در مقابل لپ‌تاپ‌های معمولی طراحی ساده‌تری دارند و در بسیاری از موارد مینیمال طراحی می‌شوند. لپ‌تاپ‌های گیمینگ معمولا دارای کلیدهای قابل برنامه‌ریزی متنوع‌تری هستند تا گیمرها بتوانند بیشتر از بازی‌کردن لذت ببرند.

از طرف دیگر لپ‌تاپ‌های گیمینگ معمولا بزرگ‌تر و سنگین‌تر از مدل‌های معمولی هستند. دلیل آن این است که قطعات این لپ‌تاپ‌ها حجم بیشتری دارد و فضای بیشتری را اشغال می‌کند، به همین دلیل کمتر لپ‌تاپ گیمینگی را می‌بینیم که ضخامت کمی داشته باشد. همچنین این قطعات باعث می‌شوند که لپ‌تاپ‌ گیمینگ به‌طور قابل توجهی سنگین‌تر از مدل‌های معمولی باشد. این لپ‌تاپ‌ها معمولا بالای دو کیلوگرم هستند، در حالی که لپ‌تاپ‌های معمولی می‌توانند بسیار سبک‌تر طراحی شوند. لپ‌تاپ‌های گیمینگ معمولا سیستم صوتی و اسپیکرهای قدرتمندتر و پیشرفته‌تری دارند تا تجربه شنیداری فراگیر و همه‌جانبه‌ای ارائه دهند و لذت بازی را دوچندان کنند.

عملکرد باتری لپ تاپ گیمینگ و لپ تاپ معمولی

عملکرد باتری لپ تاپ گیمینگ و لپ تاپ معمولی

‌همان‌طور که اشاره کردیم، لپ‌تاپ‌های گیمینگ قدرت پردازشی بالا و سخت‌افزارهای قدرتمندی دارند. بنابراین مصرف انرژی این قطعات نیز بسیار بالاتر از لپ‌تاپ‌های معمولی است. در نتیجه باید گفت که لپ‌تاپ‌های مخصوص بازی عمر باتری کمتری دارند و اساسا برای استفاده از باتری طراحی نشده‌اند. در مقابل، لپ‌تاپ‌های معمولی از باتری‌های قدرتمندتری بهره می‌برند و برخی از مدل‌های تجاری می‌توانند یک روز کاری کامل دوام بیاورند. این لپ‌تاپ‌ها عمر باتری طولانی‌تری دارند، زیرا مصرف انرژی پردازنده آن‌ها بسیار بهینه‌تر است. از طرفی هنگام استفاده طولانی از لپ‌تاپ‌های گیمینگ و اجرای بازی‌ها باید پریز برق را در کنار خود داشته باشید.

قیمت لپ تاپ گیمینگ و لپ تاپ معمولی

یکی از مهم‌ترین تفاوت های لپ تاپ معمولی و گیمینگ در قیمت آن‌ها است. لپ‌تاپ‌های گیمینگ از پیشرفته‌ترین فناوری‌ها و جدیدترین سخت‌افزارها بهره می‌برند، به همین دلیل قیمت بالاتری دارند. لپ‌تاپ‌های گیمینگ می‌توانند از ۲۰۰۰ دلار شروع شده و تا بیش از ۴۰۰۰ دلار قیمت داشته باشند. در مقابل لپ‌تاپ‌های معمولی طیف وسیعی از گزینه‌ها را پیش روی کاربر قرار می‌دهند و از مدل‌های مقرون‌به‌صرفه ۵۰۰ دلاری تا مدل‌های پیشرفته‌تر ۲۰۰۰ دلاری قیمت دارند که می‌توانید با توجه به نیاز خود مدل مناسب را انتخاب کنید.

اگر اهل بازی‌های حرفه‌ای هستید، بهترین لپ تاپ های گیمینگ بازار را بشناسید.

هنگام خرید لپ تاپ گیمینگ یا معمولی چه فاکتورهایی را در نظر بگیریم؟

هنگام خرید لپ تاپ گیمینگ یا معمولی چه فاکتورهایی را در نظر بگیریم؟

حالا که با تفاوت‌های این دو مدل لپ‌تاپ آشنا شدید، باید هنگام خرید آن‌ها نکاتی را در نظر بگیرید تا بتوانید بهترین عملکرد را داشته باشید و از سیستم خود به بهترین شکل بهره ببرید.

کاربری خود را فراموش نکنید

مهم‌ترین قدم برای مقایسه لپ تاپ گیمینگ و معمولی توجه به نوع کاربری است. اگر به اجرای بازی‌های سنگین علاقه دارید یا می‌خواهید طراحی حرفه‌ای انجام دهید، لپ‌تاپ گیمینگ برای شما مناسب است. همچنین این لپ‌تاپ‌ها برای تدوینگران، انیمیشن‌سازان و طراحان سه‌بعدی مناسب هستند و می‌توانند نرم‌افزارهای سنگین و حرفه‌ای را به‌راحتی اجرا کنند. 

برای طیف وسیعی از مهندسان، دانشجویان، برنامه‌نویسان و کاربران عمومی، لپ‌تاپ‌های معمولی کاملا مناسب هستند و شما می‌توانید با توجه به بودجه خود مشخصات قدرتمندی را انتخاب کنید تا بیشترین بهره‌برداری را از لپ‌تاپ داشته باشید.

قابلیت ارتقا را به یاد داشته باشید

معمولا لپ‌تاپ‌های گیمینگ دست شما را برای ارتقای قطعاتی مانند رم و حافظه داخلی باز می‌گذارند تا بتوانید با خیال راحت سال‌ها از لپ‌تاپ خود استفاده کنید. البته این ویژگی در بسیاری از لپ‌تاپ‌های معمولی نیز دیده می‌شود. نکته مهم این است که طراحی لپ‌تاپ‌های گیمینگ طوری است که قابلیت ارتقا به میزان بیشتری در دسترس است. برای مثال رم برخی از مدل‌ها را می‌توانید تا ۶۴ گیگابایت یا بیشتر ارتقا دهید، در صورتی که این میزان ممکن است برای لپ‌تاپ‌های معمولی محدودتر باشد. بهتر است به سراغ گزینه‌هایی بروید که بتوانید رم و حافظه داخلی را ارتقا دهید تا عملکرد لپ‌تاپ شما همیشه در بهترین حالت باقی بماند.

قابلیت حمل را در نظر بگیرید

اگر جزو افرادی هستید که مدام در حال سفر هستید یا همیشه لپ‌تاپ خود را به همراه دارید، بهتر است به سراغ مدل‌های سبک‌تر بروید. لپ‌تاپ‌های گیمینگ معمولا وزن بیشتری دارند، بنابراین شاید بهتر باشد زیاد روی قابلیت حمل آن‌ها حساب نکنید. از طرفی لپ‌تاپ‌های معمولی طیف وسیعی از انتخاب‌های سبک و بسیار سبک را پیش روی شما می‌گذارند تا بتوانید آن‌ها را همه‌جا با خود ببرید. اگر محدودیت بودجه ندارید، می‌توانید یک لپ‌تاپ گیمینگ برای بازی و کارهای حرفه‌ای داشته باشید و یک لپ‌تاپ مقرون‌به‌صرفه و سبک را برای حمل انتخاب کنید.

کلام آخر

انتخاب بین لپ‌تاپ‌های گیمینگ و معمولی تا حد زیادی به نیازهای شما، اولویت‌ها، ترجیحات و کاربری شما بستگی دارد. برای انجام کارهای سنگین و اجرای نرم‌افزارهای حرفه‌ای طراحی بهتر است بودجه بیشتری در نظر بگیرید و به سراغ مدل‌های گیمینگ بروید. اگر می‌خواهید برنامه‌نویسی کنید، یا دانشجو هستید و می‌خواهید پروژه‌های کلاسی را انجام دهید و در کلاس‌های آنلاین شرکت کنید، لپ‌تاپ‌های معمولی برای شما به‌صرفه‌تر خواهند بود. کاربران عمومی نیز برای وب‌گردی، کار با صفحات گسترده و اسناد، مشاهده فیلم و کارهای متوسط بهتر است به سراغ لپ‌تاپ‌های معمولی بروند. در این مطلب سعی کردیم به‌طور جامع تفاوت لپ تاپ گیمینگ با لپ تاپ معمولی را بررسی کنیم. شما کدام مدل را انتخاب می‌کنید؟ نظرات خود را برای ما بنویسید.

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای دهندگان 1

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید

پشتیبانی در اوج اطمینان

با گارانتی مهر

نظرات کاربران

نظرات کاربران راجع به مطلب “بهترین تبلت‌های بازار بهترین تبلت‌های گیمینگ بازاربهترین تبلت‌های گیمینگ بازار تبلت‌های گیمینگ بازار “ شما هم نظر خود را به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هنوز هیچ نظری برای این مقاله ثبت نشده است, اولین نفر باشید!

این وبسایت متعلق به شرکت مهر سرمستان میباشد و کلیه حقوق مادی و معنوی ان محفوظ است