لیست بهترین پردازنده های موبایل؛ معرفی ۱۰ مدل از برترین‌ها

طاهره محزون 1403/06/11
راهنمای خرید

بدون تردید پردازنده قلب تپنده هر گوشی موبایل به شمار می‌رود که عملکرد، کارایی و قابلیت‌های پردازشی دستگاه به آن بستگی دارد. امروزه در مقایسه با سال‌های گذشته تنوع پردازنده‌ها بسیار بیشتر شده و کمپانی‌های مختلفی در تلاش هستند تا قدرتمندترین پردازنده‌ها را با کارایی بالا و مصرف بهینه انرژی به بازار عرضه کنند. به همین دلیل ممکن است هنگام انتخاب گوشی مردد شوید. به همین دلیل در این مطلب می‌خواهیم بهترین پردازنده های موبایل را معرفی کنیم و لیستی از پردازنده های قدرتمند را ارائه دهیم. بنابراین شما می‌توانید گوشی خود را بهتر انتخاب کرده و بر اساس نیازهای خود پردازنده موبایل را برگزینید. برای آشنایی با این مدل‌ها با مجله مهر همراه باشید.

نکات مهم انتخاب بهترین پردازنده موبایل

  • پردازنده موبایل یکی از مهم‌ترین عوامل برای انتخاب گوشی مناسب است.
  • دو نوع اصلی پردازنده وجود دارد، یکی CPU یا واحد پردازنده مرکزی و دیگری GPU یا پردازنده گرافیکی. 
  • برنامه‌های در حال اجرا در گوشی موبایل که شامل تصاویر و گرافیک نیستند، با کمک CPU پردازش و اجرا می‌شوند. در حالی که GPU برای کارهای گرافیکی و رندر گرفتن تصاویر به کار می‌رود.
  • هرچه تعداد هسته‌های یک پردازنده بیشتر باشد، پردازنده قدرت بیشتری خواهد داشت و می‌تواند برنامه‌ها را سریع‌تر پردازش و اجرا کند. 
  • سرعت کلاک یا فرکانس پردازنده نیز اهمیت بسیار زیادی در قدرت آن دارد. همچنین اگر سرعت پردازنده بالا باشد، حتی می‌تواند نسبت به تعداد هسته‌ها عامل مهم‌تری به شمار رود.
  • سرعت پردازنده نشان‌دهنده این است که در یک واحد زمانی مشخص چه میزان از پردازش‌ها انجام می‌شود.

چطور بهترین پردازنده های موبایل را انتخاب می‌کنند؟

بنچمارک یک تکنیک است که عملکرد پردازنده‌ها را بر اساس معیارهای خاص ارزیابی می‌کند. این تست‌ها ممکن است شامل عملکرد آن پردازنده در بازی، مصرف باتری یا عملکرد کلی و قدرت پردازشی باشد. آزمایش و بنچمارک برای آن است که قدرت محاسباتی و قابلیت‌های پردازنده‌ها مشخص شود و بتوان آن‌ها را بهتر با هم مقایسه کرد. یکی از مهم‌ترین عوامل موثر در خرید عمده گوشی توجه به امتیازهای بنچمارک است. GeekBench یکی از معتبرترین بنچمارک‌ها در دنیای فناوری به شمار می‌رود.

معرفی بهترین پردازنده موبایل

پردازنده اپل A17 Pro

پردازنده اپل A17 Pro - بهترین پردازنده های موبایل
پردازندهامتیاز ANTUTUامتیاز GEEKBENCH تک هسته‌ایامتیاز  GEEKBENCH چندهسته‌ای
A17 Pro۱۵۲۸۰۷۴۲۹۵۳۷۴۴۱

پردازنده اپل A17 Pro یکی از قویترین پردازنده موبایل است. این تراشه شش هسته‌ای است که در سپتامبر ۲۰۲۳ معرفی شد. این تراشه با استفاده از فناوری ۳ نانومتری ساخته شده که جدیدترین فناوری ساخت پردازنده به شمار می‌رود. A17 Pro دارای دو هسته Everest با عملکرد بالا و فرکانس ۳.۷۸ گیگاهرتز است و چهار هسته Sawtooth با عملکرد بهینه و فرکانس ۲.۱۱ گیگاهرتز دارد. اپل سعی کرده تا در برخی از جنبه‌ها برتری خود را نسبت به رقبا حفظ کند.

آزمایش‌ها نشان می‌دهد که A17 Pro در تست‌های چندهسته‌ای و تک‌هسته‌ای امتیاز بالاتری نسبت به رقبا کسب می‌کند، اما در بنچمارک‌های GPU کمی عقب می‌ماند. با این حال بهینه‌سازی نرم‌افزاری اپل بسیار عالی است و به همین دلیل کاربران هیچ نقصی مشاهده نخواهند کرد. این تراشه دارای پردازنده گرافیکی اختصاصی با سرعت ۱۳۹۸ مگاهرتز است و از مودم Snapdragon X70 بهره می‌برد. 

پردازنده کوالکام Snapdragon 8 Gen 3

پردازنده کوالکام Snapdragon 8 Gen 3 - بهترین پردازنده های موبایل
پردازندهامتیاز ANTUTUامتیاز GEEKBENCH تک هسته‌ایامتیاز  GEEKBENCH چندهسته‌ای
Snapdragon 8 Gen 3۲۰۵۵۹۶۱۲۱۹۳۷۴۰۳

یکی دیگر از بهترین پردازنده های موبایل اسنپدراگون ۸ نسل ۳ است که آن را روی بسیاری از پرچمداران اندرویدی بازار می‌بینیم. این پردازنده جدیدترین و قدرتمندترین پردازنده اسنپدراگون است که تراشه آن با فناوری ۴ نانومتری طراحی شده است. این پردازنده هشت هسته دارد که شامل یک هسته Cortex-X4 با سرعت ۳.۳ گیگاهرتز، سه هسته Cortex-A720 با سرعت ۳.۱۵ گیگاهرتز، دو هسته Cortex-A720 با سرعت ۲.۹۶ گیگاهرتز و دو هسته Cortex-A520 با سرعت ۲.۲۷ گیگاهرتز است. پردازنده گرافیکی این تراشه Adreno 750 که عملکرد فوق‌العاده‌ای برای بازی‌های سنگین ارائه می‌دهد.

پردازنده مدیاتک Dimensity 9300 Plus

پردازنده مدیاتک Dimensity 9300 Plus - بهترین پردازنده های موبایل
پردازندهامتیاز ANTUTUامتیاز GEEKBENCH تک هسته‌ایامتیاز  GEEKBENCH چندهسته‌ای
Dimensity 9300 Plus۲۱۲۵۷۱۵۲۳۰۲۷۵۴۷

یکی دیگر از قویترین پردازنده‌های موبایل دایمنسیتی ۹۳۰۰ پلاس است که جزو مدل‌هایی با بالاترین فرکانس پردازنده به شمار می‌رود. این تراشه که در می ۲۰۲۴ معرفی شد، با استفاده از فناوری ۴ نانومتری ساخته شده است. این پردازنده هشت هسته دارد که شامل یک هسته Cortex-X4 با سرعت ۳.۴۰ گیگاهرتز، سه هسته Cortex-X4 با سرعت ۲.۸۵ گیگاهرتز و چهار هسته Cortex-A720 با سرعت ۲ گیگاهرتز است. این تراشه از پردازنده گرافیکی Mali-G720 Immortalis MP12 با فرکانس ۱۳۰۰ مگاهرتز برخوردار است و عملکرد قدرتمندی برای بازی‌های سنگین ارائه می‌دهد. 

پردازنده مدیاتک Dimensity 9300

پردازنده مدیاتک Dimensity 9300
پردازندهامتیاز ANTUTUامتیاز GEEKBENCH تک هسته‌ایامتیاز  GEEKBENCH چندهسته‌ای
Dimensity 9300۲۰۸۳۴۹۱۲۲۳۹۷۵۳۸

یکی دیگر از بهترین پردازنده های موبایل دایمنسیتی ۹۳۰۰ است که در نوامبر ۲۰۲۳ عرضه شد. این تراشه دارای پردازنده‌ای هشت‌هسته‌ای شامل یک هسته Cortex-X4 با سرعت ۳.۲۵ گیگاهرتز، سه هسته Cortex-X4 با سرعت ۲.۸۵ گیگاهرتز و چهار هسته Cortex-A720 با سرعت ۲ گیگاهرتز است. در سال‌های قبل از مدیاتک به‌ندرت پردازنده‌ای در بازار گوشی‌های پرچمدار می‌دیدیم، اما این شرکت پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است. قدرت این پردازنده در آزمایش‌ها بسیار چشمگیر است و می‌تواند رقابت تنگاتنگی با رقبای پرچمدار خود داشته باشد. پردازنده گرافیکی این تراشه Mali-G720 Immortalis MP12 با فرکانس ۱۳۰۰ مگاهرتز است. 

پردازنده اپل A16 Bionic

پردازنده اپل A16 Bionic - بهترین پردازنده های موبایل
پردازندهامتیاز ANTUTUامتیاز GEEKBENCH تک هسته‌ایامتیاز  GEEKBENCH چندهسته‌ای
A16 Bionic۱۴۴۵۷۰۴۲۶۲۷۶۸۳۸

تراشه‌های اپل به دلیل فناوری ساخت و نوع معماری، نامشان همیشه در لیست بهترین پردازنده های موبایل به چشم می‌خورد. A16 Bionic نیز یک تراشه شش‌هسته‌ای است که در سپتامبر ۲۰۲۲ معرفی شد. این پردازنده که با فرایند ۴ نانومتری تولید شده، سرعت عملکرد بالا و مصرف انرژی بهینه‌ای را به همراه دارد. این پردازنده دارای دو هسته Everest با سرعت ۳.۴۶ گیگاهرتز و چهار هسته Sawtooth با سرعت ۲.۰۲ گیگاهرتز است. این تراشه از پردازنده گرافیکی Apple A16 GPU با فرکانس ۱۳۹۸ مگاهرتز بهره می‌برد. 

پردازنده سامسونگ Exynos 2400

پردازنده سامسونگ Exynos 2400
پردازندهامتیاز ANTUTUامتیاز GEEKBENCH تک هسته‌ایامتیاز  GEEKBENCH چندهسته‌ای
Exynos 2400۱۷۶۰۷۰۰۲۱۹۶۶۹۶۴

سامسونگ با طراحی نسل جدید پردازنده‌های اگزینوس خود سعی کرده تا به میدان رقابت با پردازنده‌های پرچمدار برگردد. اگزینوس ۲۴۰۰ که در ژانویه ۲۰۲۴ معرفی شد، با فناوری ۴ نانومتری ساخته شده که سرعت پردازش فوق‌العاده‌ای ارائه می‌دهد. این تراشه ۱۰ هسته‌ای شامل یک هسته Cortex-X4 با سرعت ۳.۲۱ گیگاهرتز، دو هسته Cortex-A720 با سرعت ۲.۹ گیگاهرتز، سه هسته Cortex-A720 با سرعت ۲.۶ گیگاهرتز و چهار هسته Cortex-A520 با سرعت ۱.۹۵ گیگاهرتز است. پردازنده گرافیکی این تراشه Samsung Xclipse 940 با فرکانس ۱۱۰۹ مگاهرتز است.

پردازنده کوالکام Snapdragon 8 Gen 2

پردازنده کوالکام Snapdragon 8 Gen 2 - بهترین پردازنده های موبایل
پردازندهامتیاز ANTUTUامتیاز GEEKBENCH تک هسته‌ایامتیاز  GEEKBENCH چندهسته‌ای
Snapdragon 8 Gen 2۱۵۴۳۰۱۱۱۹۹۱۵۲۹۹

این تراشه در نوامبر ۲۰۲۲ معرفی شد و در بسیاری از گوشی‌های پرچمدار نسل قبل به چشم می‌خورد، زیرا عملکرد مناسبی ارائه می‌دهد. این تراشه با فناوری فرایند ۴ نانومتری تولید شده و هشت هسته دارد. این هسته‌ها شامل یک هسته Cortex-X3 با سرعت ۳.۲ گیگاهرتز، دو هسته  Cortex-A715 با سرعت ۲.۸ گیگاهرتز، دو هسته Cortex-A710 با سرعت ۲.۸ گیگاهرتز و سه هسته Cortex-A510 با سرعت ۲.۰ گیگاهرتز است. اسنپدراگون ۸ نسل ۲ از پردازنده گرافیکی Adreno 740 با فرکانس ۶۸۰ مگاهرتز بهره می‌برد. 

پردازنده اپل A15 Bionic

پردازنده اپل A15 Bionic
پردازندهامتیاز ANTUTUامتیاز GEEKBENCH تک هسته‌ایامتیاز  GEEKBENCH چندهسته‌ای
Snapdragon 8 Gen 2۱۵۴۳۰۱۱۱۹۹۱۵۲۹۹

با اینکه تراشه A15 Bionic در سپتامبر ۲۰۲۱ معرفی شد، اما همچنان یکی از بهترین پردازنده های موبایل به شمار می‌رود و قدرت بالایی دارد. این پردازنده با فناوری ۵ نانومتری ساخته شده و دارای شش هسته است. این هسته‌ها شامل دو هسته Avalanche با سرعت ۳.۲۳ گیگاهرتز و چهار هسته Blizzard با سرعت ۲.۰۲ گیگاهرتز هستند. پردازنده گرافیکی این تراشه Apple A15 GPU با فرکانس ۱۳۳۸ مگاهرتز است که می‌تواند به‌خوبی از پس اجرای بازی‌ها برآید. 

پردازنده مدیاتک Dimensity 9200 Plus

پردازنده مدیاتک Dimensity 9200 Plus
پردازندهامتیاز ANTUTUامتیاز GEEKBENCH تک هسته‌ایامتیاز  GEEKBENCH چندهسته‌ای
Dimensity 9200 Plus۱۵۱۳۵۸۰۲۰۹۰۵۵۳۲

یکی دیگر از بهترین مدل‌ها در رده بندی پردازنده های موبایل، دایمنسیتی ۹۲۰۰ پلاس است که در می ۲۰۲۳ معرفی شد. این تراشه با فرایند ۴ نانومتری ساخته شده و هشت هسته دارد. هسته‌های این پردازنده شامل یک هسته Cortex-X3 با سرعت ۳.۳۵ گیگاهرتز، سه هسته Cortex-A715 با سرعت ۳.۰ گیگاهرتز و چهار هسته Cortex-A510 با سرعت ۲.۰ گیگاهرتز است. پردازنده گرافیکی این تراشه Mali-G715 Immortalis MP11 با فرکانس۹۹۵ مگاهرتز است. 

پردازنده کوالکام Snapdragon 8s Gen 3

پردازنده کوالکام Snapdragon 8s Gen 3
پردازندهامتیاز ANTUTUامتیاز GEEKBENCH تک هسته‌ایامتیاز  GEEKBENCH چندهسته‌ای
Dimensity 9200 Plus۱۴۸۹۹۵۶۲۰۱۹۵۵۷۰

این تراشه که در مارس ۲۰۲۴ معرفی شد یکی از بهترین پردازنده های موبایل است که برای گوشی‌های رده‌بالا و قاتل پرچمدار به کار می‌رود و می‌تواند عملکردی بهینه و سریع ارائه دهد. این پردازنده هشت هسته‌ای بوده و با استفاده از فناوری ۴ نانومتری تولید شده است. هسته‌های این پردازنده شامل یک هسته Cortex-X4 با سرعت ۳.۰ گیگاهرتز، چهار هسته  Cortex-A720 با سرعت ۲.۸ گیگاهرتز و سه هسته Cortex-A520 با سرعت ۲.۰ گیگاهرتز است. این تراشه از پردازنده گرافیکی Adreno 735 با فرکانس ۱۱۰۰ مگاهرتز بهره می‌برد. 

حالا که با بهترین پردازنده های گوشی آشنا شدید، پیشنهاد می‌کنیم بهترین گوشی های پرچمدار را هم بشناسید.

مقایسه پردازنده های موبایل

تا به اینجا ۱۰ مدل از بهترین پردازنده‌های حال حاضر بازار را معرفی کردیم. این پردازنده‌ها در گوشی‌های پرچمدار اندروید و iOS به چشم می‌خورند که عملکرد قدرتمند، سرعت بالا و مصرف بهینه انرژی را به ارمغان می‌آورند. هر پردازنده مزایا و معایب خاص خود را دارد و عملکرد هر کدام از آن‌ها در یک جنبه خاص بهتر است. ابزارها و سایت‌های مختلفی برای مقایسه پردازنده‌ها وجود دارد که nanoreview.net یکی بهترین سایت مقایسه پردازنده موبایل است که اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار می‌دهد. در جدول پردازنده های موبایل زیر، مقایسه بهترین پردازنده های گوشی آورده شده است.

مقایسه پردازنده های موبایل

کلام آخر

قدرت پردازنده یکی از مهم‌ترین عواملی است که باید هنگام خرید گوشی آن را در نظر داشته باشید. عملکرد پردازنده علاوه بر سرعت اجرای برنامه‌ها و کارایی گوشی، روی کیفیت دوربین، مصرف باتری، کیفیت نمایشگر، پردازش تصاویر و اجرای بازی‌ها نیز تاثیرگذار است. بنابراین بهتر است هنگام انتخاب مدل‌های مناسب، با توجه به بودجه خود مدلی با پردازنده قوی‌تر را انتخاب کنید تا بتوانید تجربه خوبی از کار کردن با گوشی داشته باشید. در این مطلب سعی کردیم بهترین پردازنده های موبایل را معرفی کنیم. بدون شک در سال‌های آینده پردازنده‌های جدید‌تر با فناوری‌های پیشرفته‌تر و سرعت بالاتر تولید خواهد شد، که به مرور آن‌ها را نیز معرفی خواهیم کرد. 

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای دهندگان 2

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید

نظرات کاربران

نظرات کاربران راجع به مطلب “بهترین تبلت‌های بازار بهترین تبلت‌های گیمینگ بازاربهترین تبلت‌های گیمینگ بازار تبلت‌های گیمینگ بازار “ شما هم نظر خود را به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • مهدی علی پوذ 1403.06.16

    با سلام تفاوت پردازنده cortex A55با cortex A53
    چیست؟

    پاسخ به این نظر
    • پاسخ به مهدی علی پوذ
      پشتیبانی سایت مهر 1403.06.17

      سلام خدمت شما. cortex A55 عملکرد بهتر و سریع‌تری ارائه می‌ده و همچنین مصرف باتری بهینه‌تری داره.

      پاسخ به این نظر

این وبسایت متعلق به شرکت مهر سرمستان میباشد و کلیه حقوق مادی و معنوی ان محفوظ است