آشنایی با بهترین لپ تاپ برای برنامه نویسی؛ معرفی ۵ مدل شگفت‌انگیز

طاهره محزون 1402/11/05
راهنمای خرید

اگر برنامه‌نویس باشید، حتما می‌دانید که وقتی در حال کدنویسی، اجرا و تست کد هستید، می‌خواهید مطمئن شوید که دستگاه شما از پس هر کاری برمی‌آید. بنابراین برای داشتن یک لپ تاپ مناسب برنامه نویسی باید به سراغ مدل‌هایی با پردازنده قدرتمند و سریع، حافظه داخلی با ظرفیت بالا و میزان رم مناسب بروید تا سرعت کار شما را کاهش ندهند. عملکرد سریع و قدرتمند، راحتی تایپ و قابلیت حمل از جمله ویژگی‌هایی است که باید برای خرید بهترین لپ تاپ برنامه نویسی در نظر داشته باشید. در میان گزینه‌های متنوع بازار ممکن است نتوانید بهترین مدل را پیدا کنید، به همین دلیل تصمیم گرفتیم بهترین لپ تاپ ها برای برنامه نویسی را معرفی کنیم، پس با مجله مهر همراه باشید.

لپ تاپ اپل MacBook Pro 16 M3 Pro

لپ تاپ اپل MacBook Pro 16 M3 Pro - بهترین لپ تاپ برای برنامه نویسی
مشخصات  
ابعاد ۱۶.۸×۲۴۸.۱×۳۵۵.۷ میلی‌متر
وزن ۲.۱۴ کیلوگرم
نمایشگر ۱۶.۲ اینچ
Liquid Retina XDR display
پردازنده اصلی Apple M3 Pro chip
پردازنده گرافیکی Apple M3 Pro chip GPU
رم ۱۸ گیگابایت
۳۶ گیگابایت
حافظه داخلی ۵۱۲ گیگابایت
۱ ترابایت
۲ ترابایت
۴ ترابایت
باتری ۱۰۰ وات‌ساعت

بدون شک یکی از قدرتمندترین و برترین گزینه‌ها به‌خصوص برای برنامه‌نویسان حرفه‌ای، مک بوک پرو اپل است که سری‌های M2 پرو و M3 پرو گزینه‌های بی‌نظیری به شمار می‌روند. اگر مدل جدیدتر با عملکرد بهتر و تفاوت قیمت منطقی می‌خواهید، MacBook Pro 16 M3 Pro را به شما توصیه می‌کنیم که از پردازنده ۱۲ هسته‌ای و پردازنده گرافیکی ۱۸ هسته‌ای برخوردار است. این پردازنده اختصاصی اپل در کنار میزان حافظه رم و حافظه SSD بالا و سریع قدرت نامحدودی ارائه می‌دهد تا بتوانید انواع زبان‌های برنامه‌نویسی را به کار ببرید. 

نمایشگر این لپ‌تاپ ۱۶.۲ اینچی دارای رزولوشن ۲۲۳۴×۳۴۵۶ که روشنایی حداکثر ۱۶۰۰ نیت و نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی را ارائه می‌دهد و تصاویری روشن، واضح و باکیفیت به ارمغان می‌آورد. مک بوک پرو M3 پرو از سه پورت USB-C با پشتیبانی از Thunderbolt 4، یک پورت HDMI، پورت MagSafe 3، جک ۳.۵ میلی‌متری صدا و اسلات کارت حافظه است که تنوع مناسبی را در اختیار شما قرار می‌دهد. از دیگر ویژگی‌های این لپ‌تاپ می‌توان به وب‌کم باکیفیت 1080p، حسگر اثر انگشت، کیبورد نرم، سریع و قدرتمند، بدنه مقاوم و طراحی زیبا اشاره کرد. باتری این دستگاه بسیار قدرتمند است و می‌تواند تا ۲۲ ساعت پخش یا ۱۵ ساعت وب‌گردی را در اختیار شما قرار دهد. 

لپ تاپ دل XPS 17 2023

لپ تاپ دل XPS 17 2023
مشخصات  
ابعاد ۱۹.۵×۲۴۸.۰۵×۳۷۴.۴۵ میلی‌متر
وزن ۲.۴ کیلوگرم
نمایشگر ۱۷ اینچ
پردازنده اصلی Intel Core i7-13700H
Intel Core i9-13900H
پردازنده گرافیکی NVIDIA GeForce RTX 4050 / 4060 / 4070
رم ۱۶ گیگابایت
۳۲ گیگابایت
۶۴ گیگابایت
حافظه داخلی ۵۱۲ گیگابایت تا ۸ ترابایت
باتری ۱۳۰ وات‌ساعت

در بین لپ‌تاپ‌های ویندوزی، یکی از بهترین و قدرتمندترین مدل‌‌ها لپ‌تاپ ۲ در ۱ مدل XPS 17 است که با طراحی انعطاف‌پذیر، زیبا و باکیفیت می‌تواند در لیست بهترین لپ تاپ برای برنامه نویسی باشد. این دستگاه با پردازنده نسل ۱۳ اینتل و گرافیک انویدیا به بازار آمده که نسخه‌های مختلفی دارد و شما می‌توانید با توجه به میزان قدرت مورد نیاز و بودجه‌ای که دارید، مدل مناسب را انتخاب کنید. اما به‌طور کلی اگر به نرم‌افزارها و بازی‌هایی با گرافیک بالا نیاز نداشته باشید، مدل ۴۰۵۰ کاملا برای شما مناسب است. یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌های این لپ‌تاپ تنوع میزان رم و حافظه داخلی است و دست شما را باز می‌گذارد تا دقیقا بر اساس نیاز خود آن‌ها را انتخاب کنید.

نمایشگر این لپ‌تاپ همچنین دو نوع لمسی و غیرلمسی ارائه شده است که معمولا بسیاری از کدنویس‌ها به نمایشگر لمسی آنچنان نیاز ندارند، بنابراین برای صرفه‌جویی در بودجه خود می‌توانید نمایشگر FHD با رزولوشن ۱۲۰۰×۱۹۲۰ پیکسل را انتخاب کنید. این لپ‌تاپ قدرتمند از چهار پورت Type-C با پشتیبانی از Thunderbolt 4، جک هدفون ۳.۵ میلی‌متر و اسلات کارت حافظه بهره می‌برد. از دیگر ویژگی‌های آن کیبورد قدرتمند با نور پس‌زمینه، حسگر اثر انگشت، اسپیکرهای استریو و عمر باتری تا ۱۴ ساعت است که ارزش خرید این مدل را بسیار بالا می‌برد. 

اگر اهل بازی هستید، بهترین لپ تاپ های گیمینگ را هم بشناسید.

لپ تاپ اپل MacBook Air 15 M2

لپ تاپ اپل MacBook Air 15 M2 - بهترین لپ تاپ برای برنامه نویسی
مشخصات  
ابعاد ۱۱.۵×۲۳۷.۶×۳۴۰.۴ میلی‌متر
وزن ۱.۵۱ کیلوگرم
نمایشگر ۱۵.۳ اینچ
Liquid Retina display
پردازنده اصلی Apple M2 chip
پردازنده گرافیکی Apple M2 chip GPU
رم ۸ گیگابایت
۱۶ گیگابایت
۲۴ گیگابایت
حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایت تا ۲ ترابایت
باتری ۶۶.۵ وات‌ساعت

اپل با عرضه تراشه‌های اختصاصی خود تحول بزرگی در قدرت لپ‌تاپ‌هایش به وجود آورد. در این میان مدل‌های مک بوک ایر به دلیل عملکرد بهینه و قیمت مناسب بسیار مورد توجه قرار گرفتند. اگر می‌خواهید یک لپ‌تاپ جمع‌وجور، زیبا، قدرتمند و کاربردی داشته باشید، MacBook Air مدل ۱۵ اینچی M2 بهترین لپ تاپ برای برنامه نویسی است. همچنین این لپ‌تاپ یک انتخاب عالی برای افرادی است که بودجه محدودتری دارند و به لپ‌تاپ‌هایی با قیمت مناسب‌تر نیاز دارند. پردازنده M2 با CPU هشت‌هسته‌ای و ۱۰ هسته GPU در این لپ‌تاپ بسیار عالی عمل می‌کند و این مک بوک را به یک لپ‌تاپ قدرتمند میان‌رده تبدیل کرده است. شما می‌توانید میزان رم و حافظه داخلی را بسته به نیاز و بودجه انتخاب کنید.

نمایشگر ۱۵.۳ اینچی این لپ‌تاپ سبک ۱۸۶۴×۲۸۸۰ پیکسل که روشنایی بالایی ارائه می‌دهد و از فناوری True Tone پشتیبانی می‌کند. این لپ‌تاپ وزن کمی دارد و به‌راحتی می‌تواند همه‌جا همراه شما باشد. عمر باتری قدرتمند آن می‌تواند یک تا دو روز کاری کامل بدون مشکل دوام بیاورد و در حالت پخش ۱۸ ساعت و در حالت وب‌گردی ۱۵ ساعت شارژدهی کند که یک رکورد فوق‌العاده برای لپ‌تاپی با این قیمت است. این لپ‌تاپ از دو پورت USB-C از نوع Thunderbolt 4، جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون و پورت MagSafe 3 است. اسپیکرهای استریوی قدرتمند، وب‌کم 1080p، حسگر Touch ID و حسگر نور محیطی از دیگر ویژگی‌های این لپ‌تاپ جذاب به شمار می‌رود.

لپ تاپ لنوو Thinkpad X1 Carbon Gen 11

لپ تاپ لنوو Thinkpad X1 Carbon Gen 11
مشخصات  
ابعاد ۱۵.۳۶×۲۲۲.۵×۳۱۵.۶میلی‌متر
وزن ۱.۱۵ کیلوگرم
نمایشگر ۱۴ اینچ
IPS
OLED
پردازنده اصلی Intel Core i7-1370P
پردازنده گرافیکی Intel Iris Xe Graphics
رم ۱۶ گیگابایت
۳۲ گیگابایت
۶۴ گیگابایت
حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایت تا ۲ ترابایت
باتری ۵۷ وات‌ساعت

در لیست بهترین لپ تاپ برای برنامه نویسی بدون شک باید Thinkpad X1 Carbon Gen 11 را قرار دهیم که با کارایی بالا، طراحی زیبا و عملکرد مناسب به بازار آمده است و خرید عمده لپ تاپ آن  بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این لپ‌تاپ با پردازنده نسل ۱۳ اینتل و گرافیک آنبورد یک انتخاب عالی برای کدنویس‌ها به شمار می‌رود. البته اگر برای بازی‌ها برنامه‌نویسی می‌کنید باید به سراغ مدل‌های قدرتمندتر با گرافیک بالا بروید. اما بسیاری از برنامه‌نویس‌ها می‌توانند بدون مشکل با این لپ‌تاپ کار کنند. شما می‌توانید نوع پردازنده، نمایشگر و میزان رم و حافظه داخلی را به دلخواه انتخاب کنید.

این لپ‌تاپ که بسیار پرطرفدار است از دو مدل نمایشگر ساده و لمسی برخوردار است. رزولوشن نمایشگر IPS حداکثر ۱۴۰۰×۲۲۴۰ پیکسل است و نمایشگر OLED دارای رزولوشن ۱۸۰۰×۲۸۸۰ پیکسل است. همه مدل‌ها از نسبت تصویر ۱۶:۱۰ و کیفیت تصویر بالا برخوردار هستند. این لپ‌تاپ دارای دو پورت USB-C Thunderbolt 4، دو پورت USB-A، یک پورت HDMI و یک جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون است. از دیگر ویژگی‌های این مدل می‌توان به وب‌کم با کیفیت 1080p، اسپیکرهای باکیفیت و امکان انتخاب مدل سیم‌کارت‌خور اشاره کرد.

لپ تاپ مایکروسافت Surface Laptop 5

لپ تاپ مایکروسافت Surface Laptop 5
مشخصات  
ابعاد ۱۴.۷×۲۴۴×۳۴۰ میلی‌متر
وزن ۱.۵۴ کیلوگرم
نمایشگر ۱۵ اینچ
PixelSense Display
پردازنده اصلی Intel Core i7-1255U processor
پردازنده گرافیکی Intel Iris Xe Graphics
رم ۸ گیگابایت
۱۶ گیگابایت
۳۲ گیگابایت
حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایت
۵۱۲ گیگابایت
۱ ترابایت
باتری وات‌ساعت

اگر جزو طرفداران مایکروسافت هستید، سرفیس لپ تاپ ۵ یک انتخاب عالی در لیست بهترین لپ تاپ برای برنامه نویسی است که می‌تواند نیازهای کدنویسی شما را به‌خوبی برآورده کند. این لپ‌تاپ همچنین انعطاف‌پذیری بالایی در مدیریت و اجرای انواع برنامه‌های مورد نیاز شما برای برنامه‌نویسی دارد که مزایای بسیار و سرعت بالایی را برایتان به ارمغان می‌آورد. این لپ‌تاپ با پردازنده نسل ۱۲ و گرافیک آنبورد یا یکپارچه عرضه شده است و قیمت مناسبی دارد. شما می‌توانید یک نسخه قدرتمند با ۳۲ گیگابایت رم و حافظه یک ترابایتی SSD داشته باشید که قدرت کافی برای کارهای مختلف را در اختیارتان قرار دهد.

نمایشگر این لپ‌تاپ لمسی است و کیفیت بالایی دارد که تجربه خوبی برایتان رقم می‌زند. رزولوشن این نمایشگر ۱۶۶۴×۲۴۹۶ پیکسل است که وضوح و نمایش رنگ عالی دارد و از Dolby Vision IQ پشتیبانی می‌کند. این لپ‌تاپ دارای یک پورت USB-C با پشتیبانی از Thunderbolt 4، یک پورت USB-A، یک جک ۳.۵ میلی‌متری و یک پورت Surface Connect  است. از دیگر ویژگی‌های سرفیس لپ تاپ ۵ می‌توان به قدرت باتری مناسب، وب‌کم باکیفیت با پشتیبانی از Windows Hello، اسپیکرهای استریو با پشتیبانی از Dolby Atmos و کیبورد خوش‌دست و راحت اشاره کرد.

این مطلب را هم بخوانید: بهترین لپ تاپ برای کارهای مهندسی

کلام آخر

برنامه‌نویسی یکی از تخصص‌هایی است که در به دلیل توسعه اینترنت، فناوری‌های کامپیوتری و هوش مصنوعی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. برای انتخاب لپ تاپ مناسب برنامه نویسی باید ابتدا کمی درباره سیستم مورد نیاز خود تحقیق کنید، وگرنه گزینه‌های پیش رو بسیار زیاد خواهند بود و ممکن است نتوانید به‌راحتی لپ‌تاپ مورد نیاز برای برنامه‌نویسی را پیدا کنید. در این مطلب سعی کردیم ۵ مدل بهترین لپ تاپ برای برنامه نویسی را به شما معرفی کنیم. به نظر شما جای چه مدل‌های دیگری در این لیست خالی است؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید. 

سوالات متداول

برای انتخاب لپ تاپ مناسب برنامه نویسی به چه نکاتی توجه کنیم؟

در قدم اول باید بدانید که می‌خواهید با چه زبان‌های برنامه‌نویسی کار کنید و در چه مسیری قدم برمی‌دارید؟ برای مثال برنامه‌نویسی بازی به سیستم‌های قدرتمندتری نسبت به برنامه‌نویسی وب نیاز دارد. بهتر است حداقل رم لپ‌تاپ شما ۸ گیگابایت باشد. همچنین حافظه داخلی SSD بالا اهمیت زیادی دارد تا به‌سرعت به فایل‌ها دسترسی داشته باشید که ۵۱۲ گیگابایت را توصیه می‌کنیم. هرچه پردازنده سریع‌تر و جدیدتری داشته باشید بهتر می‌توانید کار کنید و سرعت پردازش افزایش خواهد یافت. اگر با برنامه‌های گرافیکی کار نمی‌کنید، می‌توانید از گرافیک یکپارچه بهره ببرید، اما گرافیک‌های میان‌رده‌رده هم برای شما مناسب خواهد بود. می‌توانید از یک مانیتور بزرگ مانند مدل‌های ۱۶ و ۱۷ اینچی استفاده کنید یا یک مانیتور خارجی اضافه کنید. علاوه بر این‌ها به کیفیت نمایشگر و قدرت باتری هم توجه داشته باشید. 

لپ تاپ مناسب برنامه نویسی با قیمت مناسب کدام‌اند؟

لپ‌تاپ‌های برنامه‌نویسی بسیار متنوع هستند و گزینه‌های زیادی پیش روی شما قرار دارد. اما اگر بودجه محدودتری دارید، مدل‌هایی مانند لپ تاپ لنوو Ideapad 5، اچ پی Victus 15 و لپ تاپ ایسوس Vivobook R1602 هم برای شما مناسب خواهند بود.

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای دهندگان 3

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید

نظرات کاربران

نظرات کاربران راجع به مطلب “بهترین تبلت‌های بازار بهترین تبلت‌های گیمینگ بازاربهترین تبلت‌های گیمینگ بازار تبلت‌های گیمینگ بازار “ شما هم نظر خود را به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هنوز هیچ نظری برای این مقاله ثبت نشده است, اولین نفر باشید!

این وبسایت متعلق به شرکت مهر سرمستان میباشد و کلیه حقوق مادی و معنوی ان محفوظ است