مقایسه تبلت اندرویدی و ویندوزی؛ کدام را بخریم؟

طاهره محزون 1403/05/31
مقایسه

در دنیای امروز که تغییرات فناوری به طور چشمگیری سریع است، تبلت‌ها یکی از لوازم دیجیتال چندکاره هستند که قابلیت حمل بالایی ارائه می‌دهند. آن‌ها می‌توانند بسیاری از عملکردهای گوشی موبایل را با قابلیت‌های لپ‌تاپ‌ها ترکیب کنند و به یک همراه عالی تبدیل شوند. در این میان اندروید و ویندوز دو سیستم عامل قدرتمند هستند که طیف وسیعی از تبلت‌های بازار با این پلتفرم‌ها عرضه می‌شود. هر کدام از این سیستم‌عامل‌ها سعی می‌کند تسلط بیشتری بر بازار تبلت‌ها پیدا کند. اگر به‌تازگی می‌خواهید یک تبلت بخرید یا قصد دارید تبلت قدیمی خود را کنار بگذارید، ممکن است برایتان سوال باشد که کدام تبلت را خریداری کنید. در این مطلب با مقایسه تبلت اندرویدی و ویندوزی به این دغدغه پاسخ می‌دهیم تا بتوانید با توجه به ترجیحات و نیازهای خودتان مناسب‌ترین تبلت را خریداری کنید. پس با مجله مهر همراه باشید. 

سیستم عامل تبلت اندرویدی یا ویندوزی؟

سیستم عامل تبلت اندرویدی یا ویندوزی؟

یکی از مهم‌ترین قدم‌ها برای انتخاب تبلت مناسب این است که با این دو سیستم عامل بیشتر آشنا شوید. اندروید یک سیستم‌عامل بسیار منعطف با رابط کاربری جذاب است که گزینه‌های مختلفی را برای شخصی‌سازی به شما ارائه می‌دهد. شما می‌توانید جزئیات بسیاری را به دلخواه خود سفارشی‌سازی کنید. این سیستم‌عامل به شما اجازه می‌دهد تا به هزاران برنامه از فروشگاه گوگل‌پلی دسترسی داشته باشید و برای نیازهای خود انواع برنامه‌های این فروشگاه را نصب کنید. تبلت‌های ویندوزی با خدمات متنوع شرکت گوگل سازگار هستند و به طور یکپارچه در آن‌ها ادغام می‌شوند. به‌روزرسانی در سیستم‌عامل اندروید به صورت تکه‌تکه و بخش‌بخش است و آپدیت‌های آن به مدل تبلت و سازنده آن بستگی دارد.

در مقابل، تبلت های ویندوزی تجربه‌ای شبیه به کار کردن با لپ‌تاپ و کامپیوتر را ارائه می‌دهند و برای کسانی که می‌خواهند تبلت را جایگزین لپ‌تاپ خود کنند بسیار مناسب است. این تبلت‌ها به اکوسیستم مایکروسافت و برنامه‌های فروشگاه مایکروسافت دسترسی دارند. باید بگوییم که ویندوز در مقایسه با اندروید برنامه‌های محدودتری را برای تبلت‌های لمسی ارائه داده است. آپدیت‌ها و به‌روزرسانی‌های تبلت های ویندوزی به‌طور مستقیم و منظم از سمت مایکروسافت انجام می‌دهد تا بتوانید به امنیت و ویژگی‌های جدید دسترسی داشته باشید. این تبلت‌ها به‌خوبی با نرم‌افزارهایی مانند آفیس مایکروسافت سازگار می‌شوند.

تنوع محصولات و مدل‌های اندروید و ویندوز

تنوع محصولات و مدل‌های اندروید و ویندوز

تبلت‌های اندرویدی طیف گسترده‌ای از انتخاب‌ها را از برندهای مختلفی مانند سامسونگ، شیائومی، لنوو، ایسوس و غیره در اختیار کاربران قرار می‌دهند. این تبلت‌ها دارای قیمت‌های متنوع با مشخصات متفاوت هستند، بنابراین شما می‌توانید بر اساس نیاز خود و بودجه‌ای که دارید، مدل مناسب را پیدا کنید. به طور کلی اگر بودجه محدودتری دارید، تبلت اندرویدی در مقایسه با مدل‌های ویندوزی گزینه‌های بیشتری ارائه می‌دهند. همچنین شما می‌توانید با توجه به کاربری خود ابعاد و جنس نمایشگر، فضای ذخیره‌سازی و عوامل دیگر را انتخاب کنید. به همین دلیل خرید عمده تبلت مدل‌های اندرویدی بسیار در بازار پرطرفدار و رایج است.

تبلت‌ های ویندوزی را معمولا شرکت مایکروسافت به بازار عرضه می‌کند که در بسیاری از مدل‌ها تطبیق‌پذیری بالایی دارند. مدل‌هایی مانند سرفیس پرو مایکروسافت مانند لپ‌تاپ‌های ۲ در ۱ عمل می‌کند و با کمک یک صفحه کلید جداشدنی می‌تواند مانند یک لپ‌تاپ سبک همراه شما باشد. معمولا تبلت‌های ویندوزی سطح بالاتر هستند و از پردازنده‌های نسبتا قدرتمندی بهره می‌برند و کارهای سخت‌تر را انجام می‌دهند. این تبلت‌ها گران‌تر هستند و قیمت بالاتری دارند، از طرفی کیفیت ساخت آن‌ها بالا است و برای کاربری‌های اداری مناسب هستند. 

کارایی و بهره‌وری تبلت ویندوزی یا اندرویدی؟

اگر می‌خواهید تبلت را برای انجام کارهای روزمره یا حرفه‌ای خریداری کنید، باید به بهره‌وری و چندوظیفگی آن‌ها توجه کنید. تبلت‌های اندرویدی به‌خوبی با سرویس‌های گوگل یکپارچه هستند و فضای کاری Google Workspace را ارائه می‌دهند که سرویس‌هایی مانند Google Docs و Sheets را ارائه می‌دهد. همچنین گوگل در زمینه ارائه خدمات آنلاین و فضای ابری مانند Google Drive بسیار خوب عمل می‌کند. تبلت اندرویدی به شما امکان می‌دهد که نمایشگر خود را به دو یا چند بخش تقسیم کنید و پنجره‌های شناور داشته باشید تا بتوانید کارهای خود را بهتر مدیریت کنید. نکته مهم این است که تبلت های اندرویدی معمولا برای استفاده از کیبورد و ماوس محدودتر از مدل‌های ویندوزی هستند. 

در مقابل، تبلت‌های ویندوزی با کمک مجموعه Microsoft Office امکان انجام کارهای حرفه‌ای متنوع را فراهم می‌کنند و به موارد متنوعی مانند Word و Excel دسترسی دارند. یکی از مهم‌ترین مزایای تبلت‌های ویندوزی چندوظیفگی عالی و حرفه‌ای است که به شما امکان می‌دهد به‌خوبی پنجره‌ها و برنامه‌های مختلف را مدیریت کنید. تبلت ویندوزی در این ویژگی عملکرد بهتری از اندروید دارد. همچنین اگر می‌خواهید با ماوس و کیبورد کار کنید، مدل‌های اندرویدی پشتیبانی بهتری ارائه می‌دهند. 

اگر نمی‌دانید کدام وسیله برای شما مناسب‌تر است، مقایسه لپ تاپ و تبلت را بخوانید.

بازی و سرگرمی تبلت اندرویدی یا ویندوزی؟

بازی و سرگرمی تبلت اندرویدی یا ویندوزی؟

برای بسیاری از افراد تبلت علاوه بر انجام کارهای مختلف وسیله‌ای برای گذران اوقات فراغت است. ممکن است بپرسید بین تبلت اندرویدی یا ویندوزی کدام برای بازی مناسب‌تر است؟ باید بگوییم که تبلت‌های اندرویدی طیف گسترده‌ای از بازی‌های موبایلی و خدمات استریم و پخش مانند یوتیوب، نتفلیکس و اسپاتیفای را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. این تبلت‌ها از فرمت‌های متنوعی برای پخش انواع برنامه‌ها، فیلم و سریال پشتیبانی می‌کنند. 

از طرفی، تبلت های ویندوزی می‌توانند بازی‌های کامپیوتری را اجرا کنند، اما عملکرد آن‌ها به نوع سخت‌افزار، قدرت پردازنده و گرافیک بستگی دارد. این تبلت‌ها نیز از پخش‌کننده‌های چندرسانه‌ای متنوع پشتیبانی می‌کنند و در این زمینه عملکردی شبیه به کامپیوتر و لپ‌تاپ دارند. 

عمر باتری تبلت اندرویدی بهتر است یا ویندوزی؟

میزان شارژدهی و عملکرد باتری تبلت به نوع و میزان استفاده شما بستگی دارد. پخش مداوم محتوا، وب‌گردی و بازی از جمله کارهایی است که روی عمر باتری تاثیرگذار هستند. از طرفی عمر باتری به نوع و قدرت تبلت هم بستگی دارد. اما روی‌هم‌رفته تبلت‌های اندرویدی پردازنده‌های کارآمدی دارند و می‌توانند به طور بهینه‌تری باتری تبلت را مصرف کنند. در مقابل تبلت‌های ویندوزی عمر باتری متنوعی دارند که با توجه به نوع دستگاه متفاوت است. معمولا دستگاه‌های قدرتمندتر پردازنده‌های قوی‌تر و پرمصرف‌تری دارند و به همین دلیل عمر باتری آن‌ها محدودتر است. البته مایکروسافت سعی کرده در مدل‌های جدیدتر تبلت‌های ۲ در ۱ با کارایی مناسب و عمر باتری طولانی‌تر عرضه کند. 

رابط کاربری تبلت اندرویدی و ویندوزی

رابط کاربری تبلت اندرویدی و ویندوزی

شاید به این مقوله دقت نکرده باشید، اما رابط کاربری می‌تواند تاثیر چشمگیری روی تجربه شما بگذارد. تبلت اندرویدی معمولا رابط کاربری آسانی دارند و به‌خصوص برای افرادی که با گوشی‌های هوشمند آشنا هستند، بسیار راحت‌اند. رابط کاربری این تبلت‌ها امکان شخصی‌سازی را به میزان زیادی فراهم می‌کند. 

در مقابل، تبلت‌های ویندوزی شبیه به لپ‌تاپ‌ها طراحی شده‌اند و برای کسانی که از لپ‌تاپ و کامپیوتر استفاده می‌کنند، فضای آشنایی دارند. همچنین این تبلت‌ها برای انجام کارهای متنوع و اجرای برنامه‌های هم‌زمان طراحی شده‌اند. نکته مهم این است که اگر قبلا با محیط لپ‌تاپ و ویندوز آشنایی نداشته باشید، ممکن است اوایل استفاده از آن کمی سردرگم باشید. 

برای اینکه مناسب‌ترین گزینه را پیدا کنید، راهنمای خرید تبلت را بخوانید.

برنامه‌ها و نرم‌افزارهای کاربردی

شما هر کاری که بخواهید با تبلت خود انجام دهید، به نصب برنامه‌ها نیاز دارید. باید بگوییم که اندروید یک پلتفرم منبع‌باز است و به همین دلیل توسعه‌دهندگان بسیاری دارد. بنابراین تنوع چشمگیری از برنامه‌های اندرویدی در زمینه‌های مختلف وجود دارد. شما می‌توانید به هزاران برنامه از شرکت‌ها و سازنده‌های مختلف دسترسی داشته باشید و با توجه به نیاز خود برنامه‌های دلخواه را نصب کنید. تنظیمات نصب برنامه‌ها در تبلت اندرویدی بسیار آسان است و شباهت زیادی به گوشی‌های هوشمند دارد. 

از طرفی باید گفت که تبلت‌های ویندوزی تنوع برنامه‌های اندروید را ندارند و گزینه‌های محدودتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. البته مایکروسافت در سال‌‌های اخیر سعی کرده تا برنامه‌های موجود در فروشگاه خود را بهبود دهند و آن‌ها را متنوع‌تر کند. از طرفی تبلت‌های ویندوزی به برنامه‌های کامپیوتری دسترسی دارند که باعث می‌شود این تبلت‌ها برای کارهای حرفه‌ای‌تر، کاربری‌های تجاری و اداری مناسب‌تر باشند. 

قدرت سخت‌افزاری و عملکرد تبلت ویندوزی و اندرویدی

قدرت سخت‌افزاری و عملکرد تبلت ویندوزی و اندرویدی

تبلت‌های اندرویدی انتخاب‌های متنوعی را پیش روی شما قرار می‌دهند و مشخصات سخت‌افزاری مختلفی دارند. این تبلت‌ها طیف گسترده‌ای از انتخاب‌ها از پردازنده، رم و فضای ذخیره‌سازی را ارائه می‌دهند. این تبلت‌ها معمولا انتخاب‌های مناسبی برای دانش‌آموزان و کاربران عادی هستند و قیمت‌های مناسبی دارند. از طرفی تبلت‌های ویندوزی معمولا سخت‌افزارهای قدرتمندتری دارند و می‌توانند کارهای سنگین‌تری انجام دهند. برخی از مدل‌های این تبلت‌ها برای انجام کارهای سخت و حرفه‌ای مانند ویرایش ویدیو، طراحی و اجرای هم‌زمان چندین برنامه طراحی شده‌اند و عملکرد قدرتمندتری را ارائه می‌دهند. از طرفی این مدل‌ها معمولا قیمت بالاتری هم دارند.  

قیمت تبلت ویندوزی یا اندرویدی؟

یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای انتخاب و خرید تبلت توجه به قیمت آن است. همان‌طور که در بخش‌های قبل اشاره شد، تبلت‌های اندرویدی انتخاب‌های متنوعی را پیش روی شما قرار می‌دهند و از گزینه‌های مقرون‌به‌صرفه تا مدل‌های پرچمدار و گران‌قیمت را برای شما فراهم می‌کند. در مقابل تبلت‌های ویندوزی معمولا قیمت بالاتری دارند و هرچه سخت‌افزار آن‌ها قدرتمندتر باشد، قیمت آن‌ها افزایش می‌یابد. بنابراین انتخاب بین این دو مدل به بودجه شما و کارایی مورد نیازتان بستگی دارد. 

اگر می‌خواهید یک تبلت کارآمد داشته باشید، بهترین تبلت های بازار را بشناسید.

کلام آخر؛ تبلت اندرویدی یا ویندوزی؟

تبلت‌ها در سال‌های اخیر بسیار متنوع‌تر شده‌اند و از قابلیت‌هایی مانند سازگاری با قلم هوشمند بهره می‌برند و به شما اجازه می‌دهند تا بتوانید طراحی و یادداشت‌برداری راحتی داشته باشید. همچنین برخی از مدل‌ها با صفحه‌کلید سازگار هستند تا تایپ آسان‌تری را برای شما فراهم کنند. برخی از آن‌ها قدرت بالایی برای اجرای نرم‌افزارهای سنگین و بازی‌های حرفه‌ای دارند. به طور کلی برای انتخاب بین تبلت ویندوزی و اندرویدی باید به نیازهای خود توجه داشته باشید.

در این مطلب سعی کردیم مقایسه تبلت اندرویدی و ویندوزی را به‌طور کامل انجام دهیم. به طور کلی اگر تنوع برنامه‌ها و بازی‌ها، انتخاب‌های متنوع، قیمت مناسب و گزینه‌های سفارشی‌سازی برای شما مهم است، تبلت اندرویدی مدل‌های بسیاری را ارائه می‌دهد. اما اگر می‌خواهید تبلتی شبیه به لپ‌تاپ داشته باشید و برای کسب‌وکار و مقاصد تجاری یا انجام کارهای حرفه‌ای از آن استفاده کنید، تبلت‌های ویندوزی گزینه‌های بهتری هستند. برای خرید عمده تبلت در مدل‌های مختلف با همکاران ما تماس بگیرید. 

سوالات متداول

مزایای تبلت اندرویدی چیست؟

این تبلت‌ها گزینه‌های متنوع با محدوده قیمتی مختلف را در اختیار شما قرار می‌دهند. همچنین تبلت‌های اندرویدی رابط کاربری ساده و شبیه به گوشی‌های هوشمند دارند و گزینه‌های شخصی‌سازی متنوعی را ارائه می‌دهند. این تبلت‌ها برای دانش‌اموزان و کاربران عمومی مناسب هستند.

مزایای تبلت ویندوزی چیست؟

این تبلت‌ها فضایی شبیه به لپ‌تاپ را فراهم می‌کنند و برای کارهای حرفه‌ای، انجام هم‌زمان چندین وظیفه و مدیریت برنامه‌های کاری مناسب هستند. تنوع پورت بیشتر و سخت‌افزار قدرتمند‌تر از دیگر مزایای تبلت‌های ویندوزی است.

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای دهندگان 1

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید

نظرات کاربران

نظرات کاربران راجع به مطلب “بهترین تبلت‌های بازار بهترین تبلت‌های گیمینگ بازاربهترین تبلت‌های گیمینگ بازار تبلت‌های گیمینگ بازار “ شما هم نظر خود را به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هنوز هیچ نظری برای این مقاله ثبت نشده است, اولین نفر باشید!

این وبسایت متعلق به شرکت مهر سرمستان میباشد و کلیه حقوق مادی و معنوی ان محفوظ است