تفاوت اندروید با iOS؛ کدام سیستم‌عامل بهتر است؟

طاهره محزون 1403/05/20
مقایسه

این روزها تقریبا همه ما از گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنیم و بسیاری از کارهای روزمره خود را با این وسایل دیجیتال انجام می‌دهیم. در بازار داغ رقابت گوشی‌های هوشمند، دو سیستم‌عامل اندروید و iOS نسبت به سایر سیستم‌عامل‌ها پیشتاز و غالب هستند. هرکدام از این پلتفرم‌ها ویژگی‌های منحصربه‌فرد و تحربه‌ کاربری متمایزی ارائه می‌دهند و طرفداران خاص خود را دارند. این رقابت سرسختانه باعث شده که هر دو کمپانی اپل و گوگل نرم‌افزارهای متنوع، ویژگی‌های مختلف و فناوری‌های پیشرفته‌تر را در اختیار کاربران خود قرار دهند. با این حال ممکن است برای برخی از کاربران انتخاب بین این دو سیستم‌عامل دشوار باشد. در این مطلب می‌خواهیم تفاوت اندروید با iOS را از جنبه‌های مختلف بررسی کنیم. برای آشنایی بیشتر با این سیستم‌عامل‌ها با مجله مهر همراه باشید.

تفاوت اندروید و iOS از نظر گزینه‌های در دسترس

تفاوت اندروید و iOS از نظر گزینه‌های در دسترس

یکی از مهم‌ترین تفاوت های اندروید و iOS در انتخاب دستگاه مورد نظر است. دستگاه‌های iOS فقط در شرکت اپل ساخته می‌شوند و این پلتفرم به طور اختصاصی متعلق به کمپانی اپل است. اما در مقابل اندروید یک پلتفرم منبع‌باز (Open Source) است که به کمپانی‌های مختلف اجازه استفاده از آن را داده است. بنابراین گوشی‌های اندرویدی طیف وسیعی از انتخاب‌ها را از میان ده‌ها برند در اختیار شما قرار می‌دهند. این ویژگی باعث می‌شود که گزینه‌های متنوعی پیش روی شما قرار داشته باشد و انتخاب شما به یک کمپانی محدود نشود.

از طرف دیگر گوشی‌های اندرویدی طیف وسیعی از قیمت‌ها را پوشش می‌دهند و از گوشی‌های ارزان و اقتصادی تا مدل‌های پرچمدار و گران‌قیمت در بازار به چشم می‌خورند. بنابراین کاربران با هر نوع کاربری و هر میزان بودجه‌ای می‌توانند گوشی‌های متنوع اندرویدی را خریداری کنند. بنابراین از گوشی‌های ارزان‌قیمت شیائومی گرفته تا پرچمداران سامسونگ و وان‌پلاس در برابر شما قرار دارد تا بتوانید با توجه به ترجیحات و بودجه خود مناسب‌ترین مدل را انتخاب کنید. اما iOS انتخاب‌های محدودی را پیش روی شما می‌گذارد و البته قیمت گوشی‌های به‌صرفه آن بالاتر از گوشی‌های اقتصادی اندرویدی است. 

فرق اندروید با iOS در رابط کاربری

فرق اندروید با iOS در رابط کاربری

یکی از مهم‌ترین مواردی که هنگام خرید عمده گوشی باید در نظر بگیرید، رابط کاربری و راحتی استفاده از سیستم‌عامل است. با پلتفرم اندروید برای رسیدن به برخی از تنظیمات مورد نیاز باید جست‌وجوی بیشتری انجام دهید. همچنین می‌توانید چندین صفحه اصلی داشته باشید. از طرفی برندهای مختلف رابط کاربری‌های متنوعی را با سیستم‌عامل اندروید طراحی کرده‌اند. شما با کمک پلتفرم Android گزینه‌های شخصی‌سازی و سفارشی‌سازی بیشتری نسبت به آیفون در اختیار دارید. برای سفارشی‌کردن گزینه‌های مختلف آزادی بیشتری دارید و این می‌تواند بسیار لذت‌بهش باشد.

در مقابل، سیستم عامل iOS توانایی‌های شما را برای شخصی‌سازی کمی محدودتر کرده است، اما در عوض رابط کاربری سازگارتر و آسان‌تری را نسبت به اندروید ارائه می‌دهد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های iOS پیچیدگی کمتر آن به‌خصوص در نسخه‌های جدیدتر است. باید بگوییم که از نسخه iOS 17 به بعد، اپل سعی کرد ویژگی‌های سفارشی‌سازی متنوع‌تری را به رابط کاربری iOS اضافه کند تا کاربران بتوانند رنگ‌ها و آیکون‌ها را به‌دلخواه شخصی‌سازی کنند. 

با توجه به اینکه اندروید ساخت شرکت گوگل است، اما iOS در بسیاری از موارد برتری عملکرد خود را در جست‌وجوهای مختلف نشان می‌دهد. اپل نتایج بهتری را در جست‌وجوی برنامه‌های نصب‌شده روی گوشی، ایمیل‌ها، مخاطبین و حتی برنامه‌های نصب‌نشده در اپ استور را نمایش می‌دهد. به‌طور کلی باید بگوییم که iOS تجربه آسان‌تر و باثبات‌تری را ارائه می‌دهد، در حالی که اندروید آزادی عمل و سفارشی‌سازی بیشتری در اختیار کاربر می‌گذارد. 

تفاوت iOS و اندروید در پشتیبانی از فناوری‌ها

هر دو پلتفرم سعی می‌کنند جدیدترین فناوری‌ها را برای گوشی‌های هوشمند ارائه دهند. به طور خاص گوشی‌های پرچمدار بسیار سریع‌تر از سایر مدل‌ها از فناوری‌های جدیدتر بهره می‌برند. در این میان باید اندروید را پیشتاز میدان بدانیم، زیرا معمولا زودتر از iOS از فناوری‌های جدید استفاده می‌کند. برای مثال استانداردهای فناوری بی‌سیم و اینترنت همراه مانند 4G و 5G اولین بار در گوشی‌های اندرویدی مشاهده شد. همچنین اندروید از گوشی‌های تاشو و گوشی‌های دارای دو نمایشگر پشتیبانی می‌کند و با توجه به اینکه پلتفرمی منبع‌باز است، سازندگان دستگاه‌های هوشمند می‌توانند عملکردهای جدید را به‌راحتی به گوشی‌های خود اضافه کنند. اندروید پشتیبانی از ویژگی‌های هوش مصنوعی را به‌خصوص در  اپل تقریبا کمی صبر می‌کند تا از مفید و قابل اعتماد بودن فناوری‌های جدید مطمئن شود. به‌طور کلی این فناوری‌ها معمولا تغییردهنده رقابت نیستند، اما همیشه گوشی‌های اندروید پیشگام آن‌ها هستند. 

اگر به گوشی‌های پرچمدار این دو سیستم‌عامل علاقه دارید، مقایسه گلکسی S24 اولترا و آیفون ۱۵ پرو مکس را بخوانید.

فرق ios با اندروید از نظر برنامه‌های کاربردی

فرق ios با اندروید از نظر برنامه‌های کاربردی

هر دو پلتفرم از نظر برنامه‌های متنوع عملکرد خوبی دارند. این سیستم‌عامل‌ها برنامه‌های بسیاری را ارائه می‌دهند که در تجربه کاربری شما تاثیر زیادی دارند. گزینه‌های مختلفی از برنامه‌های ایمیل، مرورگر وب، مشاهده یا ویرایش عکس، پخش و ضبط صدا، پخش ویدیو، ویرایش اسناد و یادداشت‌ها را در گوشی‌های اندروید و iOS مشاهده خواهید کرد. یکی از برنامه‌های کاربردی و جذاب اپل برنامه Reminders در iOS است که اندروید هنوز برنامه‌ای با این عملکرد و قدرت ارائه نداده است. البته برنامه‌هایی مانند Google Keep و Google Task وجود دارند، اما Reminders بهتر از آن‌ها کار می‌کند.

پیام‌رسان اندروید و iOS

برنامه پیام‌رسان iMessage اپل نیز بسیار قدرتمند است که ویژگی‌های متنوعی برای ساخت و ارسال ایموجی‌های شخصی، انیمیشن‌ها، بازی‌های متنوع و ساخت استیکرهای جذاب ارائه می‌دهد و از این نظر از اندروید جلوتر است. همچنین شما می‌توانید چت پیام خود را با کمک FaceTime  به تماس یا چت تصویری تبدیل کنید. البته اندروید سعی کرده تا عقب نماند و به همین دلیل سرویس‌های ارتباطی امن با حفظ حریم خصوصی و رمزگذاری پیام‌ها را ارائه داده است. همچنین به شما اجازه می‌دهد تا در دسکتاپ و مرورگر وب به‌راحتی از برنامه‌های پیام‌رسان استفاده کنید و با دیگران چت کنید. 

نقشه و مسیر یابی اندروید و اپل

یکی دیگر از برنامه‌های مهم نقشه گوگل است که یک سرویس قدرتمند در دنیا به شمار می‌رود. Google Maps با ارائه اطلاعات محلی دقیق‌تر و به‌روزتر، نمایش خیابان، نشان‌دادن مسیرهای دوچرخه‌سواری و رانندگی توانسته نسبت به iOS پیشتاز باشد. هر دو پلتفرم برنامه‌های پایش سلامتی، مرور اخبار و شنیدن پادکست ارائه می‌دهند. البته آیفون‌ها با کمک برنامه درخشان iMovie برای ویرایش ویدیو و برنامه GarageBand برای ساخت موسیقی عملکرد بهتری دارد. 

ابزارهای ویرایش و ترجمه

قابلیت ترجمه در اندروید بسیار بهتر از اپل است که زبان‌ها و ابزارهای بیشتری را برای یافتن متن در عکس ارائه می‌دهد. اپل نیز عملکرد Live Text خود را برای عکس‌ها بسیار بهبود داده و ب iOS امکان تشخیص متن عکس و فیلم را ارائه می‌دهد. این فناوری سوژه‌ها را تشخیص داده و امکان برجسته‌سازی، جست‌وجو و کپی‌کردن متن را ارائه می‌دهد. 

مقایسه اندروید و iOS از نظر امنیت

مقایسه اندروید و iOS از نظر امنیت

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کاربران حفظ اطلاعات، حریم خصوصی و امنیت است. هر دو سیستم‌عامل دارای قابلیت‌های محافظتی قدرتمندی هستند، اما اندروید به دلیل اینکه منبع باز است، احتمال بیشتری برای ورود بدافزار و ویروس به گوشی شما دارد. برنامه‌های اندرویدی بیشتر می‌توانند مستعد ایجاد مشکل در گوشی شما باشند، به‌خصوص اگر آن‌ها را از یک فروشگاه دیگر نصب کنید. حفظ حریم خصوصی در نسخه‌های جدیدتر اندروید با لایه‌های محافظتی قدرتمند بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

در نسخه‌های اخیر، نصب برنامه‌ها ابتدا به اجازه شما نیاز دارد که می‌تواند بیشتر از داده‌های شخصی کاربر محافظت کند. اما باید بگوییم که اندروید به بسیاری از برنامه‌ها امکان می‌دهد تا مکان شما را در اختیار داشته باشند. اما iOS مکان تقریبی و نه دقیق شما را به برنامه‌ها ارائه می‌دهد. به‌طور کلی اگر امنیت و حفاظت از داده‌های شخصی برای شما اولویت بالایی دارد، iOS انتخاب مناسب‌تری خواهد بود. البته این معنای آن نیست که iOS به‌طور صد درصد از بدافزارها در امان است، اما احتمال وجود خطر کمتر از اندروید است. 

این مطلب را از دست ندهید: بهترین گوشی های پرچمدار بازار

تفاوت iOS و Android از نظر به‌روزرسانی

یکی از چالش‌های پیش روی پلتفرم‌های سیستم‌عامل گوشی ارائه به‌روزرسانی است. وقتی که می‌خواهید گوشی خریداری کنید، احتمالا برایتان سوال است که در زمینه ارائه آپدیت‌ها اندروید بهتر است یا iOS. اگر یک آیفون خریداری کنید، می‌توانید تقریبا مطمئن شوید که تا چندین سال به‌روزرسانی‌های سیستم‌عامل را دریافت خواهید کرد. اندروید در سال‌های اخیر سعی کرده به‌روزرسانی‌ها را طولانی‌تر کند، اما همچنان در این زمینه از iOS عقب‌تر است.

اندروید معمولا به‌روزرسانی‌های خود را ابتدا در دستگاه‌های پیکسل راه‌اندازی می‌کند و برندهای دیگری مانند سامسونگ، وان‌پلاس، موتورولا و دیگر برندها ممکن است چند هفته بعد این آپدیت‌ها را دریافت کنند. که این باعث ایجاد چندتکه‌شدن آپدیت‌ها می‌شود. iOS سعی می‌کند مدت زمان زیادی را از دستگاه‌های قدیمی‌تر پشتیبانی کند، در حالی که طیف وسیعی از گوشی‌های اندرویدی بعد از سه یا چهار سال دیگر پشتیبانی‌های نرم‌افزاری را دریافت نمی‌کنند. 

تفاوت اندروید و iOS در اکوسیستم و ادغام دستگاه‌ها

تفاوت اندروید و iOS در اکوسیستم و ادغام دستگاه‌ها

یکی از مهم‌ترین مزایای iOS امکانات و ویژگی‌های قدرتمند آن در ادغام با سایر دستگاه‌ها و ساختن یک اکوسیستم قوی از محصولات اپل است. ویژگی Continuity به شما امکان می‌دهد تا به طور یکپارچه از عملکردهای مختلف در چندین دستگاه استفاده کنید. برای مثال شما می‌توانید آیفون خود را به یک وب‌کم برای مک‌بوک تبدیل کنید. همچنین قابلیت Handoff به شما کمک می‌کند تا کار را در یک دستگاه اپل شروع کرده و در دستگاه دیگر آن را ادامه دهید.

باید اعتراف کنیم که شکست‌دادن ویژگی‌های اکوسیستم اپل بسیار دشوار است، اما اندروید با کمک برنامه‌هایی مانند Phone Link در ویندوز و اتصال بین دستگاه‌های اندرویدی در نسخه ۱۴ تلاش کرده تا این قابلیت را به کاربران خود ارائه دهد. همچنین گوگل سعی کرده امکان پخش برنامه‌ها را بین دستگاه‌های اندرویدی و کروم‌بوک‌ها فراهم کند. با این حال اکوسیستم اپل بسیار فراتر از گوشی و لپ‌تاپ است. iOSبه‌خوبی با اپل‌واچ، Apple TV، اسپیکرهای هوشمند هوم پاد و آی‌پدها ارتباط برقرار کند. گوگل نیز در سال‌‌های اخیر سعی کرده این مسیر را به‌خوبی شروع کند، اما هنوز با اپل فاصله دارد. 

مقایسه iOS و اندروید از نظر کیفیت عکس

برای بسیاری از کاربران کیفیت عکس و پردازش تصویر نقش مهمی در انتخاب گوشی هوشمند دارد. باید بگوییم که هر دو سیستم‌عامل گزینه‌های دوربین بسیار خوبی ارائه می‌دهند. هم iOS و هم اندروید دارای نرم‌افزارهای بهبود عکس هستند که قدرت بالایی دارند و کیفیت عکس‌ها را به طور چشمگیری بهبود می‌دهند. هر دو می‌توانند تاری پس‌زمینه را به‌خوبی به عکس‌های پرتره اضافه کنند. همچنین تصویربرداری آهسته، تایم‌لپس، پانوراما و عکاسی در حالت شب را ارائه می‌دهند. در نسخه‌های اخیر اندروید و iOS ویژگی‌ایی برای ترجمه متن، اسکن اسناد، ارائه متن به‌صورت زنده و هم‌زمان ارائه شده است. بنابراین باید بگوییم که هر دو سیستم‌عامل کیفیت پردازشی بالایی دارند و نتایج قابل توجهی ارائه می‌دهند. 

کلام آخر؛ اندروید بهتر است یا iOS؟

انتخاب سیستم‌عامل یکی از مهم‌ترین فاکتورهای انتخاب گوشی هوشمند است، زیرا تجربه کاربری ما به آن بستگی دارد. در این مطلب سعی کردیم فرق اندروید با iOS را به طور جامع و از ابعاد مختلف بررسی کنیم. باید بگوییم که انتخاب سیستم‌عامل مناسب برای هر فردی به اولویت‌ها، سلیقه و بودجه فرد بستگی دارد. iOS رابط کاربری سبک‌تر و سریع‌تری دارد و استفاده از آن بسیار راحت است، در حالی که اندروید ویژگی‌های متنوعی از شخصی‌سازی را ارائه می‌دهد و تنوع بی‌نظیری از برنامه‌های شخص ثالث را در اختیار شما می‌گذارد. از طرفی مهم‌ترین تفاوت اندروید با iOS این است که iOS به‌روزرسانی‌های طولانی‌تر و بهتری دارد و اندروید طیف وسیعی از انتخاب‌ها و برندها را پیش روی شما می‌گذارد. بنابراین انتخاب با خود شما است که بر اساس نیازهای خود سیستم‌عامل مناسب را انتخاب کنید. 

سوالات متداول

مصرف انرژی کدام گوشی‌ها بهتر است؟ اندروید یا اپل؟

هر دو پلتفرم تلاش کرده‌اند تا سیستم‌عاملی بهینه با مصرف انرژی مناسب داشته باشند و در گوشی‌های جدید خود عملکرد بهتری داشته‌اند. با این حال iOS مدیریت شارژ بهتر و مصرف انرژی بهینه‌تری دارد. این سیستم‌عامل با بهینه‌کردن عملکردها و نرم‌افزارها عمر باتری طولانی و مناسبی را به ارمغان می‌آورد. 

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای دهندگان 2

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید

نظرات کاربران

نظرات کاربران راجع به مطلب “بهترین تبلت‌های بازار بهترین تبلت‌های گیمینگ بازاربهترین تبلت‌های گیمینگ بازار تبلت‌های گیمینگ بازار “ شما هم نظر خود را به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هنوز هیچ نظری برای این مقاله ثبت نشده است, اولین نفر باشید!

این وبسایت متعلق به شرکت مهر سرمستان میباشد و کلیه حقوق مادی و معنوی ان محفوظ است